Teknik
etompau: Använd kopplingen i den nedersta bilden på nexa-mottagaren. WBR-2300 har en reläkontakt som sluter på plint 4 och 5, (symbolen med en kontakt). Koppla portautomatiken till denna plint. Sedan får du ev. justera frånslagstimern i mottagaren. 230 V till L och N på mottagaren. [bild]
DavidStu: Okej, jag har en klassisk "lampknapp" inkopplad i impulsen. Det är en röd och en svart tråd som går från Impulse till lampknappen. Först tänkte jag att jag bara kan koppla på Yalens COM kablar där på och köra extern strömförsörjning på YALE, men är lite osäker. Supportsidorna pratar ju om någon Adapter box som krävs för vissa modeller, och extern strömförsörjning för
TommyC: Elektrolytkondensatorer är både enkla att identifiera och oftast också att byta. Dom är dessutom ganska billiga.
Patrik_Hed: 1home har nu släppt en ganska intressant ny produkt som är en ren Matter to KNX-gateway där man kan knyta gruppadresser till alla funktioner på Matter-apparater för att på så sätt styra en Philips Hue med en KNX-knapp eller styra en KNX/DALI-styrd LED-strip med en trådlös IKEA-knapp. Har man deras Pro-gateway så ska denna funktionaliten komma med en uppdatering om två veckor. Har man
Patrick Lindblom: Hej, jag har en ytterdörr med en Assa låskista Connect 410 sym men har köpt cylinder etc som passar till låskista 2002 (som var det säljaren sade satt i dörren...). Kan jag ta reda på (eller vet någon här) om jag kan köpa och montera en 2002 i samma urtag som befintlig Connect 410 eller måste jag byta behörssats? Tack på förhand!
BYme: Har precis monterat Nimly Touch pro. Allt funkade perfekt fram tills det var dags att lägga in huvudkoden. Utepanelen dog? Innedelen funkar som vanligt. Har bytt batterier, gjort återställning. Då lyser utedelen först helt i rött och dör sedan. Vad är felet?
mojjen: [citat] JA den är ganska dyr. Men det blir det snbbt om man skall han stybar zonförstärkare. Finns billiagre, men också betydligt dyrare. Två vanliga fabrikat är RTI och Sonance. RTI HAr en med 6 zoner som ligger på drygt 20K, men då ingår inga källor. Mann behöver mao addera på någon form av spotifymottagare. Behöver man bar en Spotify kanal samtidigt, som kan spelas med olika
Hårdrockarn: Fläkten går säkert bara igång när apparaten blir riktigt varm. Men du kanske kan koppla in fläkten i en dator eller nåt?
TheImprovisor: [citat] Ja, jag tänkte samma och testade men utan resultat. Nu verkar det som om jag lyckats lösa det mha noggrann läsning av manualen.
qvrk: [citat] Yes, funkade bra. Var ett tag sedan nu så jag minns inte specifikationerna men: Köpte ett motstånd motsvarande detta (obs minns inte om det var exakt detta) Klippte bort JST-XH kontakten och crimpade om till något som funkade i den koppling som sitter i mitt VTR500. Vill minnas att det var typ "Mini-fit Jr" 2-pol men osäker. Klart, visar rätt temp nu.
Mattias1000: Aha, det är ju ändå en mycket bättre lösning än idag! Stort tack för förklaring och goda råd. Inget jag byter själv men jag lägger upp om det blir av!
electropop: Hej! Jag har haft min diskmaskin i tre år cirkus och har haft intermittenta problem med läckage undertill. Ibland har det resulterat i E4, men ibland så triggas inte larmet utan det slutar upp att någon deciliter vatten sipprar ner fram via spillbrickan eller vad man kallar den plastunderlägget under som jag köpte till separat. Felkoden är sällsynt, men maskinen läcker någon gång i
Barkle: [citat] Hur gör man för att uppdatera? Hur många problem som helst med hubben, nu skickade de äntligen ny som funkar förutom att jag tydligen måste uppdatera....å Telenors kundbemötande är rena katastrofen.
Jyback: Tänkte svara på den här tråden ett par år senare så det hjälper någon annan. Köpte ett Yale Doorman L3S och var lite snabb i installation och insåg att vår dörrkarm saknar slutbleck, eller snarare har integrerat slutbleck i karmen, alltså bara två hål in i plåten. Det går INTE att använda Yale Doorman då utan att påverka dörrens brand/säkerhetsklassning. Man KAN bara såga
kisumisu: Absolut ska Allente skicka nytt! Men kom ihåg att vissa saker vill dom ha betalt och riktiga rövarpriser! Nu fick jag dock en CA modul av dem nästan gratis då jag gjorde en deal att jag band abbonemanget vidare. Annars kan jag bara tipsa om att köpa parabolgrejor från Tyskland. Tyskarna vet vad sattelittv är och konkurrens finns mellan butiker! Även om det såklart finns en och annan
Müssli: Det visade sig att jag försökte gå över ån efter vatten. Det går utmärkt att mounta en extern hårddisk till min Shield och köra Plex media server därifrån. Snacka om att tänka för mycket...
AndersS: Du kan ju alltid försöka att göra en fabriksåterställning, tror inte det hjälper utan mera en chansning. Annars är det nog något hårdvarufel och knappast lönt att reparera, så om din sambo vill få fina bilder blir det en ny mobil.
InsidersUnited: Beställde en sådan här, jag får leva med att den bara får en hastighet. Tack för snabb hjälp!❤️ [bild]
ahlbjo: [citat] Aha! Den har ju wifi! Det verkar vara ett intressant alternativ. Tack! Någon som anslutit denna till HA?
Josth: Vill man ha det snyggt och det får kosta så finns det också lösningar som denna: https://www.elbutik.se/product.html/eljo-trend-timer-2-pol-med-1-vagsuttag
Attitudeswe: En Raspberry pico kan användas för att bygga en trådlös temperaturmätare för 150kr/st (wifi). Den kan köra servo logiken också. Elpris kan viktas in: https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer_connected.py
anders07: [citat] Intressant! Den blir i skåpet med routern så den kommer att ha Ethernet kabel...
JohanLun: Förstått att Max höjer priserna, iallafall har jag fått ett erbjudande att välja mellan standard eller premium och behålla 50% dealen, så from nästa månad kostar det 65 för standard eller 89 för premium. Frågan är nu, vi tittar mycket sällan på mer än 2 enheter samtidigt och även om båda våra TV har HDR/4k/UHD så är inte allt innehåll det och ska jag vara ärlig så om man