Titta på tv, dvd och spela musik - ett antal olika fjärrisar förstås. Använder någon en universal istället? Vilken i så fall. Har en gammal Logitech Harmony 525 som delvis fungerar, se på tv från två olika boxar är ok men att titta på dvd lite krångligare. Det sitter en SB26 som ljudlimpa och den har en tendens att styra lite som den vill ibland, kan få för sig att stänga av sig eller byta hdmi-utgång osv.
Är det kanske en utopi att få grejerna att lira med en enda kontroll
Är det kanske en utopi att få grejerna att lira med en enda kontroll
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Det går att få till men krävs en hel del jobb för att få till det.
Har haft ett antal genom åren. Harmony one 2st, harmony one+ 1st och nu har en Harmony Ultimate One.
Varför jag haft så många är för att de första åkt i golvet när barnen var små. Logitech har ingen reparationsservice för dessa men de har på goodwill löst de trasiga och skickat nya. Kanon service!
I vilket fall så har jag följande i tv-rummet:
Tv, förstärkare, digitalbox, htpc, AppleTv, Wii samt Xbox 360.
Allt kopplat genom förstärkaren till tv:n och sen har jag gjort aktiviteter i fjärren.
Så när man trycker Watch Tv så startar Tv, förstärkare och digitalbox och alla ingångar byts till rätt.
Trycker man sedan t.ex. Watch AppleTv så stängs digitalboxen av och förstärkaren byter till rätt ingång samt att AppleTv vaknar.
Funkar kanon och barnen som är 8 och 9 har inga som helst problem med att sköta allt själva. Dock har de varit uppväxta med detta systemet sen de började gå.
Även sambon är mycket nöjd och skulle det vara nått som är problem så trycker man hjälp på fjärren så får man ja och nej frågor som löser allt.
Har haft ett antal genom åren. Harmony one 2st, harmony one+ 1st och nu har en Harmony Ultimate One.
Varför jag haft så många är för att de första åkt i golvet när barnen var små. Logitech har ingen reparationsservice för dessa men de har på goodwill löst de trasiga och skickat nya. Kanon service!
I vilket fall så har jag följande i tv-rummet:
Tv, förstärkare, digitalbox, htpc, AppleTv, Wii samt Xbox 360.
Allt kopplat genom förstärkaren till tv:n och sen har jag gjort aktiviteter i fjärren.
Så när man trycker Watch Tv så startar Tv, förstärkare och digitalbox och alla ingångar byts till rätt.
Trycker man sedan t.ex. Watch AppleTv så stängs digitalboxen av och förstärkaren byter till rätt ingång samt att AppleTv vaknar.
Funkar kanon och barnen som är 8 och 9 har inga som helst problem med att sköta allt själva. Dock har de varit uppväxta med detta systemet sen de började gå.
Även sambon är mycket nöjd och skulle det vara nått som är problem så trycker man hjälp på fjärren så får man ja och nej frågor som löser allt.
Tänk på att det i Harmony-kontrollerna finns en dold funktion som används för att ställa in fördröjningen mellan kommandonsändningarna. Jag fick labba lite med detta för att få korrekt funktion. Särskilt HDMI-växlingar kan vara problem.
Som sagt, det krävs x antal timmar för att få till en perfekt funktion.
Som sagt, det krävs x antal timmar för att få till en perfekt funktion.
Just det här tycker jag Harmony är riktigt bra på. Det har fungerat i omgångar men eftersom jag har en tendens att byta prylar då och då, så har det inte blivit nån kontinuitet på fjärren. Har inte använt den alls på ett par år men plockade upp den idag och lade in två funktioner, se på tv och se på dvd.R RalleB skrev:
Harman Kardon är ny i gänget och lite speciell då den verkar välja in- och utgångar som den tycker. Soundbaren har dessutom bara två HDMI in och jag har behov av tre vilket gör att dvdn måste gå först till tvn och sedan tillbaka till Soundbaren. Kanske ska byta till SB26an och låta satellitboxen gå till tvn. Alla enheters funktioner går ju att få i Harmony.
Varken din eller min verkar säljas längre, hittar bara nya och riktigt dyra på deras hemsida.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Kontrollerna är dyra, de jag köpt har legat runt 2000kr.
Om du kollar prisjakt så finns den jag har nu för 1079kr hos ett företag.
Dina ingångsproblem är inget problem att ordna med en ny harmony.
Den du har verkar ha rätt många år på nacken så tror inte du kan lösa sånt med den.
Men jag kan ha fel, jag hade dock slagit till på en ny så med lite tålamod och justerande kommer du ha
One remote to rule them all
Om du kollar prisjakt så finns den jag har nu för 1079kr hos ett företag.
Dina ingångsproblem är inget problem att ordna med en ny harmony.
Den du har verkar ha rätt många år på nacken så tror inte du kan lösa sånt med den.
