16 682 läst ·
149 svar
17k läst
149 svar
Ångrar att jag köpt ny diskmaskin
Det har ju pratats om i media, både TV, radio och i artiklar på nätet på senare tid om att tvättstuga i flerfamiljshus skulle vara ganska ovanligt och typiskt svenskt. Och att de är på väg bort.jarlh skrev:
Har inte haft någon egentlig åsikt själv men tänkt att det kanske kan vara så.
Lite folkhem parat med socialdemokrati typ.
Läser man på Wikipedia och på andra sidor så får man den bilden bekräftad.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tvättstugor_i_Sverige
Men tydligen inte ovanligt i USA då!
Glöm inte att USA inte alls är homogent, stora skillnader finns mellan olika områden. Klart dom har sina Laundromats också men sist jag var där och åkte runt och skulle bruka en så var dom ändå inte så många som man får intrycket av från filmer och tv.
Du överskattar deras makt något helt otroligt. Hade de haft den makt som du tror så hade vi väl inte varit i den situationen vi är i med otroligt dålig kvalitet på vitvaror. Råd&Rön har inte lyckats motverka den utvecklingen i de 35+ den pågått. Eller så tycker de kvaliteten är OK och då är de snarare en del av problemet.BirgitS skrev:
Ett vitvarubolag lär inte bry sig nämnvärt ifall deras produkt som heter något i stil med S127W23Q blir sågat i test i R&R.Däremot skiter de på sig om de får böta säg 10% av årsomsättningen för att S127W23Q är ett fuskbygge med för dåliga komponenter.
Att R&R någon gång hittar en livsfarlig produkt påverkar inte detta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Nej, jag överskattar inte deras makt men du verkar inte ha någon susning om vilken makt de har i praktiken. Det finns ju företag som försöker påverka tidningen att ändra resultat eller ta bort deras produkter, se länken till Expressen nedan, naturligtvis för att de anser att det kommer att påverka försäljningen negativt. På den sidan kan man också läsa om hur för höga halter bekämpningsmedel får Ica och Risenta att dra tillbaks varorna, hur testresultat får Konsumentverket att börja undersöka om några företag bedriver olaglig marknadsföring.L lbgu skrev:Du överskattar deras makt något helt otroligt. Hade de haft den makt som du tror så hade vi väl inte varit i den situationen vi är i med otroligt dålig kvalitet på vitvaror. Råd&Rön har inte lyckats motverka den utvecklingen i de 35+ den pågått. Eller så tycker de kvaliteten är OK och då är de snarare en del av problemet.
Ett vitvarubolag lär inte bry sig nämnvärt ifall deras produkt som heter något i stil med S127W23Q blir sågat i test i R&R.Däremot skiter de på sig om de får böta säg 10% av årsomsättningen för att S127W23Q är ett fuskbygge med för dåliga komponenter.
De testar inte hållbarheten eftersom det inte finns några etablerade metoder för att göra det. Jag har redan tagit upp en del av problemen med att göra det.
Sen gäller det ju förstås för var och en att ta till sig den information som finns om olika produkter, vilket du tydligen inte har gjort eftersom du inte verkade känna till Råd & Rön. Men många läser faktiskt artiklar som dessa:
https://www.gp.se/ekonomi/har-ar-pr...t-i-fjol.cc65a48b-6245-5e36-a566-6097c6056074
https://www.expressen.se/ekonomi/samst-i-test-har-ar-arets-varsta-produkter/
https://www.tv4.se/artikel/5FxFGX7u...allra-saemsta-prylarna-i-rad-and-roens-tester
https://vcl.smt.se/2019-01-24/rad-och-ron-varnar-har-ar-produkterna-du-ska-undvika/
Nej, det är många gånger när de har testat produkter för barn som har resulterat i försäljningsförbud, i ett enda test kan det vara t.ex. flera barnvagnar där det är risk för att barnet får klämskador.
Deras Svarta lista sätter också press på företag genom att informerade konsumenter undviker företagen som finns med där.
Men folk har eget ansvar för sina inköp och ska inte behöva att någon med makt förbjuder företag att t.ex. inte följa ARN:s beslut. Det behövs inte mer curling!
Du missar det faktum att de aldrig har med livslängd och kvalitet när de testar tex vitvaror.L lbgu skrev:Du överskattar deras makt något helt otroligt. Hade de haft den makt som du tror så hade vi väl inte varit i den situationen vi är i med otroligt dålig kvalitet på vitvaror. Råd&Rön har inte lyckats motverka den utvecklingen i de 35+ den pågått. Eller så tycker de kvaliteten är OK och då är de snarare en del av problemet.
Det är alldeles för kostsamt att testa annat än prestanda och hanterbarhet osv.
De har däremot tagit upp problemet med allt kortare livslängd.
