Humlo
A Abies koreana skrev:
Från och med idag förbjuder Finland all handel med vresros Rosa rugosa. Inom tre år skall vresrosen vara utrotad i landet. Markägare ansvarar för att så sker. Hybrider av vresros omfattas inte eftersom deras spridning inte är lika omfattande.
Jag har en lång vresros-häck som avdelare på tomten. Nu har vi inte bott här så länge så jag kan inte svara för hur mycket den sprider sig, men den är rätt gammal och kompakt vilket antagligen är meningen med den.
Är den ett invasivt ogräs som vi ska hålla koll på och egentligen ta bort? Eller är det värre om den växer vid kusten och inte mitt på en grön gräsmatta?

Humlo Humlo skrev:
Jag har en lång vresros-häck som avdelare på tomten. Nu har vi inte bott här så länge så jag kan inte svara för hur mycket den sprider sig, men den är rätt gammal och kompakt vilket antagligen är meningen med den.
Är den ett invasivt ogräs som vi ska hålla koll på och egentligen ta bort? Eller är det värre om den växer vid kusten och inte mitt på en grön gräsmatta?
Dina rosor är troligen inte arten utan en sort. Det finns många jättebra sorter av vresros som ingen har något otalt med, till skillnad från vildformen som är invasiv på lätta jordar.

Humlo
Jag har inte sett att den spridit sig så jag får hoppas att det är en snäll sort. Det enda jag vet är att det satt några torkade nypon där i våras och att det nu börjar komma några fina rosblad. :) Tack för att du lugnade mig.

Humlo Humlo skrev:
Jag har inte sett att den spridit sig så jag får hoppas att det är en snäll sort. Det enda jag vet är att det satt några torkade nypon där i våras och att det nu börjar komma några fina rosblad. :) Tack för att du lugnade mig.
Det kan mycket väl vara vresros (den invasiva) du har. Den är ju en mycket gammal trädgårdsväxt och har länge sålts som häckväxt. Tacksam blomning och klarar alla jordar. Men, om du har den mitt i en klippt gräsmatta så hålls den i schack av gräsklipparen. Växer den i lerjord är det troligtvis inte heller något problem. Problemet är framför allt på lätta jordar/sandjord. På vissa ställen har den helt tagit över strandområden och är omöjlig att få bort.

Knappast omöjlig, men det kräver med än att bara dra upp den och tro att man är klar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.