Jag är mitt uppe i ett taklyft, ska gå från ett 1-plans-hus till ett 1,5-planshus.
Elektrikern har precis börjat med sin del (belysning, uttag mm.) men när det kommer till ljud & bild så ligger ansvaret på mig att ta fram den lösning jag vill ha.
Problemet är att jag är totalt novis när det kommer till hemmabio, surroundljud, HIFI, projektorer mm.

I grova drag vill jag få möjlighet till,
- Ha all teknik som behövs för både undre & övre plan på ett ställe.
- Inga synliga sladdar.
- Kunna styra all teknik från både allrummet på övre plan & v-rummet på undre plan.

I vardagsrummet vill jag kunna,
- få bild från en av digitalboxarna till TV
- få bild från NAS:en/mediaspelaren till TV
- Lyssna på musik från recievern
- Lyssna på musik från CD-spelare

I allrummet vill jag kunna,
- få bild från en av digitalboxarna till TV & projektor
- få bild från NAS:en/mediaspelaren till TV & projektor
- få bild från XBOX till TV & projektor
- få bild från Wii till TV & projektor
- Lyssna på musik från recievern
- Lyssna på musik från CD-spelare

Är det realistiskt att tro att jag kan ha all teknik åtskild från resp. tv & projektor?
Hur löser man hanteringen kring fjärrkontroll?
Hur löser man kommunikationen mellan resp. tv-spels handkontroller till de ”gömda” konsolerna?

Hur skulle man kunna bygga en ”infrastruktur” som funkar med ovanstående önskemål + är något sånär framtidssäkrad?

Jag tar tacksamt emot synpunkter på lösning, ev. detaljer som ni tycker saknas mm.

Tack på förhand
/Mattias

• OVANVÅNING.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • BOTTENPLAN.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väntar med spänning på svar då tanken har börjat rota sig fast i mitt huvud att något liknande!

Kanalisation! Kanalisation! och kanalisation igen. Från teknikrummet till alla platser där du vill ha något.

Bilden kör du lämpligtvis över HDMI, och för att kunna dra HDMI i rör så bör du ha 32mm flexrör (lagerresning på elbutik.se). Sedan bör du ha 2-3 20mm kanaler för alla högtalarkablar och liknande som du kan behöva. Allra bäst vore om du kunde dra ett 50mm rör till teknikrummet, där kan du få in allt.

Sedan får du jobba med IR-förlängare och usb-förlängare mm för att förlänga fjärrkontroller och liknande.

I ditt läge skulle jag också titta på appstyrda förstärkare och att pensionera CD-skivorna. Rippa och lägg på nasen.

CD-spelare och TV-spelskontroller tror jag inte du ska gömma i ett teknikrum, det blir besvärligt att byta skiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.