Teknik
ControlFreak: Har kört med iEast stream amp i två zoner ett tag och är supernöjd, http://www.sydia.se/sv/streamamp-am160-3.html Driver lätt mina gamla tungdrivna studiomonitorer och låter väldigt bra.
Boan: så enda är helt enkelt att de områden som är utanför blir maskerade helt, då antar jag det är ok.
Mr9: Tror jag hittat felet. Alternativ DNS var valt utan att någon DNS var ifylld. Det fanns en annan DHCP enhet i nätverket förutom routern (en kameraserver) som datorn försökte ansluta till ibland. Default gateway har 192.168.1.1 medans kameraserver hade 192.168.8.1.. Men tack vare de tips jag fått här så kunde jag lokalisera felet, tack. Hade svårt att tro på att switchen var felet då
oobum: [citat] Exakt den guiden jag följde och det fungerar strålande.
Amatörsnickaren: Här nu tagit tag i problemet och det var mycket riktigt diseq som spökade (som föreslogs av bla Mats tack!). Bytte till en ny och då fungerade allt som det ska
pacman42: Så är det, men jag har tagit isär dem och konstaterat att de är genomtänkta.
Sjörre: [citat] Kort svar = byt modul enligt vad ComHem föreslår. Funkar inte det får du gå över till box.
bygghagberg: En bra app är todoist Där man kan ha olika projekt samt lägga in datum tid och vem som ska lösa uppgiften
useless: 1,5 kvadrat räcker ju till 2 kW i vanliga elsamanhang. Visserligen lite lägre frekvens än vad man skickar ut i högtalarkabeln, men att kabeln skulle bli varm med belastningar under flera hundra W verkar otroligt.
slaskman: Behöver nödvändigtvis inte vara i en klocka, nåt panelmonterat som pratar med iphonen. Vill inte plocka telefonen fram och tillbaka i en hållare utan söker nåt permanentmonterat som speglar popuperna
Squall Leonhart: Med tanke på priset på Sonos så är det billigare att lösa det med dymo-etiketter :P
Suhagg: [citat] Använder 3st olika Foscam Wifi kameror utomhus. Funkar väl helt okej för pengarna. Mina är äldre men liknande denna https://foscam.se/en/outdoor-12/foscam-fi9900p-2mp-p438 Kört gratisversion på Ispy och det funkar väl så där. Se tråden från början.
Demmpa: [citat] Nja på första delen & nej på andra delen. Om den ska sitta mitt i rummet eller inte beror på hur stort rummet är och vad som finns i taket och hur taket lutar. En hemmabrandvarnare bör sitta max sex meter från vägg. Den bör/måste sitta minst en meter från vägg, tilluftsdon, lampor mm. Den ska sitta i högsta punkten, förutom om det är över åtta meter högt, då ska den
Nerre: [citat] Du har nog inte riktigt förstått vitsen med ett termineringsmotstånd. Om man inte har termineringsmotstånd så reflekteras signalen och "studsar" alltså och går tillbaka baklänges i kabeln. På vissa ställen i kretsen kommer den då att ge en utsläckning då den framåtgående signalen hamnar 180 grader i motfas mot den bakåtgående. Detta gäller i princip i alla lägen där
Liteavvarje: En antenn ( en lagom stor mittemellanstorlek ) för digital mottagning fungerar bra att sätta på vinden om du inte har plåttak i riktning till sändaren , då kan den skärma av lite
Snettärocksårakt: Tack alla för svar. Som jag nu insett, så är det inte riktigt vad jag vad ute efter. Jag har velat använda yamahaförstärkaren länge, men inte haft råd att köpa några högtalare. Så nu när mitt 2.1 system gav upp, tänkte jag om det fanns någon lösning att koppla samman dem. Men det verkar vara lite för mycket jobb för lite resultat. Blir till att köpa nytt 2.1 till tvn, och
Biggie: Följ gärna min projekttråd där finns denna installation men även mycket annat!:)
SSSS: Nu när jag har googlat lite verkar det ju finnas att par produkter iaf =) Denna såg trevlig ut, förutom priset då 3500kr [bild] [bild] https://tivoliaudio.se/art-by-tivoli-audio-model-one-digital
Rowah: SysRock tycker jag funkar bra. Extra bra blir det givetvis om du har några festoolbatterier så du slipper sladden.
Corpes: Jag hittar inga speciella inställningar i tv:n förutom ett alternativ där valet står på "PCM", dom andra valen är gråmarkerade. Där spelar det ingen roll vad jag kopplar in i tvn, dom valen är gråmarkerade oavsett. I dvdn har jag ändrat mellan analog, digital utan framgång.
erkka: [citat] Kondingarna var hela, troligtvis var det spolen som gett upp. Den var nog kapslad med plasthölje som smält pga hög temp. Ingen spricka i transistorn
Avemo: Jag har begränsad erfarenhet av arduino. Vilken arduino skall du använda? Eftersom det är 3,3V borde det gå att koppla motstånden mot processorpinnarna utan transistor. Enklast blir det om utgångarna på arduinon kan konfigureras som open drain. Går inte det så kan du konfigurera alla pinnar som ingångar utom den som du skall dra låg. Ett sätt att spara på processorpinnar är att
slacker: Finns även ringklockor med kamera som kopplas upp mot smartphones eller tablets. Tex denna: https://www.skyddskompaniet.se/product/dorrklocka-ring-video-doorbell?referer=google-shopping&gclid=EAIaIQobChMI8urkovTh1gIVFIwZCh3wuQXbEAQYBCABEgIrEvD_BwE
frav: Min visade nästan konstant 100% i början. Men när jag vände locket 180grader så blev den okej. Kollar du in i det cylindriska locket med bajonett-låsning så är det på framsidan en plasttunga som går ner. Den har jag placerad så den är framför den rektangulärt svarta "pluppen" i basen. Baksidan har motsvarande urkapning uppåt i plasten & den är placerad mot serienummer etiketten
Robert-san01: [citat] Det är rätt mörkt. Även de ljusa fönstren är dimmade. Jag skall på träff med Crogenics senare i månaden. Skall bli intressant att se hur de står sig mot Sageglass.
Mats: två VP 40 till varje våning bör räcka till med god marginal. Jag har dragit 16 dubbelskärmade i ett sånt rör så kör du med oskärmat (som man bör) så kommer du ha gott om plats för kompleteringar vid behov
JoggiB: Tjena, är det någon här som använder Touch E3 för LVI radiatorer? Har laddat ner clever touch appen men får det inte att fungera. Makalöst bristfälliga manualer för Touch E3 samt appen.
nino: Ok det är en 5 polig kontakt så det var exakt rätt som blev länkad Får prova med lägsta ljudet först, men funderar på en audio chromecast
Avemo: Både rött och gult blir mörkt på bilderna. När man framkallar bilder och gör papperskopior från negativ kan man ha rött eller gult ljus tänt i mörkrummet utan att fotopappren exponeras. Så var även filmen i början av 1900-talet. Jag tror inte att det finns något sätt att förstå utifrån bilderna vilken färg det är. Gult och rött blir mörkare än de borde varvid det blir ännu