Hej!

Har blivit medlem i detta forum enkom för en sak, att delge mina erfarenheter på hemlarm. Vi byggde vårt hus 2012 och tyvärr gjorde jag då det stora misstaget att INTE förbereda för ett trådbundet larm. Tack vare våra kattvindar, vinden och ett rejält långborr löste det sig i efterhand sådan tur är.

Har relativt stora kunskaper om larm och erfarenheter av både trådlösa "märkes" larm och kina-dito. Slutsatserna är att det endast är fråga om leksaker. Jag har nu installerat ett riktigt trådbundet larm från DSC, beställde direkt från USA det gick bra förutom att jag får leva med engelsk text på panelen.

Vilken skillnad!! Jag är så sjukt nöjd, 65 sidor endast programmering passar mig perfekt, jag kan anpassa larmet precis som jag vill. Inga batterier att byta, ingen taskig räckvidd och buggar. Allting fungerar perfekt.

Det finns bara en fördel med trådlösa larm, det är den enkla installationen. De är annars dyra, lätta att störa ut och finns oftast i en kombination med en värdelös väktartjänst. Dyrt och dåligt.

Min rekommendation till Er som bygger NU, dra VP-rör och enkel billig 4-pol kabel innan gipset åker på, jag lovar ni kommer bli galet nöjda!

• Gilla
Ingper och 1 till
  • Laddar…
Och jag rekommenderar då FQQXB, den är lite mjukare, tåligare och mer lätthanterlig än EKXK.

...och jag rekommenderar en 8, 12 eller 20-ledare när man ändå håller på

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Själv nöjd DCS larmägare för mig blev räddningen källaren när det gäller kabeldragning.
När jag har pratat med larmfolk har jag märkt att det finns 2 typer. Dels har jag pratat med folk som inte hade intresse av att sälja till mig. Dom rekommenderar trådbundet. Dom som vill sälja (dyra abonnemang) rekommenderar trådlöst.
Tänker man lite är svaret enkelt vad som är bäst för konsumenten.
Jag själv fick ner installationskostnaden genom att dra kabel själv.

Gillar också DSC speciellt i kombination med Envisalink EVL-3, helt plötsligt så har man remotemöjligheter och app. där man kan se sina IP-kameror samt ihopkoppling med z-wave om man vill leka ännu mer.

Ytterligare ett stort + är hybridmöjligheten. Här har ett varmförråd på tomten larmats med trådlös magnet, IR-pet och rökdetektor. Visst hade man kunnat gräva o lägga kabel, men risken är att det aldrig hade blivit gjort då. Så trådlöst får duga till förrådet.

jag gjorde naturligtvis tvärtom :). Trådlöst till fjärrkontroller och sen tråd till resten.

Gillar att man kan sätta expansionskorten där det passar. På så sätt vart det bara en fyrledare ut till ett av uthusen och sen drar man sektionskablanran vidare därifrån

Hej, blev sugen på Envisalink till mitt "DSC 1832"-larm. Antar att du köpte från USA/Canada, vad gick det på ink. frakt och införsel? :)

Tydligen förhandlas det om återförsäljare i Sverige men inget är klart....

Erikoolio skrev:
Gillar också DSC speciellt i kombination med Envisalink EVL-3, helt plötsligt så har man remotemöjligheter och app. där man kan se sina IP-kameror samt ihopkoppling med z-wave om man vill leka ännu mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.