Teknik
AndersG: Hej! De av er som har digital kabeltv.. Skulle vara intressant om ni kunde svara på: 1. Vad betalar ni i årskostnad för kabel inkl basutbud (dvs TV1,2, SVT24, TV4, Barnkanalen)? 2. Hur upplever ni kvaliteten? Är det ofta avbrott och andra störningar i bilden?
it-snubben: [citat] Ja,det kan du. Det finns inget som hindrar att du har RJ45 i ena änden och gammalt uttag i andra. [citat] Spelar nog ingen större roll. Ilarmet sitter ett vanligt modem. Kan kopplas vart som helst. Om det är parallellkopplat så är alla uttag likvärdiga. Om det är seriekopplat så är kanske första uttaget att föredra då larmsändaren då får prioritet före telefonerna. Kanske
MathiasS: [citat] Tvixen (4100 eller 5100) kopplas till TVn via HDMI. För flerkanalsljudet ut har den tex en optisk utgång.
Per-Erik: [citat] Den där verkar ju vara som klippt & skuren för dom..! Kannon..! Blir till att åka och kolla. Tackar..!
Conan: Jag köpte PunchPro AS4000. Skitenkelt att använda och du kan få kalkyler för materialåtgång. Jag har inte använt den funktionen. Det finns en del 2D och 3D bilder från mitt projekt här: Huset
Mats: Ett foto vorde bra men jag misstänkert att det är vanliga kabelhållare för att mas ska kunna fästa kabeln innan den går fram till kontakterna i panelen
prototypen: Har hållit på mycket med telefoner så jag undrar om ni har jack som kopplar vidare när det inte sitter någon telefon ansluten i jacket, det kan bli väldigt tyst annars. Jag tror dessutom att kontakten du ska använda heter RJ-45, samma som datanätverk. Vad är det för fel på gamla gristrynet? eller är det hippt med modularkontakterna? ELKO säljer ett telefonjack med lite elektronik i
Jaz: har haft en lcd hängande ovan bubbeln i 3 år, badar 3 ggr i veckan och inga problem! Dock var det en billig, hade inte vågat mig på en svindyr...
prototypen: db är logaritmiskt och istället för att räkna dämpning och förstärkning i antal gånger så kan man addera db istället (3+3+3+3=12 db alt 2*2*2*2= 16 ggr, effekt), med 100000 ggr så ger det 100db vid spänning och 50 db vid effektangivelse. Spänningsförstärkning i dB: Av= 20*log|(Uut/Uin)| dB = 10 * log10(Put/Pin) för effektkvoter dB = 20 * log(Vut/Vin) för spänningskvoter Vad som
Mats: Det ska du inte göra nej. 4 kr metern inkl moms om du tar en 100 meters rulle cat6 kan kanske vara lite intresantare? http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=39675&path=3340000,4980000,5455000,5509990,5509997 Kan du så är det bra med dubbla rör till varje dosa just för framtida behov
prototypen: Jag ger mig, AnnaKanin verkar redo på det värsta. Prototypen
JanneT5: [citat] Finns föreningar med detta intresse... wardriving.se
JanneT5: Har du telia så tar det upp till en halvtimme innan en ny mac adress acepteras.
Nicorr: Kolla efter "SMS" stativ mycket bra stativ, med dom kostar oxå lite mer :)
Samster: Elnäts kommunikation är svårt att få att fungera, speciellt i villor då näten oftast är svajigare där än i kontor etc. Det enda som jag hittils funnit vara någorlunda pålitligt är Lon. Men det är endast på grund av att de lyckats med en smalbandslösning som eliminerar de flesta störningskällorn. Måste bara kommentera att jag tycker att det är rätt så (underdrift) onödigt att
spocks_beard: Hmm, var lite off när jag skrev det där, vi kör den faktiskt över scart:en. Men det är ingen bra bild i alla fall. Men vi har nog en vanlig scart, ingen rgb-scart.
