Denna sommar verkar fåglarna skita extra mycket på min bil, när jag inte kör in den i garaget vill säga...
Har haft Svalor under pannorna förut och då bara parkerat bilen på annan plats och det har fungerat fint.
Nu känns det som bilen blir nerskiten vart jag än ställer den
Någon som provat dessa Rofåglar på pinne?
Länkar till granngården för de har annons nu, ingen annan anledning.
https://www.granngarden.se/fagelskramma-set-1-drake-5-m/p/1250373
Tänkte nog sätta spöet i ett väggfäste om jag slår till.
https://www.granngarden.se/vagghallare-fagelskramma/p/1250815
Skrämman lär väl kanske inte fungera när det är vindstilla, dock så står mitt hus vid en 18ha åker i Syd-sydöst, men berg bakom i Nord-Nordväst så litet lättare för vinden här kanske
Kanske inte är rätt läge att sätta upp skrämma nu med ungar i bona? Då får jag vänta lite bara.
Alla inlägg är välkomna, låga som höga
Och japp, jag har sökt utan vidare framgång
Har haft Svalor under pannorna förut och då bara parkerat bilen på annan plats och det har fungerat fint.
Nu känns det som bilen blir nerskiten vart jag än ställer den
Någon som provat dessa Rofåglar på pinne?
Länkar till granngården för de har annons nu, ingen annan anledning.
https://www.granngarden.se/fagelskramma-set-1-drake-5-m/p/1250373
Tänkte nog sätta spöet i ett väggfäste om jag slår till.
https://www.granngarden.se/vagghallare-fagelskramma/p/1250815
Skrämman lär väl kanske inte fungera när det är vindstilla, dock så står mitt hus vid en 18ha åker i Syd-sydöst, men berg bakom i Nord-Nordväst så litet lättare för vinden här kanske
Kanske inte är rätt läge att sätta upp skrämma nu med ungar i bona? Då får jag vänta lite bara.
Alla inlägg är välkomna, låga som höga
Och japp, jag har sökt utan vidare framgång
Klokt tänkt, naturen är just nu en enda stor barnkammare så håll ut tills småttingarna är utflugna. Kanske blir hela situationen också bättre då. Under takpannor brukar tornseglare häcka och de lider numera av stor bostadsbrist. Vore synd att skrämma iväg dessa unika fåglar som flugit över halva jordklotet för att sätta bo under just dina takpannor.Tokslut skrev:
Har ingen kunskap om huruvida rovfågelskrämma kan hjälpa men vad vi människor än hittar på för att avskräcka fåglar/djur brukar de vänja sig så småningom.
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 199 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 199 inlägg
Jag har sett en sådan rovfågel på pinne i närheten på ett stort platt tak och det verkar fungera bra för innan de började med det för några år sen var det alltid fiskmåsar som byggde bo på taket men det är det inte numera. Men ska ju sättas upp innan de börjar med bobyggandet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej usch och fy!
Ett raffinerat sätt att förvandla vår del av världen till en steril öken.
Sätt upp holkar i stället åt småfåglarna och ställ in bilen i garaget om du är så rädd om den.
Själv skulle jag aldrig använda en sådan skrämma med tanke på stararna som bor under en takpanna,
blåmesar, sädesärlor, svalor och annat smått som flyger runt här.
Och med tanke på mina höns och kycklingar som säkert skulle få allvarliga psykiska problem med en hök ständigt i höjd med takåsarna.
Sätt upp holkar i stället åt småfåglarna och ställ in bilen i garaget om du är så rädd om den.
Själv skulle jag aldrig använda en sådan skrämma med tanke på stararna som bor under en takpanna,
Och med tanke på mina höns och kycklingar som säkert skulle få allvarliga psykiska problem med en hök ständigt i höjd med takåsarna.
Jag har sett 5st havsörnar cirkla över mig som mest, så en extra "fågel" är nog inget som får deras hjärtan att stanna. Var nått år sedan jag såg en havsörn iofs. (tittar ju inte på himlen jämt)KnockOnWood skrev:
Nej usch och fy!
Och som jag skrev så får jag väl sätta upp den när bona är tomma
Vi pratar inte om en klutt/dag direkt när den står på långsidan av garaget
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Havsörnar på hög höjd enstaka tillfällen stör nog inte alls lika mycket som en hök-skrämma alldeles ovanför hustaken.Tokslut skrev:
Där jag bor har vi ofta glador och ormvråkar som ligger och cirklar högt uppe, med dem bryr sig inte småfåglarna och hönsen om. Men en lågflygande hök skulle säkert ge dem magsår.
Det stämmer säkertKnockOnWood skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden