Jag har två audiotransformatorer (in 6 ohm, ut 500 ohm) liggande och började fundera. Vad händer om man parallellkopplar dem på ingångssidan och seriekopplar dem på utgångssidan? Får man halva ingångsimpedansen och dubbla utgångsspänningen? Frågan är helt hypotetisk, jag har absolut inga planer på att använda dem så, men jag blir nyfiken på vad som händer om man gör så?
 
Redigerat:
Japp du dubblar spänningen, in impedansen beror till stor del hur belastningen ser ut på sekundärsidan.

Protte
 
Man bör väl förtydliga att du skapar en transformator med 3 Ohm in och 1000 Ohm ut.
Vill du ha 6 Ohm in ska du alltså lasta utgången med 2000 Ohm.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.