Hejsan!
Har fått över en hel del makadam 8-16 mm efter dränering. Jag undrar om jag kan använda detta som bärlager till plattsättning, med tanke på att det inte är av noll fraktion typ? Hade tänkt ha ett 15cm tjockt lager ovanpå en fiberduk.

Jag skule inte använda det. 0-32 och sedan stenmjöl.

Ok. Men borde man då inte kunna lägga fiberduk även ovanpå makadamet och sedan stenmjöl och packa detta? Då borde ju inte stenmjölet åka ner mellan stenarna.

Jo det funkar men 0-32 är mycket stabilare är 8-16.

Ok, tycker iof det är konstigt att det inte skulle vara så stabilt med tanke på att det används under husgrunder. När jag dränerade med 8/16 märkte jag att det verkligen inte sjönk eller flyttade sig särskilt mycket då man gick på det.

Så fort du har lite mindre fraktioner med så blir det stabilare. Att man inte har de minsta fraktionerna med under husgrunder beror på att man vill ha ett kapillärbrytande lager.

Ok, lite synd att göra sig av med 3 kbm makadam. Kan man inte få det stabilt genom att lägga stenmjöl direkt ovanpå makadamet och sedan vattna detta? Då borde stenmjölet tränga ner i makadamet och stabilisera detta när det sedan torkar.

Om man blandar upp makadamen med 1,5 kbm 0-7 och 1,5 kbm 16-32 så borde det väl bli ett bra bärlager?

Kanske lite jobbigt i praktiken?

Ja det låter lite jobbigt. Jag tänkte mer att mellanrummet mellan stenarna i makadamet gör att stenmjölet sipprar ner där när det vattnas, och därmed stabiliserar det hela.

Om du strör ut stenmjöl och paddar i några omgångar så har det förstås en stabiliserande effekt. Hur det står sig jämfört med samkross 0-32 vet jag inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.