5 394 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Grävaren skyller på att jorden satt sig - efter nedgrävd slinga?
Sida 1 av 2
Hej,
Jag hoppas att det finns någon här som har erfarenhet av markvärme och då nedgrävd slinga.
I höstas gjorde vi en helrenovering och ändrade om värmesystemet i vårt hus. Vi satsade på markvärme - slinga - då flera grannar haft problem med att nå berget.
Då vi är nära en sjö var där väldigt mycket vatten vilket skulle vara bra då detta skulle ge bra temperaturer till pumpen. Med tanke på att man grävde sönder all dränering som fanns i tomten vid nedläggning av slinga fick vi av grävaren veta att han tyckte att vi skulle avvakta till våren med att dränera om tomten.
I samband med att vi nu satt igång med dränering så tänkte vi lägga rören på cirka 40-50cm djup och höll på att gräva av slangen. Naturligtvis blev vi väldigt konfunderade då slangen ska ligga på ett djup på mellan 80-100cm. Efter lite noggrannare kontroll och lite stickprover på olika ställen på tomten så ligger slangen på mellan 50-70cm djup. I vintras trots att de va en mild vinter låg intemperaturen (köldtemp) på pumpen på minusgrader vilket vi inte riktigt kunde förstå men nu när vi fann slangen på de djup den va på så kan ju naturligtvis detta vara orsaken. Vi tog kontakt med rörmokaren som skickade dit grävaren.
Grävaren menar att det är normalt att marken sätter sig vid nedgrävd slinga och menar på att det inte är konstigt att slangen ligger så högt då vi måste fylla på med 10-20cm jord och då hamnar slangen på rätt djup. När vi ifrågesätter varför man inte grävt djupare om man nu vet att jorden sätter sig så mycket får vi till svar att det var så svårt eftersom där va så mycket vatten och de inte hade tid med att ta dit pumpar mm för att få bort vattnet.
Ni som lagt markvärme - slinga - vad har ni för erfarenheter av detta? Behövde ni verkligen fylla upp med 10-20cm jord för att gräsmattan skulle vara i samma nivå som tidigare? När vi nu ringer runt för att höra priser på jord får vi till svar att detta inte är normalt samtidigt som grävaren och rörmokaren menar att detta är precis det man kan förvänta sig. För att få upp gräsmattan 10cm behöver vi cirka 60kubik jord...
Hoppas att ni har bra erfarenheter/tips som åtminstone kan besvara de frågor huruvida detta är normalt? Om det är vi som ska stå för denna kostnaden? mm mm.
Tacksam för alla svar jag kan få!
Med Vänliga Hälsningar,
Monika
Jag hoppas att det finns någon här som har erfarenhet av markvärme och då nedgrävd slinga.
I höstas gjorde vi en helrenovering och ändrade om värmesystemet i vårt hus. Vi satsade på markvärme - slinga - då flera grannar haft problem med att nå berget.
Då vi är nära en sjö var där väldigt mycket vatten vilket skulle vara bra då detta skulle ge bra temperaturer till pumpen. Med tanke på att man grävde sönder all dränering som fanns i tomten vid nedläggning av slinga fick vi av grävaren veta att han tyckte att vi skulle avvakta till våren med att dränera om tomten.
I samband med att vi nu satt igång med dränering så tänkte vi lägga rören på cirka 40-50cm djup och höll på att gräva av slangen. Naturligtvis blev vi väldigt konfunderade då slangen ska ligga på ett djup på mellan 80-100cm. Efter lite noggrannare kontroll och lite stickprover på olika ställen på tomten så ligger slangen på mellan 50-70cm djup. I vintras trots att de va en mild vinter låg intemperaturen (köldtemp) på pumpen på minusgrader vilket vi inte riktigt kunde förstå men nu när vi fann slangen på de djup den va på så kan ju naturligtvis detta vara orsaken. Vi tog kontakt med rörmokaren som skickade dit grävaren.
