Hej, funderar på om gabioner på låt oss säga 200x50x50 kan fungera stödmur mot en mindre väg som ibland trafikeras av personbilar och traktor vid snöskottning?

Tackar för synpunkter!

Klart det kan fungera.
Jag har en 2,5 meter hög (byggd i trappsteg) och 25 meter lång gabionmur mot vägen.

Dock så kanske lönsamheten kan ifrågasättas vid en så låg mur, det känns som det är ett billigare alternativ när det kommer till lite större murar, var nästan 100 000kr billigare för mig att bygga med stenfyllda gabioner jämfört med L-block.

Zariad skrev:
Hej, funderar på om gabioner på låt oss säga 200x50x50 kan fungera stödmur mot en mindre väg som ibland trafikeras av personbilar och traktor vid snöskottning?

Tackar för synpunkter!
Fungera, det är väl det huvudsakliga användningsområdet för dessa burar?

• Gilla
KarlJohanT
  • Laddar…
Det kanske är så, bra i så fall. Har dock inte hittat exempel med gabion som stöttar själva vägen. Bara där de stöttar sluttningar ner mot väg.

Ok bra! Verkade vara ett prisvärt alternativ tycker jag. Jag funderar även på om man kan "kapa" höjden på en bur för att anpassa från 100 cm till 80 cm?

I närheten av där jag bor finns det gabioner, staplat uppåt 10 meter högt som stödjer hela bostadsområden. Har bekanta som har sin trädgård med ett sådant "stup" som avslut (ja, det är höga skyddstängsel).

vectrex skrev:
Fungera, det är väl det huvudsakliga användningsområdet för dessa burar?
ok kanske inte mycket att fundera på, det är stabilt helt enkelt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.