H
Hank_Ö: Jag har planer på att göra en högbädd bredvid altanen. Altanen står i en liten sluttning och på delar av den är det 3-4dm från kanten och ned till gräsmattan. Jag har inte satt något räcke där och det passar inte heller. Men jag har två små barn och jag vill inte att de ska göra en faceplant från kanten. Så jag har tänkt göra en högbädd som är ca 50cm hög och 50cm bred
0 svar · 809 läst
Satsuki
Satsuki: Tack för tips! I slutänden valde jag skifferkross, något som finns i bäckfåror i närheten. Vatten, som ju måste finnas, är fortfarande ett litet fågelbad som även fungerar som vattenskål till alla igelkottar vi har i trädgården (y) Så här blev det; [bild]
3 svar · 4,3k läst
·
Mats Grönvik
Mats Grönvik: Funderar på om ni har försökt att gå på att bearbeta de vassa hörnen med en krysshammare som man använder för att bearbeta granitytor med på t.ex. granitkantstöd etc. Ett handverktyg som man kan få tag på i en bättre sorterad byggvaruhandel. Borde inte vara ett allt för drygt jobb att hacka bort de vassaste hörnen.
16 svar · 3,3k läst
T
Tomas J: Jag var och hämtade ett lass nu och det kändes som mycket fin jord. Det blev ett rågat och fint lass, tror min kärra får ta max. 500Kg :rolleyes: Tusen tack för hjälpen!
20 svar · 26,1k läst
kashieda
kashieda: Jag tycker att rinnande vatten låter borrhålet gegga igen lite väl mycket, så jag kör med hink bredvid. 20, max 25, sekunder borrning, sen 5 sekunder kylning. I stenarna jag anfaller nu brukar två borrningar räcka för att nå hela borrets längd.
6 svar · 8,5k läst
Tokslut
Tokslut: [citat] Det stämmer säkert
6 svar · 4,3k läst
·
S
sibbsan: [citat] Jo tyvärr. Men kolla med kommunen, det är olika regler beroende på var man bor.
5 svar · 2,2k läst
Humlo
Humlo: [citat] Oj, ja det är verkligen skogsträdgård med giftiga och invasiva växter! Frågan är om jag bara ska låta den hållas där i skuggan och döda allt som tar sig ner i vår trädgård. :rofl::p
9 svar · 12,2k läst
·
M
Mr_Smurf: Här är för övrigt lite intressant läsning för virkesnördar "Var virket bättre förr" Var virket bättre förr? - En orientering om traditionellt svenskt virkeskunnande (pdf)
15 svar · 11,8k läst
·
T
topmount: Hej Undrar bara om någon vet ifall infästningen till Gräsklippare knivar är standard. Hål bilden ser ut att va snarlik. Har problem och hitta en som står att den passar för en Honda klippare. Motorn är ju en Briggs and Stratton så då borde ju axeln vara samma..
0 svar · 1,5k läst
Joaquin
Joaquin: Hoppar in här då jag har liknande fenomen. Grannarna har tunna fina strån men på stora delar av vår är det hårt, nästan som hö. Detta mest på södersidan = alltid sol. Har inte tänkt på om de är lätta att dra upp, men hade mer än gärna blivit av med det :thinking:
52 svar · 29,9k läst
·
D
Daniel 109: Knappast omöjlig, men det kräver med än att bara dra upp den och tro att man är klar.
19 svar · 4,8k läst
·
G
Gulis67: Hej där ute köpte en lyfco som klipper kanon bra tar backen bakom mitt hus var nog därför ja ville ha en robot. Nu till problemet den hittar hem en gång på 70 försök annars snurrar den febrilt som om den blev full å sen larmar den. Har även bekymmer med kant tråden den stannar alltid 50 cm ifrån oavsett vad man ställer range eller annat på. Finns det nån som har tipps eller ska man
0 svar · 935 läst
P-plats
P-plats: [citat] Det gick jättebra. Ställde ner varvtalet och körde försiktigt.
