breakman skrev:
Spelar ingen roll vad det står i hyllan, priset på köpet görs upp i kassan. Om man efter betalning kommer och säger att det stod X kr i hyllan så har butiken ingen skyldighet att justera ditt pris i efterhand.
Nej, jag är (nästan) säker på att står det ex. 1000kr på hyllan, men de sedan vill ha 1500 när du kommer till kassan så är de skyldiga att sälja för det visade priset. Undantaget är bara om en prismärkning är uppenbart felaktig. Typ att Bilia råkar skriva 30 000 istället fr 300 000 på en ny V70.

Men i fallet som den här tråden gäller så var det ju bara internetpriset som var lägre. Varan hade tydligen samma höga pris på hyllan som i kassasystemet.

Detta hände även mig på mediamarkt, då sa även personalen att de skulle ändra priset på hyllan, en vecka senare åkte jag dit och priset var inte ändrat

B
hempularen skrev:
Nej, jag är (nästan) säker på att står det ex. 1000kr på hyllan, men de sedan vill ha 1500 när du kommer till kassan så är de skyldiga att sälja för det visade priset. Undantaget är bara om en prismärkning är uppenbart felaktig. Typ att Bilia råkar skriva 30 000 istället fr 300 000 på en ny V70.

Men i fallet som den här tråden gäller så var det ju bara internetpriset som var lägre. Varan hade tydligen samma höga pris på hyllan som i kassasystemet.
Avtalet sluts i kassan och man har inte rätt till priset som står på hyllkanten. Men samtidigt är butiken skyldig till att visa rätt prisuppgifter.
http://www.radron.se/guider/guide-handla-till-ratt-pris/

Var med om samma sak idag på Siba.

Kollade upp en vara på nätet igår, priset låg på mellan 299-399 i nästan alla butiker. Förutom Siba som hade den för 189:-.
Åkte dit idag på lunchen och såg att det stog 349:- på hyllan. Kollade Siba.se i mobilen där priset 189:- fortfarande gällde. Tog den ändå till kassan där kassörskan scannade den och ville ha 349:-. Jag pekade då på en av de stora skyltarna som sitter överallt i butiken med texten "Alltid samma pris på nätet och i butiken" och påpekade att samma vara kostar 189:- på nätet. Hon knappade lite på datorn och scannade varan igen för att sedan ändra priset till 189:- med orden "De har nog inte hunnit ändra priset på hyllan ännu".

Lite lågt att skylla på att de inte ändrat texten på hyllan, när kassapriset var detsamma som stod på hyllan, dvs 349:- och hon var tvungen att ändra priset manuellt till 189:-

peternicklas
Jag köper allt på nätet bara för att slippa detta med olika priser. När de även har fri frakt och paket hamnar vid dörren eller jag hämtar det 500 m, bort, så är det bäst för mig och jag slipper att kolla och reta mig.

P
Jag har varit med om precis samma sak på Mediamarkt, där var priset ungefär 1000kr högre och jag orkade inte tjafsa utan åkte därifrån och shoppade online istället.

Precis samma erfarenhet av Mediamarkt. Får känslan av att de satt det i system. Sedan så är ju priserna i allmänhet hej-kom-och-hjälp-mig. Dvs de är billiga på en del grejjor, men på andra så är de inte bara dyra utan helt orimligt dyra; typ 2-3 gånger vad du skulle betala i en "vettig" affär. Så man måste jämföra priserna på precis *allt*.

Det gäller nästan överallt idag... Man undrar ju lite hur det var förr, innan man kunde prisjämföra på internet. Hur ofta blev man blåst?? :)

Nerre skrev:
Det gäller nästan överallt idag... Man undrar ju lite hur det var förr, innan man kunde prisjämföra på internet. Hur ofta blev man blåst?? :)
Man blev blåst på annat sätt. Jag kommer ihåg att vissa kedjor kodade marginalen man hade på produkterna med sista siffran på priset s.a. försäljarna lättare kunde styra över dig från "loss leadern" som du kom för att köpa, till den produkten med fet marginal man ville sälja egentligen. Det höll tills koden läckte i pressen... ;)

Jag kommer ihåg när jag skulle köpa en liten 14" TV på Siba 1989. Jag fick i stort sett hota mig till att säljaren till slut gick ut på lagret och hämtade den trevliga lilla Sharp jag faktiskt ville ha. Han lade säkert 15 minuter på att försöka få mig att köpa något no-name skräp istället, och blev riktigt otrevlig när jag vägrade blankt. Jag har fö kvar den TVn på mitt källarkontor, använder den flera dagar i veckan, och den fungerar fortfarande alldeles utmärkt. ;)

• Gilla
injonil
  • Laddar…
Bortsett från att El-Giganten i Visby irriterande nog har extremt bra service (jag hatar annars den typen av butiker), har kedjan egna modellnummer på många produkter vilket gör det omöjligt att jämföra priser.

