5 336 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Cat 6-kabel/cat 5 uttag
Sida 1 av 2
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Jag har dragit cat6-kabel i rör genom huset (ca 20 m) och var just och köpte ett färdigt eljo trend dubbelt modular-uttag, det var det enda de hade på hornbach idag. Tyvärr var det ett cat 5-uttag.
Jag tittade inte så noga och upptäckte det inte förrän jag var hemma igen. Helst skulle man väl köpa en lös centrumplatta och sätta riktiga cat6-uttag i den, men hur petigt kan det vara med ett uttag?
Hade det varit cat5e hade jag dragit dit det utan att tveka, men cat5 är ju egentligen bara specat till 100MBps.
Tror ni jag kommer kunna köra gigabit genom cat5-uttaget, det är ju ändå bara ett uttag? Någon som provat?
Jag tittade inte så noga och upptäckte det inte förrän jag var hemma igen. Helst skulle man väl köpa en lös centrumplatta och sätta riktiga cat6-uttag i den, men hur petigt kan det vara med ett uttag?
Hade det varit cat5e hade jag dragit dit det utan att tveka, men cat5 är ju egentligen bara specat till 100MBps.
Tror ni jag kommer kunna köra gigabit genom cat5-uttaget, det är ju ändå bara ett uttag? Någon som provat?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Det stod cat5 i medföljande blad. Läste på lite och såg att största skillnaden i uttagen är snävare toleranser för impedansen i ett cat6. Det ska dock vara 100 ohm oavsett.anders07 skrev:
Vad menar du med skärmningen? Jag noterade en slits för skärm/jord(?) i uttaget, som i övrigt var oskärmat, precis som kabeln.
Kopplade in det och testade, och datorn rapporterade 1000baseT, full duplex, så det verkar funka. Hade ju dock varit intressant att mäta med ett riktigt mätinstrument, men för mina behov duger det här utmärkt.
Vid filöverföring mellan ubuntu server/afp på en gammal via8237/realtek8110s och macbook pro 2010 låg jag på ca 10-12mb/s. Vet tyvärr inte om jag borde förvänta mig bättre än så, även om det ju bara motsvarar ca 100mbps.
Om din switch är specad för 1Gbit/sek så är det inte så imponerande. Jag har samma lösning som du (kat6 kabel + kat 5e uttag) och jag överför ca 30MB/sek.
Var det en stor fil du överförde, eller många små? Det gör nämligen världens skillnad i hastigheten.
Var det en stor fil du överförde, eller många små? Det gör nämligen världens skillnad i hastigheten.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Tack för tipsen!
Problemet identifierat, och det hade inte med kabel/uttag att göra alls. Jag mindes visst fel om kretsuppsättningen, för min gamla server var bara kapabel till 100 mbps. Hoppsan.
Den presterade dock hela 96 mbit med iperf, så just det är väl med beröm godkänt...
Den är 8 år gammal och slet länge som studentdator, var pensionerad några år, men återuppstod med hjälp av ny disk, ubuntu och lite kärlek och lever nu gott som filserver. Får väl se ifall den får ett nytt nic någon gång...
Fin cat-6 kabel har jag i väggarna i alla fall!
Problemet identifierat, och det hade inte med kabel/uttag att göra alls. Jag mindes visst fel om kretsuppsättningen, för min gamla server var bara kapabel till 100 mbps. Hoppsan.
Den presterade dock hela 96 mbit med iperf, så just det är väl med beröm godkänt...
Den är 8 år gammal och slet länge som studentdator, var pensionerad några år, men återuppstod med hjälp av ny disk, ubuntu och lite kärlek och lever nu gott som filserver. Får väl se ifall den får ett nytt nic någon gång...
Fin cat-6 kabel har jag i väggarna i alla fall!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Vad du också skall göra är att titta på dina räknare för felaktig överföring. Dessa skall stå på noll. (Man kan tänka sig att någon står på "ett", men inga fler). Problem på länklagret syns annars inte i högre lager annat än som just (ev) dålig överföringshastighet. TCP/IP är oerhört immunt mot tappade ramar. Det är gjort för det. (Jag har själv lyckats använda en patchkabel vars framkanal endast fungerade pga överhörning... Så det är som sagt rent löjligt bra på att svälja fel).fredrik.johansson skrev:
Exv. på ett Linux/Unix-system "ifconfig" så hittar du info av typen:
...
RX packets:99280763 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:84181764 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
...
Här har alltså inte en enda ram gått till spillo, och det skall de inte heller.
MEN, dåligt länklager är såklart inte det *enda* möjlig skälet till dålig prestanda. Det finns ungefär hundra andra. Dessa har typiskt inget med länklagret att göra dock.
(OK, vi fick svaret under den tid det tog mig att skriva mitt inlägg. Får vara snabbare nästa gång.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Tackar! Kollade just det också, och på den här sessionen har jag tappat 20 ramar av ca 2 miljoner. Hur mycket är det? Jämförr med dina siffror ser det ju bedrövligt ut, men det kanske är av marginell betydelse egentligen?
Cat5 är max 1 GB/s, Cat6 är max 10 GB/s hajar inte vart ni får andra idéer ifrån? Vill ni köra utan jumbo frames eller vad? http://en.m.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable