Teknik
Rickard.: Det är väl det som + är i xp+, jag tror det är nytt. Jag använder också X och inte saknat något annat.
Gabsson: Varit i kontakt med Yale Doorman direkt vilket varit helt bedrövligt. De vill att man ska dissekera enheten och filma allt. Sen när man skickat detta till dem så önskar de ytterligare nya uppgifter trots att enheten helt uppenbart är defekt. I mitt fall blir man inlåst samt att nödöppning fungerar inte, extremt frustrerande. Verkar vara riktigt allvarliga kvalitetsproblem tyvärr. Nu ska
aedwall: [citat] Ja, du gör det via google home appen. Disney, netflix med mera. Precis som Spotify.
13th Marine: [citat] [bild] Stämmer bra mot denna bild: (kontakten är uppochned) [bild]
Fideliox: Rören på min luftavfuktare skallrar mycket. Hur pass böjbara är rören egentligen? Ligger likasom emot så det låter. [bild]
gunric: Japp, när de designade gångjärnet till luckan råkade de nog checka in cadmodellen som sommarjobbaren lekte fram 😀
Csms: Larmet sedan länge utbytt mot risco agility.
ClasseClas: Du har en värmepumpstumlare så därför hittar du inget traditionellt värmeelement. Det kan vara problem med temperatursensorn om den har blivit täckt av kalk med tiden. Får då torkas av ev med ättika. Det kan även vara problem med ludd inne i maskinen som hindrar luftflödet. Kräver grundlig isärtagning. Generella svar.
Dowser4711: [citat] Det du skriver är korrekt, men påståendet blir trots det fel. Innerledarens rörelse i dielektrumet kommer *inte* vara stor nog för att påverka signalkvaliten på TV's 7-800MHz under kabelns naturliga livslängd. Radien där den är som snävast verkar vara 35-40mm vilket absolut *är* i minsta lagen, men en bra bit över gränsen för när man börjar påverka kvalitén på signalen
Suhagg: Kikar runt på någon i 5k klassen som klarar att dammsuga och undvika det mest vanliga på golvet. Vad kan ni rek?
Müssli: [citat] Ops, jag låter inlägget stå kvar som straff till mig själv för att jag läser för snabbt (eller inte alls). 😁
Thomas_Blekinge: Maskinen har en basinställning som heter TAB. Vad betyder det egentligen? Installatören mumlade något om spolglans. Hr det saken att göra? Gamla Asko hade aldrig några problem torkning, i alla fall inte de första 10 åren.
Nyikåk: [citat] Och de hade fysiken för jägarsoldater men det ovanför axlarna var för klent...
Buildgates: Jag är ute efter en terassmarkis som man kan ansluta en väggbrytare (vanlig jalusiswitch) till. Problemet är att alla färdiga elmarkiser som jag sett säljas har fjärrkontroll och därmed inga anslutningar för extern brytare. För att ändra dessa markiser till att styras manuellt måste vad jag förstår hela motorn bytas ut och då skulle man ju lika gärna kunna utgå ifrån en vevmarkis
M H: [citat] Ok, tack! Då fick jag kanske fel info från Yale? De skickade den här bilden och sa att jag skulle lossa på de två skruvarna.
bumpas: Ok. 1. Smörjning gjord och den går tystare 2. Testat väggkontrollen med korta sladdar och den fungerar fint. 3. Fjärrkontrollerna som jag köpt går på dåligt köp och sedan får jag hitta en annan som fungerar
AndersMalmgren: Vi kände att vi inte skulle hinna passa in duschdörren på öppettiden så vi fyllde hållet lät det härda och sedan borrade ett hål. Blev väldigt stumt och skruven går att skriva ut.
turbo100: Tack, Ska gå igenom dörrarna och sedan blir det nog dessa på Bauhaus. Toppen input!
pacman42: [citat] Jag har övervakat SMHIs sida med varmast/kallast idag nu under sommaren. Det är ett enkelt sätt att hålla koll...
turbo100: Hej och tack för bra input. Jag vet inte exakt var oljudet kommer från, jag utgick från att det var avgasröret och det var det som jag tänkte attakera. Tillämningen är att kunna ha det igång temporärt utan att störa förmycket på exempelvis fricamping och ladda husbilsbatteri. Jag hade hoppats hitta något TEMU-kit till detta elverk då det verkar ganska vanligt men man kanske kan
Jocke Best: [citat] Jag funderade på om det kan vara så att de menar att boxarna är tänkta att användas från början via multicast. Det betyder att boxen då prenumererar på en ström med respektive kanal. Så var det tidigare, men i takt med att linjär tv fasas ut så försvinner vitsen med multicast. De nya boxarna och apparna använder unicast, där du streamar en unik egen ström. Detta fungerar
Dilato: Mordet i Skurup 2024 fångade mördaren på grannens "olagliga" övervakningskamera (den filmar allmän plats). Betalvägg (Bonniers + Allt är nyckeln)😉 https://www.ystadsallehanda.se/2025-07-16/mordkvallen-fangades-pa-film/ Kommer grannen nu att bli åtalad för brott mot kameralagen??
Josth: En luftluftvärmepump/AC har inget med husets ventilation att göra. Ventilation är en annan sak. Men ventilerar man mycket under kalla årstiden så går det åt mer värme i huset.
Casper Vdz: Hej. Kunde du laga tvättmaskinen? Hur gick det?
bmw_ixen: Hej! Har byggt till och fått en större dusch/toa/VP rum nere och håller på ned dusch/tvättrum uppe. Nere är i princip klart med ventilation sen i vintras. Köpte en Östberg 125 mm kanalfäkt som suger från bägge rummen. Det blev väldigt bra! Ställde den medföljande potesiometer på lagom och det är tyst å fint. Men man vill ju att fina EC fläkten varvar upp med mer fukt, så en LS
andreasww: Hej tack för svar o konstruktiv feedback Allmän svar o mer info Jag är en glad lekman som just ny bygger mitt tredje hus, jag lär mig för varje. Ang min kompetens - intresserad lekman som löpande lär sig mer, en del saker jag snöar in på inser jag lite senare är overkill/snett men finns också många där jag är mkt glad att jag aktivt är med i o fångar upp risker, fel eller betalar
Uffe A: Tack för tips Det har löst sig, fick tag på en kamera för 350 kr Måste vara nätansluten för att fungera. Men eftersom jag bara behöver den för digitalisering av filmer så är det inga problem
Sp1nd3l: [citat] Har du några förslag? Vill helst inte att den ska vara för "tjock" för det ser inte så bra ut. Därav hade det varit snyggt att kunna borra upp för en ny dosa och montera den där, för att få slimmad brytare på väggen.
BirgitS: Jag har inte sett något mellan den typen av appar och riktiga bildhanteringsprogram, som Photoshop och Blender, under de år jag har varit intresserad.