Som jag skrev så läser jag inte tidskriften. Men ska man seriöst testa vitvaror anser jag att hur bra de håller är det absolut viktigaste. Att de drar 1 kWh mindre per år är ju helt ointressant ifall de är av betydligt sämre kvalitet än en som drar 1kWh mer men håller dubbelt så länge.Huddingebo skrev:
Vilket betyder att deras "Bäst i Test" är rätt värdelöst. De kan sätta den stämpeln på något som är av oerhört dålig kvalitet vilket lurar deras läsare. Sådana här tester gör ju mer skada en nytta då bolagen utnyttjar det och koncentrerar sig på det de testar och kan skita i saker som kvalitet eftersom det ändå inte testas.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Så det är viktigare att en häll häller lång tid än att den t.ex. kan hålla en stabil temperatur när man kokar potatis, att det inte tar 20 minuter att koka upp 2 liter vatten, att den inte låter med 80 dB och att det går att få till pannkakor som är någorlunda jämna i färgen i stället för att vara vita i ena änden och svarta i andra enligt dig. Då har vi nog kommit fram till att du har en ovanlig åsikt om vad som är viktigt när det gäller vitvaror. Jag är väldigt övertygad om att andra tycker det uppräknade är viktiga egenskaper.L lbgu skrev:Som jag skrev så läser jag inte tidskriften. Men ska man seriöst testa vitvaror anser jag att hur bra de håller är det absolut viktigaste. Att de drar 1 kWh mindre per år är ju helt ointressant ifall de är av betydligt sämre kvalitet än en som drar 1kWh mer men håller dubbelt så länge.
Vilket betyder att deras "Bäst i Test" är rätt värdelöst. De kan sätta den stämpeln på något som är av oerhört dålig kvalitet vilket lurar deras läsare. Sådana här tester gör ju mer skada en nytta då bolagen utnyttjar det och koncentrerar sig på det de testar och kan skita i saker som kvalitet eftersom det ändå inte testas.
Men jag skulle absolut inte ha något emot att det fanns metoder för att testa hållbarhet på någorlunda kort tid till ett rimligt pris, men det gör det inte och då tycker jag att det är viktigare att få veta resultatet av det som går att testa än att inte få veta något alls.
Man kan diskutera fram och tillbaka men som @lbgu påpekar är det ju bara att titta på dagens verklighet. Två enkla frågor: 1: Har vi tillfredställande kvalitet på vitvaror? 2: Gör vi tillräckligt för att minska miljöbelastningen? Om svaret är nej på bägge visar det tydligt att rådande läge inte är hållbart och Råd&Rön tyvärr inte klarar rädda planeten på egen hand. Följaktligen behöver man visa mer muskler från politiskt håll. Antingen har vi en miljökatastrof eller så har vi det inte.BirgitS skrev:
Nej, jag överskattar inte deras makt men du verkar inte ha någon susning om vilken makt de har i praktiken. Det finns ju företag som försöker påverka tidningen att ändra resultat eller ta bort deras produkter, se länken till Expressen nedan, naturligtvis för att de anser att det kommer att påverka försäljningen negativt. På den sidan kan man också läsa om hur för höga halter bekämpningsmedel får Ica och Risenta att dra tillbaks varorna, hur testresultat får Konsumentverket att börja undersöka om några företag bedriver olaglig marknadsföring.
De testar inte hållbarheten eftersom det inte finns några etablerade metoder för att göra det. Jag har redan tagit upp en del av problemen med att göra det.
Sen gäller det ju förstås för var och en att ta till sig den information som finns om olika produkter, vilket du tydligen inte har gjort eftersom du inte verkade känna till Råd & Rön. Men många läser faktiskt artiklar som dessa:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Nej, det är många gånger när de har testat produkter för barn som har resulterat i försäljningsförbud, i ett enda test kan det vara t.ex. flera barnvagnar där det är risk för att barnet får klämskador.
Deras Svarta lista sätter också press på företag genom att informerade konsumenter undviker företagen som finns med där.
Men folk har eget ansvar för sina inköp och ska inte behöva att någon med makt förbjuder företag att t.ex. inte följa ARN:s beslut. Det behövs inte mer curling!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Varför skulle någon tro att Råd & Rön skulle kunna rädda planeten på egen hand?L Lärospånet skrev:Man kan diskutera fram och tillbaka men som @lbgu påpekar är det ju bara att titta på dagens verklighet. Två enkla frågor: 1: Har vi tillfredställande kvalitet på vitvaror? 2: Gör vi tillräckligt för att minska miljöbelastningen? Om svaret är nej på bägge visar det tydligt att rådande läge inte är hållbart och Råd&Rön tyvärr inte klarar rädda planeten på egen hand. Följaktligen behöver man visa mer muskler från politiskt håll. Antingen har vi en miljökatastrof eller så har vi det inte.
Ens om de hade mängder med pengar.
Men att vitvaror skulle gå sönder oftare än för några årtionden sen är verkligen inte det som är mest betydelsefullt när det gäller klimatet. Det finns ju inte ens en politisk vilja för att faktiskt göra något åt de största källorna till koldioxidutsläppen i Sverige.
