Trädgård allmänt
Snickrahemma: Tack, där har vi det! Däremot hittar jag bara varianten från Flisby som blir 550 mm eller finns det en kortare variant? Tror inte att de jag såg kan vara så långa som 550 mm!
Nicke_S: Många stålhandlare kan få tag på de olika elementen i en smidesgrind. Då har du möjligheten att själv designa din grind med egna mått. I och med att man såväl kan svetsa, smida och hårdlöda ihop grinden, så vill jag påstå att, de flesta händiga personer få ihop det på egen hand.
Daniel 109: Jag ympade också sent i år. Ett par dagar efter dig och något längre söder ut. Men nu körde jag med riktig sträckplast. Förra året körde jag med biltemas vulktape. Den desintegrerar när solen steker på lite hårdare. Utbytet förra året var inte på topp. Jag hoppas på bättre i år. ympriset har jag haft stående i en burk med vatten och en påse över i kylen. Ingen aning om det
Magnus E K: Det beror på vilket material tunnan är tillverkad av, men är det någorlunda modern plast (oavsett färg) och vattnet inte är kokhett så ska det nog inte vara några problem.
superplinten: [citat] Jag gör nog så att jag borrar i stammarna och sprutar in Roundup.
Fulkemisten: Jo. Det är nog bra att veden inte ligger emot betongmuren. Kanske kan du sätta någon distans bakom? Armeringsnät?
Setomidor: Hej! Dags att komplettera markstenen på uppfarten från förra ägarna, men lyckas inte hitta vilken sten de har använt. Känner du igen denna modell av sten? [bild] Trevlig sommar!
Hemmakatten: Fick för mig att jag ska ha Olander på en av mina uteplatser i södra Portugal Tycker mycket om den, blommar länge och ät grön hela vintern. Nu såg jag ett youtube-klipp om att de i USA fått någån åkomma. Har den kommit hit till södra Europa?
Excel: Då är anläggningen klar, köpte en ibc tank, går att ansluta fler om det behövs. Automatiken funkar bra, tanken fylls upp och styrs av givare i borrhålet samt givare i tanken. Fyndade en gardenapump i vintras 3500/4e som ger bra tryck.
Lenza: [citat] Jag föredrar och förespråkar systemets tillhörande infästningsmaterial. Jula har stolpar av olika längd och den där foten jag nämnt. Om du börjar blanda in armerings järn av kraftig dimension i stolpen anser jag att det blir något typ av experiment. Det kan funka men det är inget jag rekommenderar. Jag ogillar starkt att använda en centrerad fästpunkt eftersom detta kommer
useless: Klicka på 'Rapportera' då och be en moderator ta bort hela tråden...
najks: Har lite framtida planer på att bygga en bastu i sommarstugan, längst nere vid vattnet Marken är till större del bestående av sand/jord, och tanken var att försöka gräva ut en bit så att man inte behöver bygga så mycket över marknivå.. Nu är frågan, då jag tänkte göra en mindre uteplats i kombination med bastu, skulle det gå att bygga en enklare stödmur av tex Lecablock, och
Marlen Eskilsson: Vi har kanter av cortenstål och tycker att det funkar bra. Jag försökte scanna marknaden på alla alternativ till kanter och skrev det här: https://www.byggahus.se/tomt/snygga-kanter-tradgarden
Tosse: Kolla med jourhavande biolog om du inte får svar. Det har jag gjort, fick skicka in ett prov och fick sen snabbt svar. http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
Lenza: 1) Jag rekommenderar en fristående mur som inte är en del av berget. Det låter bara jobbigt att armera och joxa så det blir bra på det sättet. Om uppfarten ska vara bredare får du borra bort mera berg, det är enklare än man tror, speciellt nu när du har en sida som är frilagd. Det kanske räcker att ge sig på de värsta utbuktningarna så det blir jämnare, därmed lättare att bygga
mrVoodoo: Håller på med liknande konstruktioner för ribbstaket kring altanen och lite annat. Baserat på bilden ovan tror jag faktiskt inte det rä ribb utan man har använt 45*45 regel istället. Om man sneglar på hörnet där man "ser igenom" och även på "skuggbilden" av "ribborn" så verkar det ha större "djup" än vanlig 28 ribb. Beroende på vilken effekt man är ute efter kan det nog vara väl
Claes Sörmland: En gång ingen gång men görs det regelbundet och i stor omfattning så ökar salthalten i grundvattnet (om det inte är rörligt, t ex en vattenåder i grusig mark.) Men salt är väl inte vidare effektivt?
mexitegel: Låter väl troligt, stången och röret ska ju kapas lika mycket.
Johan Enander: hej, Håller på att gräva ut en uteplats på landet. Tomten är en rullstensås så dränering är inga problem men när vi gräver rullar stenarna bara ner. Målet är att ha en stödmur av något slag (trä/sten/betong) vid röda linjen men jag behöver säkra det på något sätt under grävandet. Skickar med en bild, ursäkta att jag står i vägen :) Några idéer?
harry73: Lite sand på kan vara en bra ide så att det inte blir för kletigt, annars är det inte så mycket man kan göra. Det är inte bra men inte heller hela världen.
nasuf: Tänkte från början bygga en stödmur i lecablock, men efter att grävt i trädgården har jag "hittat" en massa stora stenar. Tänker då istället bygga en traditionell mur i natursten. Som högst kommer den bli ca 180cm hög (i ca 2 meters längd av totalt 8-9 meter) sedan sluttar det uppåt successivt. För att den inte ska börja kalva över tiden funderar jag på om man kan "avlasta"
Sikki_mixx: [citat] Tack! Det blir att investera i en låda tror jag.
byggarebo2: är pågång med att skaffa robot, vet dock inte vad man bör kolla på. Är strax över 3000kvm som ska klippas, tomten har 2 smala passager (3meter på smalaste ställena), delas av med infartsväg. Tomten är ca 120x40 meter, väldigt långsmal. Ojämn på sina ställen och lite lutningar. Kan fixa en skiss om intresse finns.
jesper33: Något speciellt för kuddar finns nog inte, men titta på varuhusens inredningavdelningar så finns det ställningar som hyllor kan sättas i på olika höjd och det finns hjul på en del med, pass bara upp med hjulen så dom inte är vassa och gör märken i golvet