personstarthumb-up

Elektriskt styrda lås?

184 läst  6 svar

1. X
    Medlem Nivå 2
    Hejsan,
    Jag tyckte det skulle vara intressant att kunna fjärrstyra några lås hemma, så jag har nu köpt ett eltryckeslås från Assa som heter EL580 (https://www.assa.se/sv/site/assa/pr...ng/eltryckeslas/fallas/el580-split-funktion-/).
    Så när jag slår på ström och sluter kretsen så går det att öppna och det förblir låst när kretsen är bruten.
    Men jag förstår inte vad alla de andra anslutningarna är till för, de heter C, NC och NO.
    Jag förstår så mycket som vad de betyder, men inte vilken funktion de har på låset.

Är det någon här som vet och skulle kunna förklara det och när man isf kan tänkas använda det?

Mvh
    Magnus

2. E
    Medlem · Nivå 9
    Indikering av låst/olåst läge samt indikering när handtaget trycks ner.

3. X
    Medlem Nivå 2
    Hej,
    Ja jag förstog det där med REX-knapp, det var den andra biten som jag inte riktigt förstod.
    Varför behövs den där indikeringen, för om där inte är ström så är det ju låst?

Eller är det något fysiskt på låset som indikerar på om dörren är öppen eller inte?

Mvh
    Magnus

4. E
    Medlem · Nivå 9
    Misstänker att det används när låset ingår i något passagesystem.

5. X
    Medlem Nivå 2
    Ja, det kommer det ju göra också, det är anslutet till en Axis A1001 enhet.
    Men jag blir som sagt inte klok på hur den funktionen fungerar.

6. Isakare
    Medlem Nivå 10
    På tex en motordriven dörr, använder man kontakten för att få en signal "låset öppet" för att då ge ström till motorn, så inte den börjar öppna innan låset öppnat, med risk för att dörren fastnar.

7. Isakare
    Medlem Nivå 10
    Funktionen är: Kontakt mellan C och NC när låset inte har ström. C och NO när låset har ström.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: