Teknik
mycke_nu: Cisco köpte Linksys 2003 och sålde det vidare till Belkin 2013. Under tio var därför vissa produkter märkta både Cisco och Linksys, däribland WRT610n.
fredl: Ett tips om du ska köpa fler uttag är att köpa lexcom home (finns eljo ramar att sätta dem i). De är så ofantligt mycket smidigare än alla andra uttag jag har testat genom åren. Lite kluriga att hitta som privatperson men de finns t.ex. På Ahlsell.
Pewh: Jag har FTP Client Pro på alla iOS-enheter. Där kan jag tanka upp allt till valfri FTP-server.
Musto: [citat] A3L är lääääänge sedan man lämnade som format och uttryck. Säger man A3L förstår dom nog vad man menar men man får frågor tillbaka om man menar A3+ eller större format såsom A2, A1 eller A0.
fredl: Köpte en hdmi extender som använder en enkel cat6/cat7 på eBay för £42. Fungerar bra i 1080p@60hz.
pelle242: Nu tuffar den på igen. Bytte borstmodulen a 600 pix. Känns rätt ok med tanke på att det ingick nya borstar också. Föredömligt lättmekad.
gein: Du har väl inte bara ryggåstak? Vi har delvis ryggåstak och i dessa fall tar vi in/ut luft genom ventil högt upp på väggen in mot vinden (istället för taket).
DeesL: Revolab gör mycket bra produkter. Har såkt många sådana till olika fasta installationer i styrelserum mm.
per-gust: Kul att se att du öppnat upp batteriet för Landroid (Worx). Gjorde själv detta idag för att vinterladda. Försökte kolla upp vad det kan vara för batteri och hittade följande: http://www.batterilagret.se/product/1622-4-5-ah-vrla-agm-12v.aspx Måtten stämmer... för 180kr/st så blir det nya batterier varje/varannan säsong, då ett sådant här batteri klarar endast av ca 400 laddcykler
p_k: Hej, du har säkert råkat ut för samma sak som jag, en låst central. Bra förklaring här: http://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/195466-sector-alarm-begagnat.html Vad jag vet sitter detta i programvaran så det verkar inte vara mycket att göra åt :thumbdown:
Bo.Siltberg: Jag kan meddela att kylfläns fungerar. Men jag fick dåliga vibbar att andras blickar så jag limmade aldrig fast dem.. [bild]
Nerre: Det blir ju lite enklare ur placeringssynpunkt också. Vi har inkommande fiber i källaren men där är det inte så bra att ha basstationen (blir dålig täckning på övervåningen). Med en basstation som pratar IP-telefoni direkt kan vi sätta den var som helst där vi har en nätverksförbindelse (så den sitter i ett skåp mitt i huset där elcentralen sitter och där sitter dessutom
ikeo: kör en massa annat som portable apps bara för att komma runt låsta datorer. men att köra portable apps på en app som man använder hela tiden funkar inte sådär jättebra för mig iallfall
Knaster: Är detta problem löst? Strömbrytar kopplingen skulle jag vilja förklara på följande om jag tolkar din förklaring på placering av FK'n 2 lampor=2tändtrådra, blå och svart, eller vilka färger de nu var som verkade ligga på samma anslutning. Ja, blå är väll inte den lämpligaste färgen vald som tändtråd. Pröva att ta bort tex den blå och koppla ihop de igen och se vad som
Bulldog: Vi köpte en annan Roxcore-produkt, från hörlur till en liten förstärkare som kunde köra vanliga högtalare. Efter att ha returnerat tre gånger så gav vi upp. Det är för risiga produkter. Tyvärr måste jag säga för själva idéerna bakom produkterna är ganska fiffiga. Hade de varit lite bättre, lite stabilare... För den funktion du vill ha..kika på Nad's grej som gör exakt samma
Satlover: Var glad att dom testar den med vatten på fabriken och ev läckor hittas innan man burit hem den!
