Köpte mig en övervakningskamera som jag satte upp under takåsen. Försöker få till motion detection men det är hopplöst. Jag lyckades efter många om och men att få den att fungera hyffsat i dagsljus. Men så fort det blir mörkt så upptäcker den rörelse konstant och spelar in. Ställer jag då ned känsligheten så pass att den inte spelar in hela tiden så kan man gå bort o fram utan att det händer nått. Någon som har några tips?

Sätt upp en strålkastare som är rörelsestyrd.

D09
Spekulerar bara nu men om du minskar området den ska dektera?

Är det när kameran slår om till nattläge som den larmar?

Grejen är att jag tycker jag har testat ALLT! När man loggar in på kamerans webgränssnitt så finns det mängder med saker man kan ställa in. Bla. så ställer man in vilka delar av det som kameran ser som ska vara "larmat". Sedan ställer man in hur stor del av en "pixel" som måste innehålla en rörelse och hur känsligt det ska vara. Sedan finns det en "pir-detector" som man kan använda istället. Och som sagt, jag har testat det mesta, från att bara "larma" en liten liten bit av gruset på garageinfarten till att enbart köra med pir-detektorn men det funkar inte.
Jag styr min utebelysning med pir-detektor, trådlös, från Nexa och den reagerar bara på större föremål, typ en bil, människa eller katt, precis som det ska, men icke kamerans pir. Den larmar konstant, speciellt i mörker.
Samma sak med video motion-detection, så fort det blir mörkt och kameran går över till mörkerseende så startar den inspelning 4-5ggr per minut.
Jag fattar inte varför det inte fungerar.

D09
Tompamannen skrev:
Grejen är att jag tycker jag har testat ALLT! När man loggar in på kamerans webgränssnitt så finns det mängder med saker man kan ställa in. Bla. så ställer man in vilka delar av det som kameran ser som ska vara "larmat". Sedan ställer man in hur stor del av en "pixel" som måste innehålla en rörelse och hur känsligt det ska vara. Sedan finns det en "pir-detector" som man kan använda istället. Och som sagt, jag har testat det mesta, från att bara "larma" en liten liten bit av gruset på garageinfarten till att enbart köra med pir-detektorn men det funkar inte.
Jag styr min utebelysning med pir-detektor, trådlös, från Nexa och den reagerar bara på större föremål, typ en bil, människa eller katt, precis som det ska, men icke kamerans pir. Den larmar konstant, speciellt i mörker.
Samma sak med video motion-detection, så fort det blir mörkt och kameran går över till mörkerseende så startar den inspelning 4-5ggr per minut.
Kollat med kundservice?

Kanske är fel på kameran?

Min inomhuskamera larmar inte annorlunda i mörker än i dagsljus

( Dlink 933l )

Har exakt samma problem med min 2330. Fungerar hyfsat medans det är ljust men såfort den går över till mörkerläge fellarmar den ungefär var 5:e minut..

Fick du någonsin till detta och hur gjorde du då? Tacksam för lite tips..

peternicklas
Köpte själv 3 st D-Link som skulle vara för övervakning här hemma. Jag gav upp då programvaran uppförde sig konstigt samt att kameran inte fungerade till belåtenhet, bl.a. då övervakningen. De är nu återlämnade.

Hej!
Jo jag har fått till det till slut. Jag fick testa mig fram, tålmodighetsprövande men det gick till slut. Det gäller att hitta rätt balans mellan antalet markerade prickar i motion detection och sedan ställa in känsligheten rätt.
Men när det snöar på natten så är det fortfarande kört. Snöflingorna reflekterar det infraröda ljuset som den tolkar som rörelse.
Jag har även skaffat mig en DCS-2332 som jag fattat ska vara efterträdaren till 2330. Dock tycker jag denna kamera har sämre upplösning än 2330.

Okej tackar för svar! Jag fick till det först och den gick klanderfritt några veckor men efter två veckors internetstopp varefter en mjukvaru-uppdatering så beter den sig såhär underligt. Men jag får väl helt enkelt se över alla inställningar...igen.

Jag tycker ärligt talat att motion detection suger, rent ut sagt. Man kan köpa lampor med rörelsedäckare på Jula för 149kr som fungerar perfekt, störs inte av vajande trädgrenar osv. Så varför ska det vara så svårt att få fungerande pir i en kamera:thumbdown:

• Gilla
elkonstruktorn
  • Laddar…
T Tompamannen skrev:
Hur lyckades du aktivera pir detekteringen utan aktivera den vanliga pixeldekteteringen?
Varenda gång jag provat det, stängs antingen rörelsedetekteringen av helt, eller så måste den vanliga pixeldetekteringen vara på?
Hade varit trevligt om någon kunde hjälpa mig med detta problem.
mvh Danny

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.