Min Asko diskmaskin visade tecken på ålder efter 15 års trogen tjänst. Det blev inte riktigt rent ibland, och korgarna visade tecken på rost. Det beslöts att köpa nytt på ett planerat sätt istället för i panik när haverin skulle vara framme. Valet föll på Asko igen, top of the line. Men vilken besvikelse.
Disken är blöt varje gång trots att man häller i spolglans enligt alla anvisningar. (den gamla behövde aldrig spolglans). Korgarna är vingliga och kantrar vid utdragning. Allmänt klent intryck.
15 k i sjön. Den gamla maskinen var mycket bättre.

Rickard.
Angående blöt disk kan du kolla och det finns någon knapp eller inställning för extra tork. Nya enegikrav gör det tydligen omöjligt att torka ordentligt, min nya bosch har en knapp jag måste trycka in varje gång för att få torrt medans den gamla gjorde det jämt.

T Thomas_Blekinge skrev:
Min Asko diskmaskin visade tecken på ålder efter 15 års trogen tjänst. Det blev inte riktigt rent ibland, och korgarna visade tecken på rost. Det beslöts att köpa nytt på ett planerat sätt istället för i panik när haverin skulle vara framme. Valet föll på Asko igen, top of the line. Men vilken besvikelse.
Disken är blöt varje gång trots att man häller i spolglans enligt alla anvisningar. (den gamla behövde aldrig spolglans). Korgarna är vingliga och kantrar vid utdragning. Allmänt klent intryck.
ASKO har kullagrade skenor och ska absolut inte kantra vid utdrag.

F Festlund skrev:
ASKO har kullagrade skenor och ska absolut inte kantra vid utdrag.
Det är inte skenor som kantrar utan t ex nedersta korgen går på små hjul och vid minsta sneddrag spårar den ur. Det gjorde inte den gamla maskinen.
Allt är väldigt vingligt. FiASKO.

• Gilla
Gaffelmannen och 1 till
  • Laddar…
Du får öppna DM och dra ut korgarna till hälften när den är färdigt. Jag får göra så för att vätan ska ånga bort.

J jonaserik skrev:
Du får öppna DM och dra ut korgarna till hälften när den är färdigt. Jag får göra så för att vätan ska ånga bort.
Visst, och då löser bänkskivan upp sig. Varför gick det bra med förra DM utan lucköppning?

• Gilla
Ymp
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Visst, och då löser bänkskivan upp sig. Varför gick det bra med förra DM utan lucköppning?
Har en troligtvis spånskiva 40 mm med beläggning på, men har varit förutseende detta med fukt/väta från DM.
Har målat hela undersidan skiva och ner ca 20 cm på skåpsidorna + väggen ( gips ) bakom med rollbart tätskikt 3 gånger. Ända ut i kanten och det var för ca 15 år sen. Ännu inget som visar på angrepp.

• Gilla
Karin Svensson5 och 1 till
  • Laddar…
På vår Asko har jag aktiverat extra torktid för att få det mindre blött.

• Gilla
Sus.I och 1 till
  • Laddar…
man kan sakna asko cylindas fabrik på västgötaslätten.

tänkte på om ts maskin möjligen har ett liknande torkupplägg som bosch? där släpps nästa vattenomgång in i en platt behållare i vänstra sidoväggen. det sista som släpps in är vattnet maskinen skall använda nästa diskning. torkning underlättas av att fukten i maskinen efter sista sköjomgången kondenserar på den kalla ytan .

om man anslutit maskinen till varmvatten försvinner finessen.

vissa maskiner har också funktionen att öppna luckan efter att den är färdig; en finess som kan kräva aktivering av användaren i likhet om man skall ha lyse i maskinen eller inte

T Thomas_Blekinge skrev:
Låter inte riktigt rätt.
Vad är det för modell du har och vilka program använder du?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Diskmaskin har jag kommit fram till att man inte ska lägga pengar på.
Har en snart 10år gammal Electrolux, kostade strax över 4000kr då.
fungerar ypperligt. Diskar på 30min men då kör den öppna luckan för att torka.

F
T Thomas_Blekinge skrev:
Sätt plast under? Många maskiner autoöppnar idag. Men nu har jag köpt en för 10k med zeolit torkning vilket funkar bra.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Diskmaskin har jag kommit fram till att man inte ska lägga pengar på.
Har en snart 10år gammal Electrolux, kostade strax över 4000kr då.
fungerar ypperligt. Diskar på 30min men då kör den öppna luckan för att torka.
Hoppas du kör rengöringsprogram regelbundet på höga temperaturer, annars är nog din diskmaskin rätt ”geggig” i systemet. 30 min programmen bör man undvika att ständigt köra då tempen inte är hög nog länge nog att döda bakterier.

Har sett bilder från en tekniker som var ut på en 4 år gammal maskin där 30 minuters 30° programmet var standard för paret, det var myyyyyycket tillväxt i en bred färgpalett där kan jag säga. 😅👍🏻

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jag har en av Siemens toppmodeller som jag gav 12 k för på rea. Torkar bra även plast. Zeolit.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Korgarna är vingliga och kantrar vid utdragning. Allmänt klent intryck.
Kollade du inte maskknen innan köp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.