10 324 läst ·
50 svar
10k läst
50 svar
Hur mycket betalar ni i serviceavgift till er fiberförening?
Sida 1 av 4
Jag ska betala 380kr per anslutning & månad oavsett om jag brukar dom eller inte.
Föreningens mål för 2017 är 290kr.
När jag kollar vilka abonnemang jag kan välja på så är det:
Jag upplever att vi ligger högt i avgifter. Det är som om vi betalar både föreningen och operatören för underhåll medan vi bara borde betala till ena eller andra. Jag har frågat föreningen minst 2 gånger men dels förstår dom inte frågan, sen fick jag svaret att båda parter står för olika service.
- Men jag kanske har fel, är siffrorna likt era?
- Ifall ni håller med, kan man vända sig till kommunen och få något kontor där att granska föreningen?
Föreningens mål för 2017 är 290kr.
När jag kollar vilka abonnemang jag kan välja på så är det:
- 10/10 = 228kr
- 100/10 = 259kr
- 100/100 = 325kr
Jag upplever att vi ligger högt i avgifter. Det är som om vi betalar både föreningen och operatören för underhåll medan vi bara borde betala till ena eller andra. Jag har frågat föreningen minst 2 gånger men dels förstår dom inte frågan, sen fick jag svaret att båda parter står för olika service.
- Men jag kanske har fel, är siffrorna likt era?
- Ifall ni håller med, kan man vända sig till kommunen och få något kontor där att granska föreningen?
Idag betalar jag
Jag kommer att få avsluta dessa två och betala
- 8 mbit ADSL = 329kr
- Telefon = 159
- Totalt= 488kr
Alltså 500kr mer i månaden för likvärdig hastighet och numera ingen telefon.
- 1 anslutning till min villa = 380kr
- 1 anslutning till andra villan som inte brukas = 380kr. säger jag upp och sedan ångrar mig så kräver dom full installationskostnad igen.
- 1 10/10 mbit abonnemang = 228kr
- Totalt: 988kr
Redigerat:
Dina jämförelser är inte lika. I ena fallet har du en ADSL-anslutning och i det andra två fiberanslutningar.
För ADSL betalar du 488:-, om det är koppartelefoni och du skulle avbeställa den så kommer du att få en ökad kostnad för ADSL:- där hyra av koppar läggs till.
För fiberanslutning av en villa 380:- + 228:- blir totalen 608:-, dvs din merkostnad blir inte 500:- utan 120:-.
Om du ska jämföra med två fiberanslutna villor så ska du då också räkna på två ADSL-abonnemang.
För ADSL betalar du 488:-, om det är koppartelefoni och du skulle avbeställa den så kommer du att få en ökad kostnad för ADSL:- där hyra av koppar läggs till.
För fiberanslutning av en villa 380:- + 228:- blir totalen 608:-, dvs din merkostnad blir inte 500:- utan 120:-.
Om du ska jämföra med två fiberanslutna villor så ska du då också räkna på två ADSL-abonnemang.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Dom har tagit bort vissa avgifter för ADSL. Hade linan varit stabil så hade det varit väldigt smidigt och ekonomiskt att fortsätta med ADSL.
Vad är en fiberförening?
Vad är en fiberförening?
Fiberförening skapas när ingen operatör vill etablera sig i ett område eller när xx-fastighetsägare vill bygga eget fibernät.Chrissofsweden skrev:
Tar föreningen ut någon startavgift? Hos oss är årsavgiften lägre än din månadsavgift men å andra sidan kostar det 25 kkr per fastighet att ansluta sig.
OT: Föreningen är stenrik pga detta men vill inte sänka avgiften av rättviseskäl, 25 kkr var skäligt förr och eftersom nya medlemmar får samma medlemstal/andel som de gamla bör man också få betala en likvärdig insats resonerar man.
OT: Föreningen är stenrik pga detta men vill inte sänka avgiften av rättviseskäl, 25 kkr var skäligt förr och eftersom nya medlemmar får samma medlemstal/andel som de gamla bör man också få betala en likvärdig insats resonerar man.
