En sökning på nätet gav mig inte så mycket, så jag frågar här. Kan en dator från 2015 ha 4G? Är det nödvändigt för ex Skypevideo? Anledning är dotterns dator som har kortplats, men hon har inte använt det. Har inte koll på modell så jag kan inte googla heller.
Hur funkar det? Behövs programvara?
Har just fått med ett mobilt bredband till mobilköpet och tänkte låta henne testa uppkopplingen, men misstänker att Telia inte är så starka i hennes område. Vi har haft problem med täckningen på våra mobiler förut. Om det inte funkar så har jag min iPad, så det kommer alltid till användning :)

Det är fullt möjligt, en del 2015 laptops hade det. Men bara för att det finns plats för simkort är det inte säkert att det finns någon hårdvara bakom. Vissa tillverkare har kvar platsen även på modeller utan mobilt bredband.
Windows har inbyggt stöd, så det är bara sätta i simkortet, stänga av wifi och se om det blir anslutning.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Jag har en hp probook från 2014 eller 2013 med simkortsplats där jag kör 4g.
Det enda jag behöver göra är att välja mobilt bredband och knappa in pinkod.

vi körde det på våra minsta laptopmodeller i några år innan vi valde att satsa på att använda mobilerna som accesspunkter istället. Det var lite strul med programvara och hanteringen av extra simkort som avgjorde men visst finns/fanns det

M Mats skrev:
vi körde det på våra minsta laptopmodeller i några år innan vi valde att satsa på att använda mobilerna som accesspunkter istället. Det var lite strul med programvara och hanteringen av extra simkort som avgjorde men visst finns/fanns det
Det hade kunnat funka, men då behöver mobilen i detta fall ha två kortplatser eftersom det är två olika abonnemang. Det ena är "gratis" och 20 GB, och gratis är ju gott

"Enklaste" lösningen är ju en dongel eller mobil med dubbla simkort. Jag har en router från 3 med inbyggt batteri som räcker några timmar typ 8?

Annars finns det en del datorer som är trevliga, men kanske dyrare än du är beredd att betala?
T.ex. Thinkpad X1 carbon

Blir ingen ny dator eller mobil - just nu :)
Får kolla på dongel eller router. Bredbandet är tänkt att ersätta nuvarande fasta lina som dottern tycker är för dyr. Finns inga alternativ utöver Telia.

Dongel blir nog billigast, har du provat att få ut en från Telia, eftersom du har simkortet därifrån.
För några år sedan skickade dom med en sådan.

kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Dongel blir nog billigast, har du provat att få ut en från Telia, eftersom du har simkortet därifrån.
För några år sedan skickade dom med en sådan.
De skickade bara simkort. Har en gammal Huawei men det är nog bara 3G på den?

Är den typ från 2013 eller nyare så är det nog stor chans 4G. Annars finns det routrar på Kjell.
Jag föredrar router framför dongel om man ska ha den hemma bara, slipper dongel som skaver i knät ;)

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Det tog sin tid men igår fick jag tag på datorn, kollade Youtube-klipp och satte dit SIM-kortet. Två knapptryckningar så var nätet uppe, väldigt smidigt. Så skönt att slippa en massa "handarbete".
Under tiden har jag själv inte använt kortet sp det finns 60GB tillgängligt. Nu får hon testa och se hur långt det räcker

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Och här är resultatet. 20 Gb räcker - inte långt. På två månader förbrukades surfpotten och 20 Gb/månad så hon behåller sin fiber och behöver inte tänka på förbrukningen. Priset blir svårt att påverka, antar att de flesta ligger på 3-400/månad för 100/100? Kan t.o.m. vara så att Telia installerat fibern i hyresrätten och då har väl de monopol.

Så här är jag nu med 20Gb fritt och kan spara in ett abonnemang till iPad, vilket inte blir så mycket då jag bara betalar 99/månad för den mängden idag. Har ännu inte lyckats förbruka mer än hälften nån månad och då för att jag glömde koppla in Wi-fi. I-landsproblem förvisso...

Så fort man nuddar streamad film ryker surfen :/

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Så fort man nuddar streamad film ryker surfen :/
Haha, ja så är det förstås. Har inte skaffat den vanan själv ännu, men ser ju hur folk tittar på film i resandet.

Jag tycker det är bättre med streamad media. Man slipper mycket reklam och får se det man vill direkt, fast det kräver nästan fiber/fri surf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.