Hejsan,
Jag tyckte det skulle vara intressant att kunna fjärrstyra några lås hemma, så jag har nu köpt ett eltryckeslås från Assa som heter EL580 (https://www.assa.se/sv/site/assa/pr...ng/eltryckeslas/fallas/el580-split-funktion-/).
Så när jag slår på ström och sluter kretsen så går det att öppna och det förblir låst när kretsen är bruten.
Men jag förstår inte vad alla de andra anslutningarna är till för, de heter C, NC och NO.
Jag förstår så mycket som vad de betyder, men inte vilken funktion de har på låset.

Är det någon här som vet och skulle kunna förklara det och när man isf kan tänkas använda det?

Mvh
Magnus

Indikering av låst/olåst läge samt indikering när handtaget trycks ner.

Hej,
Ja jag förstog det där med REX-knapp, det var den andra biten som jag inte riktigt förstod.
Varför behövs den där indikeringen, för om där inte är ström så är det ju låst?

Eller är det något fysiskt på låset som indikerar på om dörren är öppen eller inte?

Mvh
Magnus

Misstänker att det används när låset ingår i något passagesystem.

Ja, det kommer det ju göra också, det är anslutet till en Axis A1001 enhet.
Men jag blir som sagt inte klok på hur den funktionen fungerar.

På tex en motordriven dörr, använder man kontakten för att få en signal "låset öppet" för att då ge ström till motorn, så inte den börjar öppna innan låset öppnat, med risk för att dörren fastnar.

Funktionen är: Kontakt mellan C och NC när låset inte har ström. C och NO när låset har ström.

Tar lite snabbt från huvudet så hoppas jag minns rätt.
Låset har 2st microbrytare och de är den du ser kontakterna på.
Med den första microbrytaren kan se om föreglingskolven är intryckt alltså den lilla kolven som låser den stora när dörren är stängd och den lilla kolven går emot det lilla blecket i slutblecket mellan de två urtagen i slutblecket.
Detta används för att visa att dörren är låst.
Den andra är för att indikera tryckets position vilket är vila vilket är det normala läget eller om trycket är nedtryckt, ett tryckesfrikopplingslås kräver att trycket är i position vila för att fungera i praktiken.
Utöver dessa så brukar man även komplettera med en magnetkontakt som även tala om att dörren är stängd och ingen tejpat föreglingskolven med dörren på fri gavel.
Tänk även på att du även bör ha en dörrstängare så att dörren alltid stängs efter passage.

De används för att du ska vara säker på att dörren är låst och att ett trycke som hänger lite inte ska lämna en dörr olåst.
Magnetkontakten används även ibland för att döda öppettiden så öppettiden faller när magnetkontakten bryts alltså när dörren öppnas så öppettiden inte längre än vad som behövs.

Assa EL580 ersätter Assa Abloy 8081. Jag har den senare i min husautomation och som jag minns det så är det låsregelns position som lägesgivaren gäller. Endast om den är i fullt utsläppt läge så aktiveras mikrobrytaren. Nu kan jag ju tyvärr inte testa eftersom jag inte har givaren inkopplad, men jag tycker att det är logiskt att man vill veta att dörren verkligen är reglad - alltså att man tryckt in den så hårt att regeln verkligen faller in i slutblecket.

Det som står på sidan du länkar till anger ju förreglingen men tittar man i monteringsanvisningen så blir det mera osäkert vad det egentligen rör sig om. På danska står det "reglad", på svenska och engelska "låst" resp "locked". Jag tror att det är reglad som gäller och att låst motsvarar det.

X xLnT skrev:
Hejsan,
Jag tyckte det skulle vara intressant att kunna fjärrstyra några lås hemma, så jag har nu köpt ett eltryckeslås från Assa som heter EL580 ([länk]).
Så när jag slår på ström och sluter kretsen så går det att öppna och det förblir låst när kretsen är bruten.
Men jag förstår inte vad alla de andra anslutningarna är till för, de heter C, NC och NO.
Jag förstår så mycket som vad de betyder, men inte vilken funktion de har på låset.

Är det någon här som vet och skulle kunna förklara det och när man isf kan tänkas använda det?

Mvh
Magnus
Såhär ligger det till. Den ena mikrobrytaren är när fallet är helt utfällt dvs när förreglingen är intryckt så kommer fallet ut hela vägen. När fallet är ute hela vägen kan du inte få in det genom att manipulera förreglingen utan det är en tryckesrörelse som ska till. Bra säkerhet förhållandevis.

Den andra mikrobrytaren är för tryckesrörelse. Bra tex för att skicka info till passersystemet att öppning har skett så att öppningen inte resulterar i otillåten passage.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.