MathiasS: Ok. Egentligen spelar inte hastigheten någon roll, får ju ut 40-50Mbit där jag har bra täckning men det känns ju lite dumt att köpa något nu om det kommer en ny om ett par veckor. Kanske blir ett par beggade istället. Eller en appletv. prisskillnaden är inte så stor. Men då måste man hitta en förstärkare med hdmi eller optisk ingång....dyrare.
Mats: slangklamma och en vanlig 1,5 mm gulgrön?
MathiasS: :thumbup: ja jag kan mycket väl tänka mig en av varje sort, men vi ugnstillverkar mat så sällan att det inte varit aktuellt ännu. Men, man måste ju ta varje tillfälle att föra in bra teknik i köket...
lars_stefan_axelsson: [citat] Vi som är så gamla att vi kört utan kan inte för vårt liv förstå hur vi klarade oss utan "tab completion". Visst, det är främst för filnamn det är oumbärligt, men ibland så kan det slinka med ett kommando också. När jag "labbar/forskar" så har jag en emacs-session öppen där jag kan göra cut-n-paste på intressanta kommandon jag använt samt enkelt skriva förklarande
Anonymiserad 48587: [citat] Jag har en APC Smart-UPS till min Synology DS414 och det var klockrent att ansluta. Nu vet jag iofs inte vad som är smart i "Smart".
b2b2: Oftast finns det dränering kopplat till ventilatinsaggregatets värmeväxlarenhet. Det är vanligt att det är missat att sätta in ett vattenlås efter dräneringsanslutningen. Om det är så kommer inte vattnet att rinna ut. Det kan bildas ett undertryck I aggregatet I och med detta ett sug I dräneringsslangen vilket medför att vattnet inte rinner ut. Sätt dit ett U-rör "vattenlås" som
Tobbe87: Hittade denna infon om hur du fabriksåterställer låset kan kanske funka http://pethson.blogspot.se/2012/10/yale-doorman-fabriksaterstallning.html
Spjuvern: Jag har själv jobbat som säljare åt två konkurrenter till det nämnda företaget men vet att de jobbar rätt lika när det gäller just försäljningsdelen. Du har givetvis rätt att ta del av det inspelade samtalet, eller rättare sagt, det muntliga kontraktet. 14 dagars ångerrätt gäller och har den tiden utgått pg.a. att inte de hör av sig, då är det egentligen inte din huvudvärk.
asppie: [citat] St:Larsgatan mitt emot Frimurarehotellet. Matti är troligen inte på plats han är ute och reser och installerar men du kan ju söka honom där. Det inte han vet vet INGEN...:D
lofe: [citat] Angående Xmbc så kan ju begränsningen på 60 hz vara ett problem. Själv kör jag så att Xbmc automatiskt justerar frekvens efter videofilen. Men då har jag ju också ett grafikkort som klarar lite olika frekvenser...
warpi: Nu har jag lagt upp ett videoklipp på youtube på när dem dammsuger hela övervåningen :) [video=youtube;cvKA_XVyvAI]https://www.youtube.com/watch?v=cvKA_XVyvAI[/video]
asppie: [citat] Det är som sagt helt frivilligt. Jag vet bara av egen erfarenhet efter att monterat x-antal antenner i min dagar att antenn och kabel är färskvara och i synnerhet om dessa sitter utanpå huset. Även om det nu som i detta fallet sitter inne på vinden så blir det inte utsatt för väder och vind i samma utsträckning med kabel torkar efter ett tag och spricker. Kontakteringen i
lars_stefan_axelsson: [citat] ;) Nej, vi har nu nått en mognad inom gränssnitt m.m. med nuvarande tekniska möjligheter att den mesta utveckling tar (ibland stora) steg tillbaka. Den senaste trenden, som Microsoft/Gnome/Ubuntu alla hoppat på, dvs att behandla en dator med stor skärm, mus och tangentbord som om den vore en (i sammanhanget) fjuttig liten pekplatta är naturligtvis helt huvudlös! Nu har inte alla