6 090 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Tomtgräns, vad gäller?
Om muren är grannens, TS gräver ur på sin sida och muren rasar, har TS något ansvar då? Antar att det hänger på om det går att bevisa att arbetet orsakat något...?H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Det är ju iofs. en intressant infallsvinkel, stödmuren stöttar ingenting, istället är det marken som stöttar muren...
Hej! Varken jag eller de som nu bor i grannhuset var ens födda när husen byggdes. Hur berget ser ut under vet nog bara de som byggde. Men vårt hus står på en bergsplateau, berget går upp bakom vårt hus på andra sidan. Eftersom någon av vårt hus tidigare ägare lagt gräsmatta så vet vi inte. På sina håll verkar det vara sten nån halvmeter ned på vår sida......men det kan ju vara sten, behöver inte vara berg.T ToRy skrev:Låter som att första steget är att ta reda på vems muren faktiskt är, dvs vem som satt upp muren för att förhindra ras ner till eller ner från sin granne. När du vet det kan du snacka med grannen om att stödmuren börjar bli dålig och behöver åtgärdas. Eller så tar du på dig hela det jobbet själv oavsett ägandeförhållanden iom att du vill ändra på din sida och är rädd att muren rasar i processen.
Om grannen kan tänka sig att vara med att dela på kalaset så borde det ju inte bli något problem att göra del av arbetet från dennes tomt, men egentligen borde du/ni väl inte behöva det?
Det är ju på din sida det måste grävas ur och läggas någon form av förankring, så vad ska du på nersidan att göra?
Om grannen äger muren och av någon anledning motsätter sig en ombyggnad/renovering även om du står för arbete och kostnad så försök få det beskedet skriftligt eller inspelat. Sen gräver du om dina rabatter och hoppas att muren håller, och om den inte skulle göra det så erbjuder du dig att reparera den, vilket verkar vara det du vill göra ändå.
Du skriver att det är berg på eran sida. Hur går det berget? Släntar det ner mot murens bas? Är det sprängt en kant vid tomtgräns? Är berget något som går att utnyttja för att förankra muren bättre?
Jag får nog börja med att begära ut ritningar för att se 1. på vems sida är muren och 2. vem har tillverkat nivåskillnaden.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Jag tycker nästan det låter mest troligt att ägaren till ditt hus ät den som gjort stödmuren för att kunna lägga ut tillräckligt med jord för att ordna gräsmatta/rabatt om det är så mycket berg på det sätt som du beskriver. Är det ens så mycket jord där naturligt att alternativet att det är grannen som sänkt marken på sin sida skulle vara möjligt?
Att muren inte ligger på er sida gränsen kan bero på att man inte vår så noga med exakta mätningar när man gjorde sådant förr.
Att muren inte ligger på er sida gränsen kan bero på att man inte vår så noga med exakta mätningar när man gjorde sådant förr.
Grannens hus är dock sänkt mot alla intilliggande, och det är i nivå med gatan. Så, det kan vara han som grävt ner också.....snillen spekulerar.R Räknenisse skrev:Jag tycker nästan det låter mest troligt att ägaren till ditt hus ät den som gjort stödmuren för att kunna lägga ut tillräckligt med jord för att ordna gräsmatta/rabatt om det är så mycket berg på det sätt som du beskriver. Är det ens så mycket jord där naturligt att alternativet att det är grannen som sänkt marken på sin sida skulle vara möjligt?
Gränsmarkeringarna bör finnas i tomtens alla hörn, OM de finns kvar. Har du tur hittar du ett markeringsrör som sitter fast i berg, sten eller annan fast mark. I så fall kan du vara rätt säker på att den visar ena hörnet. Åtminstone om ni är fyra tomter som delar hörn, eller om det är långt till närmaste tänkbara "gränskorsning", eller om ni två delar hörn mot allmänningen eller liknande. Det är inte alltid rören finns kvar, de kan vara bortgrävda, övertäckta/vuxna eller helt enkelt aldrig kommit dit. Men ut och leta i tomthörnena och hoppas på tur! 
Du hittar gränsmarkeringar med en metalldetektor
Ta ut detaljplanen för ditt område från kommunen om du inte har den redan
Ta ut detaljplanen för ditt område från kommunen om du inte har den redan
Och bara för att ha det sagt då krävs det tillstånd från länstyrelsen och det vill de gärna ha betalt för att ge
https://www.arbetarbladet.se/artikel/insandare/insandare-ska-mina-gransror-kosta-700-kronor
https://www.arbetarbladet.se/artikel/insandare/insandare-ska-mina-gransror-kosta-700-kronor
Klicka här för att svara