pefo: Känns ju bra att veta att vi på Gotland dög som försökskaniner vid första nedsläckningen av analoga nätet men anses vara för 'fattiga' eller vad det nu är för att man ska köra igång med hdtv här (ännu). Tur att man skiter i Terracom och Boxer och kör satellit istället!:p
norrbottenstorpet: Finns fler Direktlänk: Dustin Home AB | Det digitala varuhuset
Linnex: På/av på slangen är något jag inte har och aldrig känt mig behöva. Jag slår på och startar dammsuga i ena änden av huset och avslutar i andra änden. De få ggr det händer att jag av någon anledning lägger från mig slangen så går jag bara och slår tillbaka locket på väggurtaget utan att lossa slangen. Och det är väl typ om telefonen ringer eller någon står i dörren.
GoForIt: [citat] Nu är det väl inte Boxer som tar hand om kanalernas annonsintäkter. Boxer är ju ett kommersiellt vinstdrivande företag som sysslar med TV-distribution precis som Viasat eller Canal Digital. Jag tror det kommer att gå två vägar. Dels kommer de kanaler som riktar sig till den breda marknaden att få allt svårare att ta betalt för sin kanal så länge som SVT släpper allt fritt.
el_richard: [citat] Om man kan få "inbrottaren" på bild, så kan det underlätta för polisen, som i sin tur kanske får ner brottsligheten i området... En bevisnings fråga...
rusticola: Har svårt att tro att man kommer tjäna på att bygga sorteringssystem. Tanken är kul men att sortera upp tvätten är faktiskt inget stort jobb när man väl är i tvättstugan. Räkna också med att alla familjemedlemmar kanske inte förstår all sortering så man måste ändå kolla i slutänden. Tror faktiskt det till och med går snabbare att göra all sortering vid ett tilfälle än att
case00: Ni hade alla rätt. Det hade räckt med att trycka om kontakterna. Tyvärr hade jag lite för bråttom och fördelade om några tåtar. Nätverkstestaren (lånad) visade på brott på 2 par. När jag kopplade om dessa till de par jag ville använda så blev plötsligt alla par ok :D Dåligt kopplade kontakter alltså. Nu fungerar dock allt som det ska och jag är glad och nöjd. /m
vespaman: Det låter billigt; håller själv på att gräva min grav :) - fibergrav mellan huset o gatan altså! 27000 :- får jag betala, och visst svider det, men då är det kopplat till stadsnätet här i sundbyberg, så man kan fritt välja leverantörer av internet, telefoni och tv. Får ju iofs även lite skatterabatt på detta. Men det var inte något jag tvekade över, har saknat 100MB sedan jag
Buuzzz: [citat] Skall åka och kolla på det. Men man kan ju använda en box till 42'tummaren som jag förstår det. (mot en avgift naturligtvis.) Däremot fick jag höra att det inte kommer att drabba "bredbandet" när det gäller kapacitet, för att det är ett eget fiberpar där de kör tv som de ansluter i konvertern :D Bara att vänta och se hur det går.
zniff: Antennförstärkaren fixade allt! Tack för input. Har nu ett perfekt "nätverk" för TV apparaterna. Kan se på TV på 4 våningsplan. Wohoo!
Mats: Gäller att Telestationen är utbyggd och finns inom ca åtta-nio kilometer så ska det det gå under normala förhållanden
norrbottenstorpet: Trots att jag läste just det pressmeddelandet, gick det uppenbarligen inte in. Jag var väl lite pisst på att det inte framgick tydligare kanske. Kanalsökning är inte lika enkelt på min Dreambox, eftersom den har färdigprogrammerade muxar i sin mjukvara, så man måste göra det manuellt. Inga problem när man vet var man ska leta dock... Nåväl, tack ändå!
Dr.SiC: Förstår inte vad problemet är. Marknaden trycker på för detta teknikskifte pga platsbrist i etern, fler kanaler eller HD är tydligen vad folket vill ha, ett teknikskifte måste göras. Hur man än gör är det vi konsumenter som betalar i slutändan, vare sig man tar ut avgifter eller tar det på skatten. T.o.m. om programbolagen själva gav oss gratis boxar skulle vi ändå betala för det