Trädgård allmänt
BirgitS: Sen med så lite jord som det är i en fog får ju inte gräset så mycket vatten och näring vilket nog innebär att sannolikheten för att det ska blomma blir betydligt mindre än i en rabatt. [citat] Du kan ju pröva med att flytta lite av det till fogarna på uteplatsen.
hapazard: Tycker inte heller att det skulle vara någon större grej men om yonna störs så... För att undvika att de flyttar in igen kan du försöka göra det mindre hemtrevligt för dem. Humlor bygger inte håligheter för sina bon själva utan antagligen finns det något lämpligt hål i grunden vilket de kan ta sig till genom gruset. Gräv undan gruset och packa i sand eller fix i innan gruset
BirgitS: Har du kontaktat jourhavande biolog som du fick tips om i inlägg 4? Har du satt upp fågelholkar för insektsätande fåglar under de två åren som gått?
nyhusagare: Jag tror inte jag har tillräcklig kompetens för att gjuta en mur, och har dessutom redan köpt lite material. Tycker dessutom det är snyggt med stenar. Vinkelkap låter bra, vad kan en sådan kosta? Om det finns någon billig modell som klarar att kapa stenar från bärlager? Passar även på att fråga, det blir ju 15-20 cm bärlager, går det bra att padda ett sådant med en lättare padda
aekeberg: [citat] Ha, ha! Uppskattar din omtanke men det problemet är eliminerat då robotklippare installerats! :D Men någonstans måste ju sönerna lära sig hantera en gräsklippare... :thinking: Får hitta fler grannar med behov av gräsklippning och på sikt kanske starta än liten sidoverksamhet inom trädgårdsskötsel! :sweat: :crysmile:
Bjerke88: Det skulle jag tro, den stenen är ju utformad för att stå emot last bakifrån.
useless: Nån sorts bistekel? http://krypinaturen.se/steklar-hymenoptera/midjesteklar-apocrita/bisteklar-gasteruptiidae/
M.E: Tänkte bygga ett utebord i rustik stil. Har funderat på reglar 45x145 som skiva, hur kan jag förhindra att det inte slår sig för mycket eller är det omöjligt? Skulle man kunna limma ihop reglarna? Plugga eller skruva underifrån? Gör inget om det blir spår i skivan efter de rundade hörnen på reglarna.
Rabbithole: Kolla om du kan få lite chaktmassor från ett bygge i närheten och fylla med, blandat grus/sand/sten och sedan jord sista 10cm
Pappa1986: [citat] Kanske en form av snygg pergola och ut mot vägen sätter du någon form av klätterväxt. Alternativt kan du bygga några odlingsbäddar. Allt går hehehe
Stefan N: Hur såg tomten ut som man kan höja 11m? Bilder vore kul på detta?
prototypen: Beror nog bara på hur stora lådorna kan vara, ju större och tyngre dess bättre. Protte
Hallerudsbo: 4 hjuling eller gräsklippar traktor med en pall bakom för att rätta ut. Allt efter du kör så krattar ni sten och tar bort det som följer med pallen. På med billigt gräsfrö. Så kan du slå av någon gång under bygget. Gott om det är lite jämnare när det börjar växa och man ska slå ned gräset
MathiasS: Det är knappast konstrutionen som är dyr. Håll fast vid gabioner om det är vad du vill ha och ta in fler offerter.
Kalmarkille: Jag håller på o ska gräva för en damm framför mitt soldäck i söderläge, och har googlat runt för att hitta lämplig pump och eventuellt filter. Uppskattningsvis håller den här dammen runt 3-4000 liter. Hur mycket bör pumpen cirkulera för att hålla ett vettigt vatten i dammen utan fiskar? Med ett mindre stim småfisk? Tidigare när jag byggde akvarium, så brukade man vilja ha
Maxwells demon: Ja verkligen. Varför vill du inte dimensionera sugledningen efter pumpen för istället använda dig av tryckledningen som dimensionerande av sugledningen? Drar du även 0.75 mm2 kabel på en 16 säkring för att du "vet" att du bara kommer att ladda telefonen på det uttaget?
tttomten: Aha det var öppet, då kan du lägga sista stenen i lite bruk. Blir ju ingen stor trafik och därmed liten påfrestning så det behövs inte mycket mothåll. Vattnet släpps ju rakt ned idag och om du är bekväm med det så kan du ju lämna det så och lägga stenen utanför.
Lini: Jag har bestämt mig för att installera pop-up sprinklers och droppslang i samband med att jag sår gräsmatta. Jag har tagit fram ett förslag (se nedan) där jag landar på 4 slingor för pop-up-bevattningen och 2 för droppslang. Ett par frågor: Ser upplägget vettigt ut? Jag använde Gardenas planner först men den lade ut en miljard popups i alla hörn. Jag har försökt komma ner i antal
crazytok: Anledningen till att jag har två brädor är just för att jag har dubbelfris runt altanen och ville ha samma även vid entrén. Tycker det låter som en bra idé, bygg ihop det med altanen så smälter det ihop snyggt. Kul att kunna inspirera dig, vi blev själva väldigt nöjda och det är lite kul med något annorlunda. Gillar även kombinationen med trä och sten.... :) Ja absolut måste du
ASI: Du skriver visserligen manuellt i rubriken, men en 2-tons minigrävare grejar det här. Jag har en själv och känner igen uppgiften. Grävaren orkar inte lyfta hela stenen, men borde som det ser ut utan vidare kunna baxa stenen på rätt plats med hjälp av skopan och schaktbladet. Och lyfta lite så att stenen står horisontellt. Bonus är att det är buskul!
Lenza: [citat] Ja det är av den anledningen jag är lite tveksam till expander då dessa är normalt sett ganska korta. Jag hade själv inte kört med detta, tror mer på att borra 18-20mm och gjuta fast rostfri gängstång, då kan du gjuta fast med ren cement och vatten sk. sluring. Då går det att borra erforderlig längd 25cm cirka rekommenderar jag. Det går att beställa gängstång billigare
Sezzi: [citat] Håller med dig. Det är väldigt svårt att vara helt säker på att det går att genomföra, eftersom det till en viss del är beroende av andra. Mao, det är jäkligt svårt att kolla med alla intressenter innan en budgivning, och även OM man kollar med dem så är det aldrig en garanti, de kan ju ändra åsikt ett år senare. Eller inte vilja ge ett hundraprocentigt svar. Eller inte
13th Marine: Ja, det hjälper att ha större slang, speciellt vid längre längder. //En som använder alltför långa 13mm-slangar...
crazytok: Det är väl att köpa i säck från hornbach eller bauhaus då, eventuellt har flisby också. Men lär inte vara billigare än en skopa från allt i mark. Men kolla...,
eddiw: [citat] Japp får nog bli stenlim igen ändå. Biltemas funkar bra alltså? Har inte testat just det limmet.
Thomas': Hej! Skall bygga en rak stödmur på max 0.5 meter i höjd (cirka 30 meter lång), skall fylla upp med jord bakom den och sätta häck samt gräsmatta. Funderar på denna sten, någon som har den: https://www.benders.se/sortiment/mark/murar/megasmart/ Marksten tänkte jag lägga denna, skall ligga mellan garage och hus, samt på uppfarten för bilarna (totalt cirka 100kvm), vad tror ni om denna:
Snickrahemma: Tack, där har vi det! Däremot hittar jag bara varianten från Flisby som blir 550 mm eller finns det en kortare variant? Tror inte att de jag såg kan vara så långa som 550 mm!