Grävaren menar att det är normalt att marken sätter sig vid nedgrävd slinga och menar på att det inte är konstigt att slangen ligger så högt då vi måste fylla på med 10-20cm jord och då hamnar slangen på rätt djup. När vi ifrågesätter varför man inte grävt djupare om man nu vet att jorden sätter sig så mycket får vi till svar att det var så svårt eftersom där va så mycket vatten och de inte hade tid med att ta dit pumpar mm för att få bort vattnet.
Ni som lagt markvärme - slinga - vad har ni för erfarenheter av detta? Behövde ni verkligen fylla upp med 10-20cm jord för att gräsmattan skulle vara i samma nivå som tidigare? När vi nu ringer runt för att höra priser på jord får vi till svar att detta inte är normalt samtidigt som grävaren och rörmokaren menar att detta är precis det man kan förvänta sig. För att få upp gräsmattan 10cm behöver vi cirka 60kubik jord...
Hoppas att ni har bra erfarenheter/tips som åtminstone kan besvara de frågor huruvida detta är normalt? Om det är vi som ska stå för denna kostnaden? mm mm.
Tacksam för alla svar jag kan få!
Med Vänliga Hälsningar,
Monika
Låter som en dålig bortförklaring.
Beställde du inte ett färdigt jobb?
Tycker att du ska reklamera, ta kontakt med konsumentrådgivaren i kommunen ( gratis )
Stöter grävaren på patrull ska ju denna informera dig t ex att det är för mycket vatten och att det behövs mer material.
Förmodar att det är entreprenad på fast pris? Dvs grävaren sparar pengar på att frångå er ök.
Edit
Borde man inte se om marken sjunkit 20-50 cm eller tänker jag fel?
Beställde du inte ett färdigt jobb?
Tycker att du ska reklamera, ta kontakt med konsumentrådgivaren i kommunen ( gratis )
Stöter grävaren på patrull ska ju denna informera dig t ex att det är för mycket vatten och att det behövs mer material.
Förmodar att det är entreprenad på fast pris? Dvs grävaren sparar pengar på att frångå er ök.
Edit
Borde man inte se om marken sjunkit 20-50 cm eller tänker jag fel?
Håller med ! Låter som bortförklaring för om man gräver 800 och lägger slangen där så blir återfyllnaden kanske 900 innan den är packad annars måste man ha kört bort material alternativt så ligger det högar av jord vid sidan om. Efter grävning blir det ju mer volym innan det packat sig ner till samma läge som före grävning.
Ojämnt och eländigt blir det så att man måste fixa tomten är solklart, men jorden packar sig ju inte mer än den var innan, snarare tvärt om.
Att det är minusgrader på inkommande är helt normalt för jordvärme, så har jag det trots mina slangar ligger omkring 1000 mm ner och i Skåne.
Ojämnt och eländigt blir det så att man måste fixa tomten är solklart, men jorden packar sig ju inte mer än den var innan, snarare tvärt om.
Att det är minusgrader på inkommande är helt normalt för jordvärme, så har jag det trots mina slangar ligger omkring 1000 mm ner och i Skåne.
Visst rörde de sig om fast pris på hela arbetet
och de känns precis som du skriver. Efter att slingan grävdes ner i höstas har vi inte undersökt gräsmattan i sig och nu när vi dränerar menar grävaren att 1år efteråt så kan marken sätta sig efter att man grävt. Detta känns skumt för man har aldrig hört att man behöver fylla på med så mycket jord efter nedgrävd slinga.
Jag har mailat Konsumentverket men har ännu inte fått svar. Är intresserad av "verkliga" erfarenheter för att få reda på lite mer vad som gäller och vad man kan förvänta sig.
Tack för svaret
Med vänlig hälsning, Monika
Jag har mailat Konsumentverket men har ännu inte fått svar. Är intresserad av "verkliga" erfarenheter för att få reda på lite mer vad som gäller och vad man kan förvänta sig.
Tack för svaret
Inte Konsumentverket, du ska kontakta Konsumentvägledare i din kommun.Monkan86 skrev:Visst rörde de sig om fast pris på hela arbetetoch de känns precis som du skriver. Efter att slingan grävdes ner i höstas har vi inte undersökt gräsmattan i sig och nu när vi dränerar menar grävaren att 1år efteråt så kan marken sätta sig efter att man grävt. Detta känns skumt för man har aldrig hört att man behöver fylla på med så mycket jord efter nedgrävd slinga.
