Jag satte upp en Raspberry pi3 med pivpn och wireguard.

Valde att köra trådlöst och det fungerar bra för vad det är men provade att ändra till ethernet för lite mer hastighet, det var hyffsat lätt att konfigurera om bara ändra vilket interface som ska användas och även ändra interface i ip-tables.

Det funkar funkar utmärkt på eth eller wifi om endast det som är konfigurerat är aktivt.
Men har man wifi och trådat anslutet så fungerar inte vpn trots att metricen är högre för eth än wifi när kabel används.

Det borde inte vara ett problem att wifi är igång.
Någon som kör pivpn och använder både trådat och wifi och har någon lösning?

Smidigast vore om man kunde använda båda dvs eth om det är anslutet och och att den använder wifi om eth anslutning saknas tex kopplar ur kabeln.

Men det räcker om jag kan ha wifi anslutet och aktivt även om det endast är eth konfigurerat för wireguard.

Smidgt att ha wifi igång om man kopplar ur den och vill komma åt hemma istället för att ansluta skärm och aktivera wifi då den inte är ansluten till kabel.

Har du inte snurrat till det ”Men har man wifi och trådat anslutet så fungerar inte vpn trots att metricen är högre för eth än wifi när kabel används.
Metric är ju kostnaden för vägen, dvs högre för den väg som är sämre.

Kolla med något lämpligt kommando att du har trafiken på det interface du har konfigurerat för PiVPN.
Kanske link show eth0
iptables borde också har räknare

Kör inte själv med något privat VPN.
Är ”bara” adresser rätt i VPN konfigen, interfacen rätt i iptables och forwardingen rätt i routern, så borde det väl fungera.

blackarrow blackarrow skrev:
Har du inte snurrat till det ”Men har man wifi och trådat anslutet så fungerar inte vpn trots att metricen är högre för eth än wifi när kabel används.
Metric är ju kostnaden för vägen, dvs högre för den väg som är sämre.

Kolla med något lämpligt kommando att du har trafiken på det interface du har konfigurerat för PiVPN.
Kanske link show eth0
iptables borde också har räknare

Kör inte själv med något privat VPN.
Är ”bara” adresser rätt i VPN konfigen, interfacen rätt i iptables och forwardingen rätt i routern, så borde det väl fungera.
Ja precis metricen är lägre för eth. skev fel.
Adresserna är rätt och det fungerar om jag konfigurerar pivpn att använda eth eller wifi, men jag får inte ha båda interfacen enabled,
Jag satte valde först wifi när jag satte upp pivpn det fungerade utmärkt men ville sedan använda eth det fungerar också utmärkt så länge wifi inte är aktiverat, slår jag igång wifi så slutar vpn att fungera.

Så jag konfigurerade om den igen att gå via wifi, samma där ansluter jag en kabel till ethernetporten så slutar det fungera allt är uppe men vpn fungerar inte.

Så nu har jag konfigurera om som det var ursprungligen att vpn ska gå via wifi för att slippa kablar.
Får googla vidare om det går att lösa genom några extra rader i ip-tables.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.