1 420 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Multiroom Vardagsrum HJÄLP!
Hej!
Flyttade till hus i januari och har börjat renovera huset och nu är vardagsrummet på övervåningen klart. Vardagsrummet är ämnat för att sitta med gäster, titta lite tv (när andra tvn är upptagen) och lyssna på musik.
Rummet är på cirka 9x4.5 meter.
Idag använder vi en lite bluetooth högtalare med är sugen på att skapa en multiroom lösning som jag sedan kan bygga ut för användning i köket uteplatsen osv.
Precis satt in nytt tak och är därför sugen på att bygga in takhögtalare, vad tror ni om detta? Är det värt det? Sprids ljudet eller måste man sitta precis under högtalarna?
Jag behöver alltså hjälp med vad jag ska köpa, vad tror ni är bästa lösningen? Kanske bättre med ett par HIFI högtalare, isåfall vilka?
Budget är cirka 6-7000kr och då tänker jag endast för vardagsrummet.
tack på förhand!
// Alex
Flyttade till hus i januari och har börjat renovera huset och nu är vardagsrummet på övervåningen klart. Vardagsrummet är ämnat för att sitta med gäster, titta lite tv (när andra tvn är upptagen) och lyssna på musik.
Rummet är på cirka 9x4.5 meter.
Idag använder vi en lite bluetooth högtalare med är sugen på att skapa en multiroom lösning som jag sedan kan bygga ut för användning i köket uteplatsen osv.
Precis satt in nytt tak och är därför sugen på att bygga in takhögtalare, vad tror ni om detta? Är det värt det? Sprids ljudet eller måste man sitta precis under högtalarna?
Jag behöver alltså hjälp med vad jag ska köpa, vad tror ni är bästa lösningen? Kanske bättre med ett par HIFI högtalare, isåfall vilka?
Budget är cirka 6-7000kr och då tänker jag endast för vardagsrummet.
tack på förhand!
// Alex
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Vi kör med Sonos och är supernöjda men det kanske är viktigt att det är en infälld installation?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Tycker inte att Sonos känns särskilt överprisat med tanke på hur bra det låter och framförallt hur bra det funkar. Möjligen deras lösningar för externa högtalare (connect), de tar de ganska väl bra betalt för.
Jag har byggt med denons heos system, beroende framkallande kan jag säga. Det är kul att pumpa i alla rum och vrån i huset samtidigt en söndag under en storstädning 
Vill man ha hifi så funkar det genom deras link som kopplas till valfri system så bygger du vidare med detta i multiroom systemet. Dock behöver du ha fiber och en sjysst router för att det ska fundera jag använder denna. https://www.asus.com/se/Networking/RTAC3200/
Tri band är mycket bra!
Vill man ha hifi så funkar det genom deras link som kopplas till valfri system så bygger du vidare med detta i multiroom systemet. Dock behöver du ha fiber och en sjysst router för att det ska fundera jag använder denna. https://www.asus.com/se/Networking/RTAC3200/
Tri band är mycket bra!
Intressant! Vad kör du för grejer från dom?flippan83 skrev:Jag har byggt med denons heos system, beroende framkallande kan jag säga. Det är kul att pumpa i alla rum och vrån i huset samtidigt en söndag under en storstädning
Vill man ha hifi så funkar det genom deras link som kopplas till valfri system så bygger du vidare med detta i multiroom systemet. Dock behöver du ha fiber och en sjysst router för att det ska fundera jag använder denna. [länk]
Tri band är mycket bra!
Har två heos 7 samt två heos 3 i v rum och kök i varsin ände (en och samma yta) dessa är par kopplade (3+3 &7+7) då får du dem i Stereo. Sen har jag en xtz 500 watts 12tums aktiv baslåda för att få lite djup
Sen har jag byggt vidare med 3or i varje rum och 1a i garaget och en i 1a i bastun. I gillestuga har jag en 2.1 system (tv rummet) med dalis zensor 1 och en xtz 300watts aktiv 10 tums aktiv baslåda kopplat till deras amp.
Jag har spårat en del och det går nog att planera lite bättre
heos 7orna har en del kräm och är deras största högtalare och räcker en god väg 3orna e perfekt för rum men 1an är också väldigt bra och dessutom bärbar med batteri som räcker länge (har spelat Dire Straits och druckigt öl till grillen ett antal ggt kan jag säga)
Det har börjat komma lite på blocket men inte värst mycket faktisk så man kan vraka och välja.
Bra ljud och funktionalitet men dem kostar en del tyvärr.. Otroligt praktiskt också
Sen har jag byggt vidare med 3or i varje rum och 1a i garaget och en i 1a i bastun. I gillestuga har jag en 2.1 system (tv rummet) med dalis zensor 1 och en xtz 300watts aktiv 10 tums aktiv baslåda kopplat till deras amp.
Jag har spårat en del och det går nog att planera lite bättre
Det har börjat komma lite på blocket men inte värst mycket faktisk så man kan vraka och välja.
Bra ljud och funktionalitet men dem kostar en del tyvärr.. Otroligt praktiskt också
Har kört med iEast stream amp i två zoner ett tag och är supernöjd, http://www.sydia.se/sv/streamamp-am160-3.html
Driver lätt mina gamla tungdrivna studiomonitorer och låter väldigt bra.
Driver lätt mina gamla tungdrivna studiomonitorer och låter väldigt bra.
Klicka här för att svara