När vi ändå pratar fulingar.
När Mediamarkt i Västerås skulle öppna så körde Elgiganten en drive där man kunde köpa en Hitachi 32" LCD för 2999:- vilket var väldigt billigt på den tiden.
Åkte dit och kollade på TV:n och det var riktigt dassig bild på den jämfört med alla de andra apparaterna som man körde samma test-sändning på, lite för dålig bild tyckte jag.

Kollade på baksidan av TV:n och den var inkopplad med en kompositkabel (en sån där gul kontakt) och alla andra apparater med HDMI. En säljare stod och övertalade ett äldre par att köpa en annan modell för kolla vilken dålig bild, i samma veva så bytte jag kabel från TV:n bredvid och Taaada, mycket bättre bild helt plötsligt.
Det äldre paret slog till på den billiga TV:n för säljaren blev helt stum.

Jag ifrågasatte vad tusan de höll på med men de försäkrade att det var ett misstag och den hade kopplats in på fel kabel. Javisst tänkte jag och åkte dit några timmar senare och nu satt kompositkabeln i TV:n igen för att få en sämre bild men orkade dock inte tjafsa med dem igen vilket jag ångrar idag för det var otroligt fult knep.

Summa summarum: Man måste vara en medveten konsument idag, vare sig man ska köpa en ny TV eller grädde på ICA(som kommer från Österrike).

• Gilla
injonil
  • Laddar…
Min närmaste Mediamarkt hade en kampanj på USB-laddare (230V till micro-USB) och sålde dem för 9:-/styck, max en per kund. Jag och sonen köpte varsin. Det är otroligt dålig kvalitet på micro-USB-kontakten, som glappar efter någon enstaka laddning. Jag orkar inte gnälla för 18:-, så de ligger i junk-lådan.

Veckan efter såldes samma laddare för 149:-/styck. De har fortfarande några kvar och de säljs för 89:-/styck. Jag skulle vilja se logiken bakom den prissättningen.

Jag skulle dessutom vilja veta hur många som klagat. Jag är ganska säker på att alla som köpt den får problem, för båda exemplaren vi köpte krånglar i alla telefoner.

Hade jag betalat 89:- eller 149:- så hade jag krävt pengarna tillbaka.

b_hasse skrev:
Jag skulle vilja se logiken bakom den prissättningen.
Just tillbehör brukar elektronikbutikerna ha helt orimliga marginaler på eftersom folk inte orkar göra prisjämförelser på prylar som kostar <200 kr, inte har lust att vänta flera dagar och kanske inte ens vet riktigt vad man behöver. Orkar man vara lite förutseende kan sånt köpas från Kina för en spottstyver.

pelpet skrev:
Just tillbehör brukar elektronikbutikerna ha helt orimliga marginaler på eftersom folk inte orkar göra prisjämförelser på prylar som kostar <200 kr, inte har lust att vänta flera dagar och kanske inte ens vet riktigt vad man behöver. Orkar man vara lite förutseende kan sånt köpas från Kina för en spottstyver.
Speciellt kablar av olika typer har jag märkt. Till exempel HDMI-kablar. Även en kabel med god kvalitet kostar under 100:- för en lång kabel ifrån Kina. (OK, jag har inte mätt upp dem, men byggkvalitén är bra och de fungerar utan anmärkning) Här verkar priserna börja runt 300:- och sedan går det bara upp...

lars_stefan_axelsson skrev:
Speciellt kablar av olika typer har jag märkt. Till exempel HDMI-kablar. Även en kabel med god kvalitet kostar under 100:- för en lång kabel ifrån Kina. (OK, jag har inte mätt upp dem, men byggkvalitén är bra och de fungerar utan anmärkning) Här verkar priserna börja runt 300:- och sedan går det bara upp...
Tack för påminnelsen, jag behövde ju en 15m hdmi till 32mm flexröret jag ska installera "snart" (dvs när jag hinner). 20$ på aliexpress inkl fri frakt. Den borde dyka upp på en månad ungefär.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.