L Lini skrev:
Vad skall du med så mycket koax till? TP är jag med på men vad använder koax i framtiden?
Jag förstår inte heller, (nästan) alla TV-kanaler tar man ju emot via Internet idag. Jag har faktiskt ett TV-abonnemang, men eftersom det följer med Internetbaserade tjänster är det dessa jag använder till 90%. Tyvärr har jag inte hittat något bra abonnemang över Internet som täcker hela mitt behov då TV3 och TV6 inte går att visa över Internet med det abonnemang jag har, men dessa tar jag ned via ett TV-kort i en dator så jag ser dem via Ethernet ändå...

GustavN
L Lini skrev:
Vad skall du med så mycket koax till? TP är jag med på men vad använder koax i framtiden?
Jag kanske låter gammal, men jag tycker att bästa utbudet är genom boxer för mig och min familj. Och för att minimera antalet boxar som skall finnas så finns där ingen inbyggd box för IP-TV i tv-apparaterna. (Kanske finns) därför hade jag kört på koaxialkabel också för att kunna köra tvantenn med boxer.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår inte heller, (nästan) alla TV-kanaler tar man ju emot via Internet idag. Jag har faktiskt ett TV-abonnemang, men eftersom det följer med Internetbaserade tjänster är det dessa jag använder till 90%. Tyvärr har jag inte hittat något bra abonnemang över Internet som täcker hela mitt behov då TV3 och TV6 inte går att visa över Internet med det abonnemang jag har, men dessa tar jag ned via ett TV-kort i en dator så jag ser dem via Ethernet ändå...
Tja, jag drog ett (dåligt) koax-nät när jag ändå drog nätverk för några år sedan och det används fortfarande. MEN, jag har, som tur är, "gammaldags" kabel-TV via fiber, och får alltså digitala/analoga TV-kanaler som i vilket hyreshus som helst.

Det händer faktiskt att vi tittar på linjär-TV, även om det inte är ofta. (Bla nyheter i sovrummet).

Dock, jag är inte säker på att jag skulle göra om det idag. Iaf inte dra koax till de rum där jag inte har någon TV (det är iofs bara två rum). Och om man inte har någon access via DVB-C/T2 eller dylikt så faller ju koax ganska tungt.

Trådat nätverk är däremot ett måste. Jag har alldeles för många grannar alldeles för nära, och fördelen med trådat nätverk är att det bara fungerar, och fungerar, och fungerar utan något som helst krångel. Jag har tom, som sagt tidigare, trådad Google Chromecast till stora TV-n för att slippa krångel. (Det var en del krångel med den innan, trots att det bara är några meter till accesspunkten, pga dålig geometri). Samma med AppleTV osv.

Till laptops osv. så kopplar jag numer bara in nätverkskabel när jag skall överföra filer. Men det snabbas upp avsevärt.

tensiden tensiden skrev:
Lägg övervakningskamerorna på en egen wifikanal och låt privatanvändningen gå på en annan?

För egen del jobbar jag heltid med IT. Dock visserligen mer mjukvara än hårdvara numera, men jag har faktiskt inte rört en nätverkskabel sedan jag kopplade in routern till fibern för över ett år sedan. Har inte saknat sladdar alls. Allt i kåken går trådlöst. IoT-prylar går antingen på 433MHz eller pratar blåtand med min gateway. All media är trådlös. Jobbar jag hemma och behöver dra ner någon stor fil som kanske tar lite tid jobbar jag med annat under tiden eller tar en fikapaus. Men det är så sällan det behövs så det stör inte. Inte ens på kontoret där nätverkssladden ligger rakt framför ögonen på mig ids jag koppla in den i datorn.

Framtiden är trådlös. Samt att jag är allergisk mot hus som har femton täcklock i varje rum för att den som renoverade/byggde "framtidssäkrar sig" för nästa ljudsystem/larm/IoT/vadsomhelst som han drömmer om att koppla in.
Hmmm....
Att köra på 433MHz är väl ändå inget vidare. Radiodelarna i dessa prylar är sällan bättre än dåliga leksaker. Vill man ha någon vettig säkerhet och funktion så bör man gå på 868MHz eller protokollbaserade nät såsom BT eller WiFi.

Sedan är och förblir luftutrymmet begränsat och radiokommunikation alltid mer osäkert än trådad. Som vi sade på mitt förra jobb när vi gjorde industriella kommunikationslösningar - kör aldrig trådlöst om du kan köra trådbundet. Och det är inget bakåtsträvande med det, så är det bara.
Den som hävdar något annat kan ju göra en enkel länkbudget/kalkyl så ser man att "taket" kanske är lägre än man tror. Visst kan det fungera utmärkt nu och med dagens datamängd, även om redan den trådlöst förespråkande IT-experten ovan medger att det kan korka till sig redan idag.
Då datamängderna kommer öka i framtiden men fysikens lagar och frekvensutrymmena inte gör det, finns en risk att fikapauserna kan bli ganska långa framöver om man bara tänker köra trådlöst.

