Jag var av olika anledningar tvungen att göra en factory reset på min Xperia Z idag. I samband med det gick givetvis ett gäng bilder upp i rök, bilder tagna med telefonens kamera.
Jag försöker nu hitta ett sätt att använda något recovery tool för att fippla tillbaka bilderna men det går sådär pga att jag inte lyckas mappa upp telefonens interna lagring som en enhet i Windows (tex d
.
Några tools har jag hittat, tex yoda recovery for android men den lyckas aldrig koppla ihop sig med telefonen.
Jag har inte glömt att sätta USB Connection mode till MSC (mass storage mode).
Jag har provat att gå in i debugläge (usb debugging) och då står det i statusfältet på telefonen att internal storage är utdelat till PC, men det dyker fortfarande inte upp som en enhet, d:.
Jag kan titta på filer på telefonen för telefonen dyker upp som en device i filhanteraren som heter Xperia Z och klickar man på den så ser man "internal storage" och alla lokala foldrar.
MEN, jag behöver få detta mappat till en logisk enhet för att det ska funka med recoveryprogrammen.....
Känns som att detta borde gå och jag hittar flera beskrivningar där man fått det att funka på Android 4.3. Tex här: http://www.file-recovery.com/android_recovery.htm
Jag försöker nu hitta ett sätt att använda något recovery tool för att fippla tillbaka bilderna men det går sådär pga att jag inte lyckas mappa upp telefonens interna lagring som en enhet i Windows (tex d
Några tools har jag hittat, tex yoda recovery for android men den lyckas aldrig koppla ihop sig med telefonen.
Jag har inte glömt att sätta USB Connection mode till MSC (mass storage mode).
Jag har provat att gå in i debugläge (usb debugging) och då står det i statusfältet på telefonen att internal storage är utdelat till PC, men det dyker fortfarande inte upp som en enhet, d:.
Jag kan titta på filer på telefonen för telefonen dyker upp som en device i filhanteraren som heter Xperia Z och klickar man på den så ser man "internal storage" och alla lokala foldrar.
MEN, jag behöver få detta mappat till en logisk enhet för att det ska funka med recoveryprogrammen.....
Känns som att detta borde gå och jag hittar flera beskrivningar där man fått det att funka på Android 4.3. Tex här: http://www.file-recovery.com/android_recovery.htm
Redigerat:
Prova diskdigger i playbutiken. Du måste va root på telefonen. Råkade ut för samma sak som dig på min xperia med enbart internminne. Lite extra jävligt att få tillbax bilder mm på sån, men diskdigger hittade en hel del av mina filer.
Kom ihåg att använda telefonen så lite som möjligt innan du kör programmet. Skriver telefonen över utrymmet där dina filer ligger så blir det ju svårare att återskapa.
Hittade inget gratisprogram till win. 200kr+ kostar de ungefär
Kom ihåg att använda telefonen så lite som möjligt innan du kör programmet. Skriver telefonen över utrymmet där dina filer ligger så blir det ju svårare att återskapa.
Hittade inget gratisprogram till win. 200kr+ kostar de ungefär
Diskdigger har jag sett. Det är ett alternativ men jag drar mig lite för att roota luren eftersom det är arbetstelefonen och det behöver funka hela tiden...
Har också hittat en lösning där man läser ur hela filsystemet på interna lagringen till en image som sedan monteras i tex windows. Väldigt krånglig lösning som tar flera timmar över usb, men kanske en väg framåt om man orkar.
Marive, dyker inte upp i diskhanteraren, isåfall vore saken biff redan....
Funderar nu på vad som händer om man skippar windows och ansluter luren mot en raspPI istället. Kanske hanteras enheten annorlunda då?
Har också hittat en lösning där man läser ur hela filsystemet på interna lagringen till en image som sedan monteras i tex windows. Väldigt krånglig lösning som tar flera timmar över usb, men kanske en väg framåt om man orkar.
Marive, dyker inte upp i diskhanteraren, isåfall vore saken biff redan....
Funderar nu på vad som händer om man skippar windows och ansluter luren mot en raspPI istället. Kanske hanteras enheten annorlunda då?
Provat att ansluta mot en Linuxdator? Funkade iaf inte för mig (Linux Mint ) och Xperia P
Att roota va jätteenkelt, ett färdigt script som man körde. Tog bara nån minut eller så tror jag. Men visst, finns väl säkert risker med det oxå...
Att roota va jätteenkelt, ett färdigt script som man körde. Tog bara nån minut eller så tror jag. Men visst, finns väl säkert risker med det oxå...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
DDrescue använder jag in UNIX-miljö för dylika tokmanövrar. Den brukar klara det mesta om det inte är fysisk skada. In med VirtualBox i PC:n och Ubuntu som gäst, så kan du testa.
Linuxalternativet måste utvärderas. Synd bara att jag inte har så flinka fingrar i en sådan miljö.......
Att köra virtuellt på PC, borde det vara likvärdigt med att köra på en ren linuxmaskin? Isåfall mycket enklare för mig.
Att köra virtuellt på PC, borde det vara likvärdigt med att köra på en ren linuxmaskin? Isåfall mycket enklare för mig.
Vet inte om det är skillnad på grafiskt linux o skriva-kommandon linux. Tänkte mest om du provar mint, ubuntu eller annat grafiskt o ser om filhateraren hittar din telefon. Fast hur man gör sen vet jag inte... 
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Ubuntu är hyfsat enkelt. Man behöver vara läskunnig och lägga undan Windows-logiken en stund. Du behöver inte krångla med fysisk maskin, när du inte har prestandakrav. ViMathiasS skrev:
Om jag inte minns fel finns det speciella DDrescue-byggen som laddas direkt i VirtualBox, typ färdig FreeBSD.
Du skulle kunna testa med VMware player istället. VMware brukar vara stabilare vad gäller USB enligt min erfarenhet. Player är gratis i sin enklaste variant, och kan nu för tiden trots sitt namn även användas för att installera virtuella maskiner med.

