4 376 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Sopsand som fyllnadsmassa
Hej!
Innan ni börjar läsa för att så småningom idiotförklara mig så kan jag meddela att jag är medveten om att jag gjort en fuck up.
Förra hösten behövde jag fylla ut tomten med massor, tog hjälp av en grävmaskinist för att få detta gjort. Han föreslog då sopsand, sa att det var klassat som miljöfarligt men att dom gjort mätningar på det och att det var överdrivet. Han har själv använt det till ett antal tomter som han gjort och det har funkat bra (jag har själv sett det och gräset växer som sjutton). Jag tänker mig ett lager av jord 5-6 cm ovanpå sopsanden och sedan rulla gräs. Jag är inte orolig för att det inte ska fästa och börja växa. Dock så har frugan fått för sig att det kan vara farligt för BARNEN och att jag ska ställa mig och skyffla bort sopsanden (4 grävskopor). Den här sanden är förvisso inte tvättad, men det ser ok ut. Den har legat i en hög i ca 10 år och användes dessförinnan till att sanda vägar med 70-fart som inte var alltför trafikerade.
Nu till frågan: ska jag ställa mig och ta bort sanden eller kan jag säga till frugan att det inte är någon fara för den mänskliga hälsan?
Mvh Thomas
Innan ni börjar läsa för att så småningom idiotförklara mig så kan jag meddela att jag är medveten om att jag gjort en fuck up.
Förra hösten behövde jag fylla ut tomten med massor, tog hjälp av en grävmaskinist för att få detta gjort. Han föreslog då sopsand, sa att det var klassat som miljöfarligt men att dom gjort mätningar på det och att det var överdrivet. Han har själv använt det till ett antal tomter som han gjort och det har funkat bra (jag har själv sett det och gräset växer som sjutton). Jag tänker mig ett lager av jord 5-6 cm ovanpå sopsanden och sedan rulla gräs. Jag är inte orolig för att det inte ska fästa och börja växa. Dock så har frugan fått för sig att det kan vara farligt för BARNEN och att jag ska ställa mig och skyffla bort sopsanden (4 grävskopor). Den här sanden är förvisso inte tvättad, men det ser ok ut. Den har legat i en hög i ca 10 år och användes dessförinnan till att sanda vägar med 70-fart som inte var alltför trafikerade.
Nu till frågan: ska jag ställa mig och ta bort sanden eller kan jag säga till frugan att det inte är någon fara för den mänskliga hälsan?
Mvh Thomas
Om det är farligt vet du inte föränn du tagit tester på det. Men det kan vara svårt att få ett riktigt värde även där.thella82 skrev:Hej!
Mvh Thomas
4 skopor är väl inte så mycket och kanske bäst att lyssna på frugan
Edit
Fick du inga provsvar från grävaren?
Riktigt korkat av grävaren att ens föreslå det, det ska ju på depåni
Fick du betala för det?
Redigerat:
Ja jag fick betala. Han har lagt samma i sin egen trädgård och hos sin son (med barn). Jag vet inte...det måste väl vara lugnt? Bör kanske tilläggas att grävaren är en trevlig gubbe på 60 år som jag känner lite så han är inte ute efter att blåsa mig.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Har den legat i 10 år utan tak så är den nog tvättad.
Det är miljöfarligt MEN då borde vi inte äta grödor och kossor som odlas längs med många av våra vägar.
Helst inte andas luften när vi färdas på vägen.
Lägger du på 5-7 cm jord så kommer inte barnen åt gruset och jordbakterier kan bryta ner en hel del otrevligheter.
För att få propotion på det hela, var tvättar du bilen, på gräsmattan eller låter du vattnet rinna ut i barnens badsjö?
Mitt miljökontor säger att det är bättre på gräsmattan..........
Protte
PS
Jag vet hur det kan vara med kvinnor, vi kan inte köpa svamp i plåtburkar.
Det är miljöfarligt MEN då borde vi inte äta grödor och kossor som odlas längs med många av våra vägar.
Helst inte andas luften när vi färdas på vägen.
Lägger du på 5-7 cm jord så kommer inte barnen åt gruset och jordbakterier kan bryta ner en hel del otrevligheter.
För att få propotion på det hela, var tvättar du bilen, på gräsmattan eller låter du vattnet rinna ut i barnens badsjö?
Mitt miljökontor säger att det är bättre på gräsmattan..........
Protte
PS
Jag vet hur det kan vara med kvinnor, vi kan inte köpa svamp i plåtburkar.
Gifter i mark etc dör man ju inte direkt på fläcken av men det kan ge långsiktiga skador om man har otur
Giftigt material 5 cm under ytan som sedan lakas ut i omgivande material, sedan kanske ungarna "snusar" lite jord etc
Ring miljöförvaltningen i t ex göteborg anonymt och rådfråga så kommer du får kloka svar
Giftigt material 5 cm under ytan som sedan lakas ut i omgivande material, sedan kanske ungarna "snusar" lite jord etc
Ring miljöförvaltningen i t ex göteborg anonymt och rådfråga så kommer du får kloka svar
http://www.miljosamverkansydost.se/pdf-filer/mso_rapport_massor.pdfthella82 skrev:
Här kan man läsa lite om ämnet
Kontakta eurofins som utför analyser.thella82 skrev:
Dom bistår nog med behållare typ liten glasburk men det här du säkert tvättade hemma redan.
Jag hade grävt bort allt om det blir aktuellt.
Skulle det vara så att det är miljöfarligt och att det ligger kvar, det kommer fram vid ett senare tillfälle och det visade sig att du kände till detta så har kommunen skyldighet att lämna det till åklagare.
Klicka här för att svara