13 svar · 10,7k läst
·
S
StevieGee: Rätt så många växter på de bilderna.. bland annat ser jag smultron och Kirskål..
1 svar · 1,4k läst
·
tttomten
tttomten: Vagnsbult är ju i praktiken en ’vanlig’ bult med skalle som gör att den sjunker ned i trät. Om du köper nytt så kör på vagnsbult. M6-8 bör räcka, ta det som passar fästet.
23 svar · 11,7k läst
·
E
Ekeryd: Jo, jag har följt det där litegrann. Jag har dock inga dammluckor eller annat som blockerar vattnet. Det är bara en rest från den tiden, vid sidan av ån. Nämnde bara att det är ett gammalt vattenkraftverk som förklaring till varför jag har en hög stödmur mot vattnet. Med gammalt menar jag alltså att det inte längre är ngt vattenkraftverk, det var nästan 100 år sen. Så
4 svar · 1,4k läst
·
BigR
BigR: [citat] Lingonris tycker jag ger en rätt trevlig naturtomt. Dom brukar vilja ha lite surare miljö, trivs med barrträd. Sedan gör landgångar för gångstråken och håll efter annat högväxande manuellt.
8 svar · 1,4k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: En grindklinka? [bild] Finns mer avancerade modeller om grind och stolpe är olika breda, men ofta behöver det inte vara svårare än såhär. Edit: tvåa på den.
4 svar · 3,1k läst
·
T
Tungbetong: Det var som tusan! Då får jag lugna ned mig lite då. Jag körde ner ett 600 mm långt armeringsjärn en bit ned i sanden innan jag gjöt plinten men när du påpekar just det här med draglast börjar jag minnas betongens svagheter. Har några plintar kvar och i de ska jag nog fläska i några fler järn.
2 svar · 1,4k läst
P
Plutus: Att elda i en tunna har i alla fall en fördel, och det är att värmen koncentreras inne i tunnan och ger högre förbränningstemperatur än en brasa på backen. högre förbränningstemperatur ger mindre rök och lukt. Har man en fläkt till luften och torrt ris kan det bli spektakulärt :-)
8 svar · 26,0k läst
·
wildeside
wildeside: Jag är jägare! Har hunden till att jakt, så hon är lite inspirerad av att jaga på tomten med.:D Slipper att skjuta på tomten.
82 svar · 86,6k läst
pacman42
pacman42: Hade du velat ha proffsmatta så skulle det kosta mer...
3 svar · 3,2k läst
·
A
ankan_84: [citat] Hej, Tanken är att det ska bli en mur mot rabbaten, men den hinner jag inte göra i år. Tills dess får jag kantskära mot gräsmattan. Tack för svar.
9 svar · 14,3k läst
·
T
topmount: Vet inte om jag antagit fel läste bara ”De har alltid varit svårt att få gräs att växa där” Låter bra med ny jord och gräs.
17 svar · 14,1k läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: Liknade. Den här. https://www.lawnandpestcontrolsupply.com/products/lesco-stainless-steel-spreader-80-lb
5 svar · 9,0k läst
B
Beretic: Haha, tur att inte jag skulle skicka några "dasslock" iaf:crysmile: jag har nog de minsta händerna i världen som använder 7or:rofl:
26 svar · 4,5k läst
·
Gammelnörden
Gammelnörden: Det absolut enklaste och billigaste är att göra en gräs- och kartongkompost. Varva gräsklippet med använt hushållspapper och sönderriven och skrynklad wellpapp eller kartong, hälften av varje ungefär. Ta bort tejp eller annan plast. Kommer det med ändå går det att sålla bort från den färdiga komposten. :geek:
21 svar · 7,8k läst
F
Freddedan: Och bara för att ha det sagt då krävs det tillstånd från länstyrelsen och det vill de gärna ha betalt för att ge https://www.arbetarbladet.se/artikel/insandare/insandare-ska-mina-gransror-kosta-700-kronor
24 svar · 6,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.