Hej,
har en liten fråga.

Vi har stuga en bit utanför Hofors och vi har skaffat en eldningstunna då vi har en massa gammal ved som myror har angripit som vi måste göra oss av med. I många kommuner finns det eldningsveckor men hittar ingenting kring varken Hofors eller Gästrikland. Det enda jag hittar är text på göstrike räddningstjänst som skriver att man ska iakta försiktighet, meddela grannar etc. Verkar därför som det helt enkelt inte finns några eldningsveckor. Är det så att det är sunt förnuft och att säkerställa att det inte är eldningsförbud som gäller? Självklart pratar man med grannar osv innan samt ser till att man har så man kan släcka om det skulle börja brinna.

Fråga nummer två år hur eldar man bäst i en tunna. Är dom sagt gammal ved som den gamla ägaren lämnade som är angripen av myror etc. Inte jättesugen att elda det i kaminen då en hel del är ruttet också. Har tyvärr inte dragkrok på bilen så köra det till tippen är inte allt för optimalt tyvärr.

Behöver ingen tunna för att elda ved. Starta en brasa med fräsch ved tills du får en ordentlig glödbädd sen kan du elda även fuktig ved. Inget blir bättre av att elda i tunna, ofta otillräcklig förbränning på grund av för lite luft.

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Tunnor är i allmänhet inget vidare att elda i. Det end de är bra för är att hålla ihop spretigt material. Ved skulle inte jag heller elda i tunna.
Är den inte i fullständigt upplösningstillstånd är det nog lättare att läggs ut den på blocket.

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Det behövs ordentliga lufthål långt ner på tunnan. Sedan är det inte konstigare än att man tänder en brasa, lägger i det man vill elda upp och försöker att ryka så lite som möjligt. Håll hög temperatur på elden och lägg inte på för mycket åt gången.

• Gilla
The_Andy_Pandy och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Funkar utmärkt att elda i tunna om man borrar upp botten. Jag borrade upp ett antal ( 8-10 st) 50 mm hål med hålsåg. Ställde tunnan på några tegelstenar för att få drag under. Det brinner som i en masugn! Har eldat upp rivningsvirke o rutten ved, det blir hög temperatur och snabb förbränning. Eldar bara när det regnar eller blött ute och gärna på vintern eller tidig vår.

• Gilla
minisorkis och 2 till
  • Laddar…
En annan bra variant, som har mycket förbränningsluft, plats för aska inuti och en någorlunda kall botten, är att:
A. Såga ur locket med en kant på någon cm. Fixa kanten , så den inte har vassa kanter.
B. Skär ur 3-4 st luckor på c:a 1 dm2 och 2-3 dm från botten och vik in plåten, så den pekar mot centrum.
C. lägg det f.d. locket, som ny botten på de instickande "plåtflärparna".

Bilden visar tunnan stående på 2 cm träskiva på sjöis.

Modifierad tunna med urklippt lock och ventilationsluckor står på träskiva på isen, används för förbränning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Peter U. Bäckström och 3 till
  • Laddar…
Många kommuner har regler för just när risbränning och liknande får göras, ofta är det inte heller just räddningstjänsten utan annan förvaltning, exempelvis miljöförvaltningen, som upprättar dessa regler.

Se till att vindriktningen inte riskerar att föra rökgaserna mot någon väg eller bostad eller välj en mindre blåsig dag. Se till att du får upp temperaturen ordentligt i tunnan (som självklart ska ha stora ventilationshål nedtill) så får du mer stigkraft i rökgaserna. Elda helst inte när det regnar ute, vattnet kyler ned brandgaserna som tappar sin termiska stigkraft vilket leder till att röken lägger sig längre ned mot marken.

Man får anpassa sig efter förhållandena helt enkelt. Jag bor i ett tätbefolkat område och kan inte ens bränna upp julgranen utan att påverka mina grannar.

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Tunnan som är beställd har lufthål strax nedan för mitten så det ska nog vara lugnt.

Fick svar från räddningstjänsten och de sa att sunt förnuft och att man ringde dem innan så att de inte behövde åka på femton falsklarm var bra. Lol

Så med det sagt kan man elda lite när man känner för det men bör som sagt undvika att elda mitt i sommaren osv.

Redigerat:
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Att elda i en tunna har i alla fall en fördel, och det är att värmen koncentreras inne i tunnan och ger högre förbränningstemperatur än en brasa på backen. högre förbränningstemperatur ger mindre rök och lukt. Har man en fläkt till luften och torrt ris kan det bli spektakulärt :-)

• Gilla
The_Andy_Pandy och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.