1 111 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Laddare till 18650-celler?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Det finns mycket kompetens på forumet, så jag tänkte kolla om det finns någon rekommendation på laddare till 18650-celler?
Vill utöver att kunna ladda även bestämma kapacitet och andra hälsoparametrar då jag har en drös batteripack jag tänkte se om man kunde använda cellerna ur.
Vill utöver att kunna ladda även bestämma kapacitet och andra hälsoparametrar då jag har en drös batteripack jag tänkte se om man kunde använda cellerna ur.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jag kör med Nitecore Digicharger D4, funkar bra och är hyfsat snabb. Klarar de flesta format och kemityper, även NiMH om man har behov av det.
Vi har en liitokala. Den här modellen tror jag. Den kan ladda ur batterierna först. Så att man vet hur mycket ström man stoppar i. Då vet man status på batteriet. https://www.liitokala.com.cn/LiitoKala-Charger/380.html
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Nitecore Digicharger D4 gör jobbet på lysande sätt. Det har blivit litet standardprocedur när man råkar ut för "uttjännta" batterier till laptopar, batteriklippare vad som helst. De innehåller vanligen 18650 Li-Ion celler, varav de flesta troligen är helt ok, Är de kass så talar D4 om det för dig, inga tveksamheter. Dömer D4 ut cellen så bara kör på återvinningen. Ladder D4 upp den så är den helt ok, vilket sker i minst 90% av fallen.
Man får vara litet uppmärksam när man kapar itu dessa batteripack, även om det tycks helt dött är det sannolikt kraftig ström fortsatt i dessa. Lokalisera huvudpolerna plus/minis och desarmerara dessa först för att slippa onödiga blixtrar som jag just märkte när jag knivade upp ett batteripack till en LandXcape batteripack. Mina vänner i soffan blev oroliga när jag kastade iväg batteripacket på golvet efter att det kortslöts litet där med blixtar. Demonterade på annat vis utomhus och lugnet återställdes.
Men det är ju mycket bra att man kan så enkelt återvinna dessa rätt dyra celler, otroligt kraftfulla som alla vet.
Man får vara litet uppmärksam när man kapar itu dessa batteripack, även om det tycks helt dött är det sannolikt kraftig ström fortsatt i dessa. Lokalisera huvudpolerna plus/minis och desarmerara dessa först för att slippa onödiga blixtrar som jag just märkte när jag knivade upp ett batteripack till en LandXcape batteripack. Mina vänner i soffan blev oroliga när jag kastade iväg batteripacket på golvet efter att det kortslöts litet där med blixtar. Demonterade på annat vis utomhus och lugnet återställdes.
Men det är ju mycket bra att man kan så enkelt återvinna dessa rätt dyra celler, otroligt kraftfulla som alla vet.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
En överkurs jag ännu inte tagit är hur man kan återställa en batteripack med all laddelektronik.
Jag ser detta som utanför min kompetens idag.Är nöjd med att återvinna 18650-celler för ficklampor etc, ""gratis" från div batteripack gräsklippare laptopar etc.
__
Kan väl avslöja att jag även skaffat ett svetsaggregat för att ordna egna batteripack, punktsvetsning på blad som följde med. så inga problem att svetsa ihop nya batteripack Det jag inte har koll på idag är hur laddkretsar ansluts men det ska väl forhoppningsvis bli uppenbart för mig om jag går vidare i den delen. Intressant teknologi tycker jag!
Jag ser detta som utanför min kompetens idag.Är nöjd med att återvinna 18650-celler för ficklampor etc, ""gratis" från div batteripack gräsklippare laptopar etc.
__
Kan väl avslöja att jag även skaffat ett svetsaggregat för att ordna egna batteripack, punktsvetsning på blad som följde med. så inga problem att svetsa ihop nya batteripack Det jag inte har koll på idag är hur laddkretsar ansluts men det ska väl forhoppningsvis bli uppenbart för mig om jag går vidare i den delen. Intressant teknologi tycker jag!
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Jag är inte snabb, men långsam.
Beställde en Nitecore D4 från nederländska NKON, postnord verkar ha fattat tycke om paketet och undrar om där är knark i det 🙄
Beställde en Nitecore D4 från nederländska NKON, postnord verkar ha fattat tycke om paketet och undrar om där är knark i det 🙄
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Nu har jag fått laddaren, extraherat två batteri ur robotklipparens förbrukade batteripack och placerat dessa i laddaren.
Men den verkar bara köra med 375mA trots att jag bara har två batteri i, och jag är lite osäker på om den verkligen klarar av att mäta kapacitet i batteriet 🤔
Men den verkar bara köra med 375mA trots att jag bara har två batteri i, och jag är lite osäker på om den verkligen klarar av att mäta kapacitet i batteriet 🤔
Har inte en just en D4 men min mäter skicket på batteriet (inre resistans kanske??) och sen anpassar den laddströmmen efter det.13th Marine skrev:
Så äldre, slitna batterier laddas med lägre strömstyrka.
Ska klara av att ladda ur och sen ladda fullt för att kunna avgöra kvarvarande kapacitet.
Lär dock ta en stund men bara att låta den rulla på
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Denna ska ju göra någon koll när den börjar, så inte orimligt att den anpassar sig efter mina 10år gamla celler, även om de egentligen ska ta 1500mA.Dede77 skrev:
Har inte en just en D4 men min mäter skicket på batteriet (inre resistans kanske??) och sen anpassar den laddströmmen efter det.
Så äldre, slitna batterier laddas med lägre strömstyrka.
Sa klara av att ladda ur och sen ladda fullt för att kunna avgöra kvarvarande kapacitet.
Lär dock ta en stund men bara at låta den rulla på
Jag ser ingen uppenbar funktion för att kolla faktisk kapacitet, har en panasonic-laddare för vanliga NiMH-celler och den har en "refresh"-knapp som laddar ur och upp batteriet så man får faktisk kapacitet, förväntade mig något liknande här.
Den är inte inställd på "low current charging mode" ("Low" i displayen)?13th Marine skrev:
Har en väldigt snarlik laddare och det är defaultläge i min.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Okej, Hade satt batterierna i 1 och 4, flyttade ena till en annan plats och då fick båda 750mA.
Klicka här för att svara