7 780 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Varmkompost med bara gräsklipp
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har en varmkompost (biokub) och tänk att kompostera i princip enbart gräsklipp.
Går det?
Är det olämpligt?
Några tips?
Jag har inte tillgång till några större mängder löv och matavfall får vi inte kompostera här i kommunen. Jag hade tänkt att blanda upp gräsklippet med torv. Vad tror ni om det? Tips på annat att blanda upp det med?
Jag har en varmkompost (biokub) och tänk att kompostera i princip enbart gräsklipp.
Går det?
Är det olämpligt?
Några tips?
Jag har inte tillgång till några större mängder löv och matavfall får vi inte kompostera här i kommunen. Jag hade tänkt att blanda upp gräsklippet med torv. Vad tror ni om det? Tips på annat att blanda upp det med?
Kan antagligen fungera med torv, men jag tror du är tvungen att prova dig fram. Nu har jag inte sådär jättestor erfarenhet av komposter annat än några hushållskomposter. Men gräsklipp är ju fenomenalt att kompostera. Sätter verkligen fart på åtm. hushållskomposten. Jag tror jag har haft min närmare 50 grader då jag satt i lite större mängd gräsklipp.
Produkter som diskuteras: "komposter"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Bara gräsklipp kommer inte att fungera, det möglar först, sen ruttnar det och blir en otrevlig smet. För att en kompost ska fungera måste det vara balans mellan kvävet i gräsklippet och tillfört kolhaltigt material.
Har du inget trädgårdsland där du kan använda gräsklippet som täckmaterial?
Har du inget trädgårdsland där du kan använda gräsklippet som täckmaterial?
Jo, lite rabatter och trädgårdsland där jag lägger gränsklipp, men det blir stora mängder så jag måste "bli av" med mer än så.T TottoGBG skrev:
Min tanke var att tillföra kolhaltigt material i form av torv. Oklart hur stora mängder som behövs dock.
Pellets eller stallströ funkar nog, vi använder pellets i vår kompost för att balansera och torka upp. Men grenar är nog egentligen bättre, för du behöver ha in mycket luft i komposten för att det ska funka med massa gräsklipp i.