Men det är inte klimatpolitik som ska diskuteras i den här tråden.
Din lösning tycks vara att inte göra något ytterligare åt vad som diskuteras här - alltså att förhöja livslängden på vitvaror.BirgitS skrev:
Varför skulle någon tro att Råd & Rön skulle kunna rädda planeten på egen hand?
Ens om de hade mängder med pengar.
Men att vitvaror skulle gå sönder oftare än för några årtionden sen är verkligen inte det som är mest betydelsefullt när det gäller klimatet. Det finns ju inte ens en politisk vilja för att faktiskt göra något åt de största källorna till koldioxidutsläppen i Sverige.
Men det är inte klimatpolitik som ska diskuteras i den här tråden.
Självfallet måste så oerhört mycket mer också göras åt andra miljöproblem. Det förminskar inte det här specifika problemet. Det tangerar whataboutism (https://sv.wikipedia.org/wiki/Whataboutism) att ständigt förskjuta diskussionen och peka på synligen större problem. I slutänden resulterar det ofta i att inget alls görs.
I mina ögon utesluter inte det ena det andra, tvärtom samverkar flera parallella lösningar på olika områden till ett bättre helhetsresultat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Jag har absolut inget emot att vitvarors livslängd ökar men att tro att det går att göra det genom att förbjuda vissa varor, eller något liknande, utan att det leder till högre kostnader för konsumenten och därmed färre som röstar på det parti som orsakar den ökade kostnaden tycker jag är blåögt. Lika lite som att politiker vågar ta beslut om att höja bensin- och dieselskatter kraftigt så att folk verkligen åker mindre så kommer de att ta beslut som gör att priset på alla vitvaror går upp flera gånger om. Det blir ramaskrin om alla vitvaror som går att köpa plötsligt kostar 30 000 kr styck.L Lärospånet skrev:
Det finns ju olika sätt att dela in utsläppen i grupper men med vanliga indelningar, som jag har sett, så brukar 50 % eller mer av utsläppen i Sverige härledas till transporter. Det gör alltså mycket större skillnad att skära bort 10 procent av dem än att peta lite när det gäller vitvarors livslängd, när det kan påverka någon tiondels procent.
Men det är inte klimatpolitik som ska diskuteras i den här tråden. Enligt trådstarten handlar den om missnöjet med funktionen hos en diskmaskin, så inte ens hur länge den fungerar.
Energiförbrukningen är bara en av många parametrar de testar! Det vore ju väldigt enkelt om det mest handlade om det..L lbgu skrev:Som jag skrev så läser jag inte tidskriften. Men ska man seriöst testa vitvaror anser jag att hur bra de håller är det absolut viktigaste. Att de drar 1 kWh mindre per år är ju helt ointressant ifall de är av betydligt sämre kvalitet än en som drar 1kWh mer men håller dubbelt så länge.
Många har väldigt ojämn kyla och andra vitvaror skiljer väldigt i prestanda.
som prenumerant på råd och rön sedan decennier tycker jag deras artiklar är bättre än deras tester. de ser jag mer som en marknadsöversikt
poängsystemet är för trubbigt, oviktiga parametrar får för stor relativ tyngd, och kvalitetsaspekter tillmäts åas för liten tyngd. sen sitter man där med en testvinnande skruvdragare som är på tok för tung för sitt ändamål (det har hänt)
själv utgår jag vid köp från uppfyllda inte nödvändigtvis maximerade grundkrav å ena sidan, sedan diskvalificerande egenskaper å den andra. saker som helt enkelt inte får förekomma.
dålig hållbarhet, högt buller, dålig ergonomi, ful design är exempel. för att inte tala om ett antal av dessa antiteser är kombinerade med hajpad grundlös marknadsföring (ja jag talar om er moccamaster och dyson)
poängsystemet är för trubbigt, oviktiga parametrar får för stor relativ tyngd, och kvalitetsaspekter tillmäts åas för liten tyngd. sen sitter man där med en testvinnande skruvdragare som är på tok för tung för sitt ändamål (det har hänt)
själv utgår jag vid köp från uppfyllda inte nödvändigtvis maximerade grundkrav å ena sidan, sedan diskvalificerande egenskaper å den andra. saker som helt enkelt inte får förekomma.
dålig hållbarhet, högt buller, dålig ergonomi, ful design är exempel. för att inte tala om ett antal av dessa antiteser är kombinerade med hajpad grundlös marknadsföring (ja jag talar om er moccamaster och dyson)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Köpt lägenhet, nu är det dags att lära sig renovera!
Golv -
Köpt bostadsrätt – misstänker bristfällig badrumsrenovering
Bostadsrätt -
Nyköpt hus med tidigare vattenskada i tak.
Tak & Vind -
Köpt bostadsrätt, som är handikappsutrustad
Bostadsrätt -
Köpt hus med fjärrvärme, helt grön - går det att optimera?
Fjärrvärme & Gas