8 969 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Gräsmatta - mängden gräsfrö
Hej,
Nu är det dags för vår stenhög, utfylld med lite jord, som så stort ska kallas tomt att bli en gräsmatta!
Jag har läst igenom en mängd artiklar och trådar efter tips på vad man bör tänka på. Allt från typ av gräsfrö till fördelningen av npk i gödslet. I min djupdykning av trädgården och gräsmattans stora värld så läste jag någonstans att man inte riktigt ska lita på gräsfrötillverkarens mängdangivelser utan ta typ det dubbla. Vad är era erfarenheter?
Ska precis beställa Weibulls Extra Green och undrar hur mycket man ska ha till 1200 kvm gräsmatta?
Nu är det dags för vår stenhög, utfylld med lite jord, som så stort ska kallas tomt att bli en gräsmatta!
Jag har läst igenom en mängd artiklar och trådar efter tips på vad man bör tänka på. Allt från typ av gräsfrö till fördelningen av npk i gödslet. I min djupdykning av trädgården och gräsmattans stora värld så läste jag någonstans att man inte riktigt ska lita på gräsfrötillverkarens mängdangivelser utan ta typ det dubbla. Vad är era erfarenheter?
Ska precis beställa Weibulls Extra Green och undrar hur mycket man ska ha till 1200 kvm gräsmatta?
Jag sådde för nästan exakt två veckor sen. Räknade att jag la ut 1kg per 25m2 extra green. Tillverkaren skriver 45-55m2 per kilo så nästan dubbla mängden la jag ut på 1100m2.
Nu är det nästan marktäckade och ser rätt tätt ut.
Men där jag sådde för hand (direkt ur kartong) runt all plattsättning så blev det enormt mycket frön och har där idag en löjligt tät uppkomst, makabert tät. Ser fejk ut.
Ångrar att jag inte körde så på hela sådden. Hade säkert blivit 1kg per 15 m2.
Så ös på!
Nu är det nästan marktäckade och ser rätt tätt ut.
Men där jag sådde för hand (direkt ur kartong) runt all plattsättning så blev det enormt mycket frön och har där idag en löjligt tät uppkomst, makabert tät. Ser fejk ut.
Ångrar att jag inte körde så på hela sådden. Hade säkert blivit 1kg per 15 m2.
Så ös på!
Oj, det var inte en så liten skillnad mot tillverkarens angivelser!
Enligt Weibulls kalkylator ska 24 kg räcka och räknar jag som du gjorde blir det 48 kg gräsfrö. Finns det risk att det kan bli "för tätt" eller är det bara att ösa? Tänker om gräset kan må dåligt av det?
Om det inte finns det så känns det ju dumt att snåla när man ändå håller på
Enligt Weibulls kalkylator ska 24 kg räcka och räknar jag som du gjorde blir det 48 kg gräsfrö. Finns det risk att det kan bli "för tätt" eller är det bara att ösa? Tänker om gräset kan må dåligt av det?
Om det inte finns det så känns det ju dumt att snåla när man ändå håller på
Det sägs att för tätt så kan det påverka närings och syre upptagningen hos gräsfröna.
Kör 1kg / 30m2 då. Blir 3 säckar. Jag fördelade med centrifugalspridare som spred jättejämt, kan vara det också som gjorde att överdosering fungerade bra för mig. Ja förutom runt kanterna som jag körde direkt från kartong.
Kör 1kg / 30m2 då. Blir 3 säckar. Jag fördelade med centrifugalspridare som spred jättejämt, kan vara det också som gjorde att överdosering fungerade bra för mig. Ja förutom runt kanterna som jag körde direkt från kartong.
Är det en såhär spridare du använde?
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...zdAFxKCZEAAgKBcb4Kexrh3Jws0aY0t4aAnrMEALw_wcB
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...zdAFxKCZEAAgKBcb4Kexrh3Jws0aY0t4aAnrMEALw_wcB
Klicka här för att svara