Hejsan ni som kan!

Jag har utökat antalet antenn uttag i huset med 4 st. i serie (alltså Inte stjärn modell)

Från det vanliga, inbyggda/standard, antenn uttaget i v-rummet har jag dragit en
vanlig förlängnings kabel till det första utanpåliggande/nyinsatta antenn uttaget i slingan.

När jag sedan kopplar in en TV i det andra nya uttaget så är bilden sorgligt nog
näst-intill obefintlig. Jag kan knappt skönja att det är Tv4 typ.

Jag använder mig av macab's uttag som är skapade just för serienät, "M13" med ett
75 ohms slut motstånd i det sista uttaget.

Jag har felsökt kablage, kontaktering mm och har googlat runt typ överallt.
Man blir gråhårig av mindre.
Har en fundering på om själva uttagen från macab är feltillverkade, eller om
det finns någon "dold switch" på dom som säger on/off...

Leverantören i området är ComHem

Tacksam för tips, hjälp, ideer

ps.
Detta är en förenklad topologi som jag har skapat endast för felsökningen, där inga "extra enheter" är inkopplade.
När allt fungerar skall det kopplas in TV+RF modulator innan första "xtra" uttaget.

Mvh,
Ola

Hmmm...

Har du verkligen fått bra kontakt i uttaget på bägge ledarna i antennsladden. Dom kan vara lite luriga ibland.

Du kan också ha lyckats få kortis. Kolla så att skärmstrumpan inte har kontakt med mittledaren i uttaget.

Om du kopplar ur kabeln ur det inbyggda uttaget och provar att resistansmäta, vad får du för värde? Du ska ha någotsånär 75ohm. Inte 0 (kortis), och inte oändligt (ingen kontakt).

Hej Lassie

"Tror" inte att jag använder dubbla motstånd. Har öppnat i com hems uttag och där är det två st. kablar. en av dom är med stor sannolikhet kopplad till ett annat com hem uttag i närliggande rum. Oxo det med två stycken kablar monterade. Så det verkar vara någon serieslinga som dom ligger i... Bor i radhus så...

Tack för länken till tråden. Blev lite nervig dock om man kan pajja för grannarna och en bot för en massa $$$ som påföljder... :-(

it-snubben skrev:
Hmmm...

Har du verkligen fått bra kontakt i uttaget på bägge ledarna i antennsladden. Dom kan vara lite luriga ibland.

Du kan också ha lyckats få kortis. Kolla så att skärmstrumpan inte har kontakt med mittledaren i uttaget.

Om du kopplar ur kabeln ur det inbyggda uttaget och provar att resistansmäta, vad får du för värde? Du ska ha någotsånär 75ohm. Inte 0 (kortis), och inte oändligt (ingen kontakt).
Njao, tror att jag har fått bra kontakt. Men det måste jag kolla igen. Mindre troligt att jag har fått kortis...

Har testat att mäta men jag måste medge att jag är lite osäker på Hur jag skall mäta... Måste jag inte mäta mellan typ första och sista uttaget ? Typ 20 meter... Om jag mäter på uttaget, alltså mellan jord(?) och signal så får jag ett oändligt ohm tal -alltså ingen kontakt ?!

Dubbla motstånd tror jag inte är problemet. Ett uttag splittar kabeln i två delar. En för tvn och en vidare till ev nästa uttag. På samma sätt fungerar ett delningsfilter som delar till 2 kablar.

Varje ny kabel som blir efter en delning ska avslutas med ett slutmotstånd. Därför sätter man i slutmotstånd i uttaget om det är det sista i sin kedja.

Jag tror snarare på att det är dålig kontakt någonstans.

Första uttaget i din egen kedja, har du satt det i närheten av comhem-uttaget? Då kanske du har använt dig av en avklippt, sån där helgjuten, skarvstump som man köper och sätter mellan uttag och tv? Dom har en förmåga att lätt gå sönder i den gjutna kontakten. Skitprylar helt enkelt.

Kan var så simpelt som det.

tengil skrev:
Blev lite nervig dock om man kan pajja för grannarna och en bot för en massa $$$ som påföljder... :-(
Sov lugnt. Du pajar inget för dom eftersom du inte gör något ingrepp i uttaget. Du kopplar ju bara in utrustning i uttaget.

tengil skrev:
Har testat att mäta men jag måste medge att jag är lite osäker på Hur jag skall mäta... Måste jag inte mäta mellan typ första och sista uttaget ? Typ 20 meter... Om jag mäter på uttaget, alltså mellan jord(?) och signal så får jag ett oändligt ohm tal -alltså ingen kontakt ?!
Mäter du mellan skärm och signal så ska du ha nåt motstånd. Har du inte det så har du avbrott.

Mät baklänges, dvs börja vid sista uttaget. Mät på anslutningsskruvarna inte i kontakterna eftersom dessa inte är DC-kopplade. Mät mellan anslutningsskruv och 'chassi' där du skall ha ca 75 ohm om slutmotsåndet är riktigt monterat. Har du kontakt går du till nästa uttag och mäter på samma sätt.

Hej
Har du kollat så du inte korsat inkommande kabel med utgående. Dvs Att kabeln som kommer från det första utaget sitter på plinten som är markerad med en pil in i utaget och att kabeln som skall till nästa uttag är skruvad på plinten med pil ut från utaget. Annars blir det knas...

Vad är det för dämpning i Macab uttaget M13, om det är gjort för centralantennanslutning så har det en väldigt hög dämpning i uttaget för att kunna koppla många uttag på varje slinga. Den signal du matar in i ditt nya nät har alldeles lagom signalstyrka för TV:n och sedan dämpar uttaget ner den så det inte blir så mycket kvar. M13 kanske ska kopplas direkt på stamledningen eller så ska du ha nya uttag med låg dämpning (uttag för vanlig villa), bara en hypotes.

Prototypen

Du måste troligtvis skaffa en antennförstärkare och koppla ingången på denna till com hem-uttaget, sen kopplar du utgången från förstärkaren till din slinga med uttag.

För varje delning i två så halveras ju signalstyrkan.

mrfrenzy skrev:
Stämmer inte. Ca 3-4db är dämpningen.

Citat:
Ursprungligen postat av mrfrenzy

Stämmer inte. Ca 3-4db är dämpningen.

Ja du "it-snubben"....det stämmer inte!

Det beror på hur mycket dämpning det är i uttagen...tex. ett 13db uttag dämpar ca 1db / delning medans ett uttag på 4db, dämpar ca 4db/delning.

Tack för mig.

ps. tengil om du behöver mer hjälp så är det bara att skicka ett pm.

Se där... då lärde jag mig något idag också :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.