Tack för svaret
Även om en sådan sättning var att vänta skulle ju grävaren ha upplyst dig om detta, men om det inte ingick i entreprenaden (som säkert var specificerad?) så har du ju heller inte betalt för det.
Nu är jag inte någon exepert på grävning, och visst kan marken sätta sig något efter att man fyllt igen om man inte packat, men 30-40 cm ska det inte handla om tycker jag.
Hur gick grävningen till? Grävde man schakt eller grävde man upp hela gräsmattan? Grävde man schakt så borde tomten ha kunnat bli lite ojämn. Jag tycker det låter som ett fuskjobb som man slarvade igenom helt enkelt.
Hur gick grävningen till? Grävde man schakt eller grävde man upp hela gräsmattan? Grävde man schakt så borde tomten ha kunnat bli lite ojämn. Jag tycker det låter som ett fuskjobb som man slarvade igenom helt enkelt.
Att det kan sätta sig lång tid efter grävning och upp till ett år, det är nog helt riktigt. Men den stora gåtan är var har jorden tagit vägen för det måste ju finnas lika mycket efter som före om man inte kört bort schaktmassor vid arbetet. Om man körde bort överflödet efter fyllning kan det mycket väl vara riktigt som grävaren säger.
Men är inte det ett rejält misstag av entreprenören att köra bort massor alt smyga undan de på andra platser på fastigheten?oceanis skrev:Att det kan sätta sig lång tid efter grävning och upp till ett år, det är nog helt riktigt. Men den stora gåtan är var har jorden tagit vägen för det måste ju finnas lika mycket efter som före om man inte kört bort schaktmassor vid arbetet. Om man körde bort överflödet efter fyllning kan det mycket väl vara riktigt som grävaren säger.
Denna verkar ju vara väldigt "insatt" i att materialet växer i volym samt sjunker ihop vid packning.
Samtidigt som entreprenören medger att det var för blött och med andra ord la slangen för grunt.
Håller med dig om att man måste utreda vart massorna tagit vägen.
Jo absolut är det så. Man borde lagt tillbaka allt isåfall och låtit det sätta sig under ett år.D09 skrev:Men är inte det ett rejält misstag av entreprenören att köra bort massor alt smyga undan de på andra platser på fastigheten?
Denna verkar ju vara väldigt "insatt" i att materialet växer i volym samt sjunker ihop vid packning.
Samtidigt som entreprenören medger att det var för blött och med andra ord la slangen för grunt.
Håller med dig om att man måste utreda vart massorna tagit vägen.
Om man gräver ett hål i marken och sen fyller tillbaka samma mängd jord som man grävde upp, så lär det ju inte behövas mer för att fylla det hålet.......
Antingen har man fraktat bort överskott av massor eller så har ni högar som kan jämnas ut på tomten. Dvs det är högre på ställen idag som var lägre tidigare.
Förutsatt att det var en gammal trädgård som satt sig under ett antal år innan ni började gräva och inte en nybyggd tomt.
Vad grävde man med? Kedjegrävare eller grävmaskin.
Antingen har man fraktat bort överskott av massor eller så har ni högar som kan jämnas ut på tomten. Dvs det är högre på ställen idag som var lägre tidigare.
Förutsatt att det var en gammal trädgård som satt sig under ett antal år innan ni började gräva och inte en nybyggd tomt.
Vad grävde man med? Kedjegrävare eller grävmaskin.
Redigerat:
Du skriver att ni måste fylla på 10-20 cm för att få gräsmattan i samma höjd som tidigare är det verkligen riktigt eller är det enbart för att få slingan djupare. Om hela gräsmattan ligger 10-20 cm lägre än innan måste man ha kört bort massor av jord vilket verkar konstigt.
Att slingan ligger högt är en annan sak som säkert beror på att man så fall helt enkelt gjort det lätt för sig....
Att slingan ligger högt är en annan sak som säkert beror på att man så fall helt enkelt gjort det lätt för sig....