Men jag kan ha fel, jag hade dock slagit till på en ny så med lite tålamod och justerande kommer du ha
One remote to rule them all
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Fast denna funktionen är inte dold? Jag har alltid kunnat justera detta på mina via programvaran i datorn. Fast det kanske beror på vilken fjärr man använder?E etompau skrev:Tänk på att det i Harmony-kontrollerna finns en dold funktion som används för att ställa in fördröjningen mellan kommandonsändningarna. Jag fick labba lite med detta för att få korrekt funktion. Särskilt HDMI-växlingar kan vara problem.
Som sagt, det krävs x antal timmar för att få till en perfekt funktion.
När var det? När displayen på min Harmony One sprack i stort sett på egen hand så Googlade jag och det fanns mängder av personer som råkat ut för samma sak och inte fått en ny (efter att garantitiden gått ut). Jag försökte inte ens kontakta Logitech. Ännu värre var att det inte fanns reservdelar att få tag på, så inte ens Logitech kunde reparera trasiga enheter mot betalning. Harmony One har en usel design som gör att det krävs väldigt lite yttre påverkan för att displayen ska spricka.R RalleB skrev:
Ett företag upptäckte den här "bristen" och utvecklade en egen "pirat"-display. Jag har köpt en sådan och bytt själv, så kontrollen funkar utmärkt igen, men mitt förtroende för Logitech har fått sig en törn. Hur kan man sälja saker som kostar mer än 1000:- utan att tillhandahålla reservdelar?
Pirat-displayen har gjorts med något ändrade mått för att minimera risken för att den också ska spricka.
Jag har en harmony hub med enkel tillhörande fjärrkontroll.
Standard saker klarar man av med fjärren, så de får barnen använda. Sen ska man egentligen styra den med app på telefon, och där kan man göra allt, inkl skapa nya aktiviteter och lägga till nya apparater.
Standard saker klarar man av med fjärren, så de får barnen använda. Sen ska man egentligen styra den med app på telefon, och där kan man göra allt, inkl skapa nya aktiviteter och lägga till nya apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Kollade mailen och fick min nuvarande ultimate onei december 2015, tror jag köpte den första runt 2008 sen har fått ny ett par gånger. Så jag har aldrig haft problem med den svenska supporten fast garantin gått ut. Supernöjd!!B b_hasse skrev:När var det? När displayen på min Harmony One sprack i stort sett på egen hand så Googlade jag och det fanns mängder av personer som råkat ut för samma sak och inte fått en ny (efter att garantitiden gått ut). Jag försökte inte ens kontakta Logitech. Ännu värre var att det inte fanns reservdelar att få tag på, så inte ens Logitech kunde reparera trasiga enheter mot betalning. Harmony One har en usel design som gör att det krävs väldigt lite yttre påverkan för att displayen ska spricka.
Ett företag upptäckte den här "bristen" och utvecklade en egen "pirat"-display. Jag har köpt en sådan och bytt själv, så kontrollen funkar utmärkt igen, men mitt förtroende för Logitech har fått sig en törn. Hur kan man sälja saker som kostar mer än 1000:- utan att tillhandahålla reservdelar?
Pirat-displayen har gjorts med något ändrade mått för att minimera risken för att den också ska spricka.
Även jag har eller hade hubben tills nyligen. Funkade förvånansvärt bra. Bra lösning för billig penning, men man fick jobba lite mer fördröjningar i den. Numera kör jag LGs fjärr till nya tvn, den gör allt!
Mitt problem var dock att den tappade nätverket lite ofta, då blev den rätt oanvändbar. Fler med samma problem förstod jag.
Mitt problem var dock att den tappade nätverket lite ofta, då blev den rätt oanvändbar. Fler med samma problem förstod jag.
Och nu, vips, inköptes en Harmony hub med Companion som harry73 beskrev. Den var precis så enkel att installera mha mobilen som man kan hoppas på. Efter installation överfördes alla sekvenser till medföljande fjärr och de flesta funktioner på enskilda apparater verkar följa med. Inhandlades på ICA för 799:-
Mitt enda problem är ljudlimpan som nämnts tidigare, den stänger av efter någon minut när man ser på teve, inte på dvd. Den lilla fjärrisen får ligga framme tills det blir nytt system?
Mitt enda problem är ljudlimpan som nämnts tidigare, den stänger av efter någon minut när man ser på teve, inte på dvd. Den lilla fjärrisen får ligga framme tills det blir nytt system?
Ja, den stänger av. Sätter man på den igen så håller den perioden ut. Har pratat med support och det är troligtvis insignal från boxen (ADB) men inget mer tips från deras sida. Får kanske leva med det, fjärren är det inget fel på.
Nu har jag ändrat inställning, ja, inte till SB26, den är jag inte nöjd med ännu, annat än ljudmässigt. Men jag ändrade från ARC till optisk och ryckte därmed ut HDMI-kabeln. Ändrade sedan input på Harmony och nu funkar det som jag vill. Det är en väldigt smidig fjärrkontroll och överföring från hub till kontroll går väldigt enkelt. Appen är smidig och lättnavigerad. Om detta håller så är jag nöjd, då får SB26 vara kvar 
Klicka här för att svara
