3 628 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Bärlager vid plattsättning uteplats
Hejsan!
Har fått över en hel del makadam 8-16 mm efter dränering. Jag undrar om jag kan använda detta som bärlager till plattsättning, med tanke på att det inte är av noll fraktion typ? Hade tänkt ha ett 15cm tjockt lager ovanpå en fiberduk.
Har fått över en hel del makadam 8-16 mm efter dränering. Jag undrar om jag kan använda detta som bärlager till plattsättning, med tanke på att det inte är av noll fraktion typ? Hade tänkt ha ett 15cm tjockt lager ovanpå en fiberduk.
Ok. Men borde man då inte kunna lägga fiberduk även ovanpå makadamet och sedan stenmjöl och packa detta? Då borde ju inte stenmjölet åka ner mellan stenarna.
Ok, tycker iof det är konstigt att det inte skulle vara så stabilt med tanke på att det används under husgrunder. När jag dränerade med 8/16 märkte jag att det verkligen inte sjönk eller flyttade sig särskilt mycket då man gick på det.
Ok, lite synd att göra sig av med 3 kbm makadam. Kan man inte få det stabilt genom att lägga stenmjöl direkt ovanpå makadamet och sedan vattna detta? Då borde stenmjölet tränga ner i makadamet och stabilisera detta när det sedan torkar.
Ja det låter lite jobbigt. Jag tänkte mer att mellanrummet mellan stenarna i makadamet gör att stenmjölet sipprar ner där när det vattnas, och därmed stabiliserar det hela.
Klicka här för att svara