Den långa och informativa tråden om parkslide tror jag har väckt många om vad denna monsterväxt kan ställa till med. Där för vill jag starta en ny tråd i ämnet invasiva växter som varning och för att nå ut med information. Myndigheterna i Sverige är väldigt passiva i frågan, våra grannländer har större framförhållning och kunskap om vilket hot växterna utgör för den biologiska mångfalden. De flesta av dessa växter tillhör inte vår natur utan är trädgårdsrymlingar.

07205[1][1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är Nymphoides peltata sjögull som ursprungligen importerades som prydnad till trädgårdsdammar. Därifrån har den sedan spridits ut till sjöar och vattendrag. I början trodde man att den skyddade fisken men idag vet man bättre efter åratal av försök till bekämpning till höga kostnader och dessutom föga framgångsrika projekt.

Sjögull täcker effektivt ytan och släpper inte ner ljus och allt levande dör. När den ofantliga bladmassan vissnar ner på hösten uppstår syrebrist i vattnet. Allt friluftsliv är förstört.

http://na.se/nyheter/lindesberg/1.3192995-54-miljoner-till-bekampning-av-sjogull

Myndigheternas passivitet när det gäller växternas hot mot den biologiska mångfalden gör att det fortfarande är tillåtet att sälja dessa växter. Jag har skrivit till två företag, hos det ena företaget är den borttagen men hos den andra försäljaren finns den kvar i sortimentet för 59 kr/st. Detta trots att de är medvetna om vad som händer när den planteras in i en damm och därefter kanske hamnar i ett vattendrag.

I Mälaren håller den nu på att sprida sig efter att den fått fäste i vattendrag som har sina utlopp i Mälaren, flera insjöar är också invaderade.

Ni får gärna fylla på med växter som invaderar och slår ut den inhemska floran och faunan.

• Gilla
Yehaw
  • Laddar…
P
Naturvårdsverket har tydligen en svart lista. OBS! Länken går ej till Naturvårdsverket.

p.lundgren skrev:
Naturvårdsverket har tydligen en svart lista. OBS! Länken går ej till Naturvårdsverket.
Har inte status som svartlista ännu utan bara ett förslag (enligt vad som står på sidan)

Problemet med sådana här omfattande listor är att växterna inte är rangordnade i farlighet. De innehåller populära växter som säljs i plantskolorna. Tycker det är väldigt förvirrande hur man ska förhålla sig till denna information. Om de här växterna är så invasiva, varför är det då inte förbud på att sälja dem? Har jag i god tro planterat häggmispel, lupin, murgröna och vresros i min trädgård? Är jag att jämföras med en parkslidespridare?

Var ju inte bara växter t.ex. Kräftpest och Dovhjort

Protte

Claes Sörmland
Sommartorparn skrev:
Har inte status som svartlista ännu utan bara ett förslag (enligt vad som står på sidan)

Problemet med sådana här omfattande listor är att växterna inte är rangordnade i farlighet. De innehåller populära växter som säljs i plantskolorna. Tycker det är väldigt förvirrande hur man ska förhålla sig till denna information. Om de här växterna är så invasiva, varför är det då inte förbud på att sälja dem? Har jag i god tro planterat häggmispel, lupin, murgröna och vresros i min trädgård? Är jag att jämföras med en parkslidespridare?
Det beror också helt på var i landet man befinner sig. T ex murgröna är definitivt inget problem uppåt landet men är väldigt aggressiv närmare kontinenten.

Kanske den mest invasiva växten vi har är nog kontinental gran som förts in via skogsbruket och håller på att få hela landet att växa igen. Den dödar effektivt all annan växtlighet och har slagit ut vår nordliga gran. Men där ser inget något problem. Så i slutändan är det bara en fråga om vad vi subjektivt uppfattar som eftersträvansvärda miljöer. Jag skulle till exempel inte ha något emot lite häggmispelskogar med sjögullen är jag gärna utan.

Till det kommer andra miljöfaktorer.
Förmodar att t.ex. vresrosen inte skulle vara så expansiv i tung lerjord.
Varje art har sina förutsättningar när den frodas maximalt.

Vad som är värst beror på hur hårt ekosystemet på den platsen skadas.
Eller på vilka "människoproblem" som värderas högst. Typ förstörda skördar, estetiska värden, tekniska skador på hus och vägar, förgiftningsrisker, ekonomiska konsekvenser osv.

Tack för att ni fyller på med växter som man bör vara uppmärksam på. Vresrosen t.ex. har förstört Finlands vackraste kust vid Hangö, där bekämpas den intensivt med hjälp av frivilliga krafter.

Som sagt, det går inte att rangordna farligheten eftersom det handlar om var i landet växten är etablerad. Generellt tycker jag att myndigheterna är aningslösa i den här frågan men att strunta i informationen bara för att det inte är förbjudet är inte att ta ansvar. Kommunerna kommer inte att kunna ta kostnaderna för sanering så det måste till ett nationellt ansvar. När man väl inser behovet av sanering kommer det att handla om avsevärda kostnader, kostnader som vi alla får betala.

