tveksamt tveksamt skrev:
Är en sommarstuga värre än någon annanstans menar du?
Tycker nog de när de. Kan förstå att om man har gräsmattan som sin hobby och omsorgsfullt gett den optimala förutsättningar med jord och gödsel vill komma sista biten genom att sprida ut gift. Men att på en yta där gräset aldrig växt sprida gift som första åtgärd hjälper väldigt lite. Anledningen att jag tycker de är värre på en sommarstuge tomt är att jag förknippar sommarstuga som ett ställe man vill leva nära naturen och inte mota bort den. Att man har enskilt vatten talar väll också emot giftspridning.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Men att på en yta där gräset aldrig växt sprida gift som första åtgärd
Felaktigt antagande...
Den här ytan har haft gräs på sig i mer än 20 år (tiden vi ägt stugan).
Gräset har ibland torkat bort vid torra somrar men då har det återkommit efter att det börjat regna igen.
Men efter förra årets extremtorka har gräset försvunnit i stort sett helt och i stället har dessa bladrosetter av näva (enligt något svar ovan) brett ut sig liksom en c:a 10 cm hög vitaktig blomma. Mellan dessa är det i princip död jord.
Har försökt kratta upp växterna men det funkar inte.
Igår lade jag på jord ovanpå för att få en såbädd för gräset. Och i natt har det regnat också...
Inget gift spritt ännu (alltså inte första åtgärd).

Vet inte om jag antagit fel läste bara ”De har alltid varit svårt att få gräs att växa där”
Låter bra med ny jord och gräs.

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.