Själv har jag givetvis trådlöst till alla enheter som kan vara mobila, samt till några rum där det var stökigt att få fram trådat. Men basnätverket samt de fem övervakningskamerorna (vågar man nämna dem ?) är trådade. WiFi-utrymmet måste reserveras till mobila enheter i familjen och inte minst sonens enbart WiFi-anslutna dator där det ofta spelas online och streamas video. Det är faktiskt ett ändligt datautrymme.

I Ingper skrev:
Hmmm....
Att köra på 433MHz är väl ändå inget vidare. Radiodelarna i dessa prylar är sällan bättre än dåliga leksaker. Vill man ha någon vettig säkerhet och funktion så bör man gå på 868MHz eller protokollbaserade nät såsom BT eller WiFi.
Det är skillnad på data och data. För hemmabruk där du vill samla in temperatur/luftfuktighet/CO2 och liknande ser jag inte anledning att säkra upp. Om grannen är nyfiken på om jag har 18,1 grader eller 20,5 grader i någon sensor (han vet ju inte vad, eller ens om det är jag som har sensorn) så får det vara så.
För sådant som är av mer känslig natur kör man självfallet säkrare förbindelser, men även 433MHz kan du kryptera och ha dig med. Radiofrekvensen har ju inte något med säkerhet att göra.

Om man har pengar och lust så kan man absolut lägga ner dessa i enterprise-lösningar även hemma. Jag själv begränsar hellre min budget och får en lika god lösning.

Just nu är dock IoT-nät i uppbyggnad i landet, så jag föredrar att köra enkelt och billigt i avvaktan på att se vad som blir gällande nationell/global standard (LoRa, 5G eller annat).

Blanda heller inte IoT med övervakning/mediastreaming. Det är helt olika användningsområden och kravställningar. Därmed vill jag fortfarande hävda att IoT gott och väl kan dela frekvens med allt annat i ett hus utan att det skulle göra så mycket. Det är (skall vara) så få och små paket så de märks knappt.

tensiden tensiden skrev:
Radiofrekvensen har ju inte något med säkerhet att göra.
Nej, inte rent fysiskt. Helt rätt. Radiofrekvens som radiofrekvens.
Men som jag ju nämnde - de radiomoduler/kretslösningar som finns på marknaden för 433MHz är i det närmaste på nivån dåliga leksaker. Okänsliga, breda som ladugårdsväggar och framförallt med väldigt störkänslig modulation. Och med den usla radiolänken i botten är det att kasta pärlor för svin att lägga på något bra protokoll, så det har man oftast skippat. Istället används principen repetera och skrik högre....
Därför att jag generaliserade 433MHz = sämre funktion på prylen. Beror dock alltså inte på frekvensen i sig, utan på andra faktorer.

Men inom en lägenhet eller ett hus och genom att repetera samma info kan man dölja ganska mycket av detta för användaren. Kan förstå att du upplever det som "good enough". Så är det dock inte hemma hos mig...

(Som parentes så kan man ju tänka på att de 10mW som får sändas på 433MHz med en vettig mottagare kan tas emot på flera mils avstånd vid frisikt (U[RX] = -100dBm vid 2-3 mil). Hur långt når en typisk 433-pryl för hemmet ? Några tiotal meter....)

Redigerat:
I Ingper skrev:
Nej, inte rent fysiskt. Helt rätt. Radiofrekvens som radiofrekvens.
Men som jag ju nämnde - de radiomoduler/kretslösningar som finns på marknaden för 433MHz är i det närmaste på nivån dåliga leksaker. Okänsliga, breda som ladugårdsväggar och framförallt med väldigt störkänslig modulation. Och med den usla radiolänken i botten är det att kasta pärlor för svin att lägga på något bra protokoll, så det har man oftast skippat. Istället används principen repetera och skrik högre....
Därför att jag generaliserade 433MHz = sämre funktion på prylen. Beror dock alltså inte på frekvensen i sig, utan på andra faktorer.

Men inom en lägenhet eller ett hus och genom att repetera samma info kan man dölja ganska mycket av detta för användaren. Kan förstå att du upplever det som "good enough". Så är det dock inte hemma hos mig...

(Som parentes så kan man ju tänka på att de 10mW som får sändas på 433MHz med en vettig mottagare kan tas emot på flera mils avstånd vid frisikt (U[RX] = -100dBm vid 2-3 mil). Hur långt når en typisk 433-pryl för hemmet ? Några tiotal meter....)
Jo, det är därför jag menar att för gemene man räcker det gott och väl. Enkel implementation. Du behöver inte längre räckvidd än i huset/tomten.

För dom som har andra behov är det snarare att kanske sätta upp en lokal LoRa-gateway och köra på den. Då kan du täcka hela kvarteret och mer därtill. Med lite tur är du även framtidssäkrad. Men då kan du heller inte köpa tempsensorer och annat i bulk i lokala elektronikaffären.

Så fortsatt, jag ser inte vad för IoT-prylar som skulle kräva trådat nät. Inte direkt heller vad de skulle innehålla som skulle dra så förbaskat med utrymme i nätet att de inte kan samsas med resten av enheterna man har i ett hem.

Som med allt annat går det att nörda ner sig. För dom som vill pyssla med det säger jag bara kör hårt. För den stora massan finns inte behovet. Keep it simple.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.