Jag undrar om Vägverket fortfarande planterar in lupiner när de bygger vägar? Vägkanterna är viktiga och värdefulla miljöer för många insekter där det finns en artrikedom av växter som är svårt att finna på andra håll numera. .t ex. rödklöver för humlorna. På en del håll kan man se hur lupinerna, km efter km, totalt tagit över en viktig biotop... Förlusten av pollinerare drabbar till syvende och sist oss alla.

Abies koreana skrev:
Som sagt, det går inte att rangordna farligheten eftersom det handlar om var i landet växten är etablerad. Generellt tycker jag att myndigheterna är aningslösa i den här frågan men att strunta i informationen bara för att det inte är förbjudet är inte att ta ansvar. .
Jag menar att om jag som medborgare ska kunna ta ansvar måste jag få tydliga instruktioner, och det är myndigheternas ansvar. Långa listor med namn förvirrar mig. Hur ska jag tolka budskapet? Bör jag jag nu spruta Roundup på min murgröna eller inte? Måste jag gräva upp flädern?

Sedan menar jag att slideväxterna nog är i en särskild kategori vad gäller farlighet eftersom inte ens glyfosat är speciellt effektivt mot den, samt för att den går in i byggnader, genom asfalt etc. De flesta andra växter på listan borde vara ganska lätta att få bort med ett par säsongers Roundup-behandling, dock ej sliden.

Njuter av lupinerna i vägkanten !:)

Sommartorparn skrev:
Jag menar att om jag som medborgare ska kunna ta ansvar måste jag få tydliga instruktioner, och det är myndigheternas ansvar. Långa listor med namn förvirrar mig. Hur ska jag tolka budskapet? Bör jag jag nu spruta Roundup på min murgröna eller inte? Måste jag gräva upp flädern?

Sedan menar jag att slideväxterna nog är i en särskild kategori vad gäller farlighet eftersom inte ens glyfosat är speciellt effektivt mot den, samt för att den går in i byggnader, genom asfalt etc. De flesta andra växter på listan borde vara ganska lätta att få bort med ett par säsongers Roundup-behandling, dock ej sliden.

Njuter av lupinerna i vägkanten !:)
Tråkigt att du blir så provocerad för det var inte min mening med tråden. Jag är övertygad om att parkslidetråden fyllt en stor funktion och så många fler har idag kunskap om denna växt. Det är bra att ibland tänka långa tankar, parksliden noterades som förvildad i början av 1900-talet och först nu börjar den definieras som problematisk, vi vet inte allt.

Det är mycket som är farligt utan att vara förbjudet. Det finns alltid konflikter av ekonomisk karaktär mellan olika intressen och förbud sitter oftast väldigt långt inne. Myndigheterna har informerat om vissa växters invasiva förmåga och då är det upp till oss att välja hur vi vill förhålla oss till det. I din egen trädgård gör du precis som du vill så länge det inte är förbjudet.

Nya Zealand önskar säkert att de hade tänkt lite långa tankar och inte stoppade importen av främmande trädgårdsarter långt tidigare. Clematis vitalba, skogsklematis tar död på deras endemiska träd. Här hjälper ingen Roundup, det är mer komplicerat än så.
.
http://www.terrain.net.nz/friends-of-te-henui-group/weeds/old-man-s-beard.html

Abies koreana skrev:
Tråkigt att du blir så provocerad för det var inte min mening med tråden. [/url]
Är inte det minsta provocerad av tråden. Tvärtom, tycker det är väldigt intressant att få exempel på olika andra invasiva växter.:)

Däremot är jag provocerad av diverse myndigheters otydlig information och/eller obefintliga strategier. :thumbdown:

Satsuki
Det är en väldigt intressant fråga - eftersom den är så komplex.

Om vi håller oss till växterna (och hoppar över kanadagäss, vildsvin etc) så är det ändå en komplex fråga eftersom det ju är som någon skrev. Invasiviten beror på så många olika faktorer. Förmodligen behöver man ha mer lokala listor - kanske ordnade efter landskap/region?

Det som är invasivt i södra Skåne zon 0, är sannolikt inte invasivt i norrlands inland eller kanske ens på Småländska höglandet. Däremot kan och kommer sannolikt dessa gränser flyttas i takt med att klimatet ändras, och inte bara i fråga om temperatur - även mängden nederbörd under året, torkperioder på sommaren eller hur blöta vintrarna är och hur djupt snötäcket blir under vintern spelar in.

Detta är verkligen en spännande fråga, och jag blir lite fundersam över att det INTE finns någon "svart lista" över invasiva arter. Parkslide borde absolut hamna på den, likaså Björnloka som ju faktiskt kan ge ganska otäcka skador på människor!
Borde ju också finnas instruktioner på listan hur man gör för att ta bort växten, eller iaf begränsa dess omfattning och förhindra spridning......

Från och med idag förbjuder Finland all handel med vresros Rosa rugosa. Inom tre år skall vresrosen vara utrotad i landet. Markägare ansvarar för att så sker. Hybrider av vresros omfattas inte eftersom deras spridning inte är lika omfattande.

Ord och inga visor, i Finland vågar man fatta det som många säkert uppfattar som ett radikalt beslut.

• Gilla
Yehaw och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.