100:-
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
Det är väl den enda rimliga lösningen att ta ut samma installationskostnad även av nya medlemmar.ghoti skrev:Tar föreningen ut någon startavgift? Hos oss är årsavgiften lägre än din månadsavgift men å andra sidan kostar det 25 kkr per fastighet att ansluta sig.
Däremot kanske föreningen skulle överväga att fördela ut en del av sitt kapital på medlemmarna (och då sänka anslutningskostnaden motsvarande för nya).
Vi har stadsnät. Kostnad för anslutning till enskild villa i tätort är 12900 kr inklusive moms + 60 kr per månad i nätavgift. Utanför tätorten får man bilda fiberförening med några grannar, då kan det bli andra kostnader.
Vad har föreningen för löpande kostnader som motiverar den höga avgiften?
Vad har föreningen för löpande kostnader som motiverar den höga avgiften?
380kr månads-serviceavgift, 200kr årsavgift. 500kr att bli med i gänget.
Vi nog fått betala en bit över 26000kr för installation.
Höga avgiften har dom inte direkt motiverat, snarare skönmålat att det inte är någon hög avgift.
Dom tycks inte veta vem som egentligen står för underhållet, föreningen eller operatören.
Hade föreningen varit ansvariga, så vill jag tro att abonnemangskostnaderna hade varit drastiskt lägre. - fast det är det jag ville luska i genom att läsa era avgifter men verkar inte vara så vanligt med glesbygds fiberföreningsfolk här.
Höga avgiften har dom inte direkt motiverat, snarare skönmålat att det inte är någon hög avgift.
Dom tycks inte veta vem som egentligen står för underhållet, föreningen eller operatören.
Hade föreningen varit ansvariga, så vill jag tro att abonnemangskostnaderna hade varit drastiskt lägre. - fast det är det jag ville luska i genom att läsa era avgifter men verkar inte vara så vanligt med glesbygds fiberföreningsfolk här.
Redigerat:
Ja föreningen vill få oss att köpa deras telia-paket utöver detta. 100/100 med tv, telefon för 339kr, utöver dom andra kostnaderna. - Nu har föreningen funderingar på att gå ner mot 290kr i månaden i servicekostnad såsett men fortfarande mycket pengar totalt.
Ena i föreningen har visat mig en matematisk kalkyl varför jag ska betala dubbelt istället för aktivera min sekundära senare i tiden.
Vart kan man vända sig ifall man inte upplever att föreningen har riktig koll. Kan jag fråga operatören måntro?
Ena i föreningen har visat mig en matematisk kalkyl varför jag ska betala dubbelt istället för aktivera min sekundära senare i tiden.
Vart kan man vända sig ifall man inte upplever att föreningen har riktig koll. Kan jag fråga operatören måntro?
Jag är med i en fiberförening "på landet" och betalade 20000 kr i engångsavg.Yrrol skrev:380kr månads-serviceavgift, 200kr årsavgift.
Vill minnas vi betalade in några tusen i början för att få hoppapå coola gänget men tror det är inräknat i totalsumman. Vi fick aldrig några riktiga kvitton utan det var mer ett mail att vi skulle sätta in pengar på konto.
Hade föreningen varit ansvariga, så vill jag tro att abonnemangskostnaderna hade varit drastiskt lägre. - fast det är det jag ville luska i genom att läsa era avgifter men verkar inte vara så vanligt med glesbygds fiberföreningsfolk här.![]()
Löpande avgiften är 200 kr/år i medlemsavgift och 349 kr/mån för Telias 100/10, Telia Lagom Tv och telefoni. Av de 349 kr går 299 kr till Telia och 50 kr till föreningen.
Din avgifter känns väldigt höga...
Vad har föreningen för kommunikationsoperatör? Är det Zitius? Hur många fastigheter är det som är anslutna?Yrrol skrev:Ja föreningen vill få oss att köpa deras telia-paket utöver detta. 100/100 med tv, telefon för 339kr, utöver dom andra kostnaderna. - Nu har föreningen funderingar på att gå ner mot 290kr i månaden i servicekostnad såsett men fortfarande mycket pengar totalt.