Nu börjar nätverket här hemma så smått ta form.

Sista steget är att koppla in IP-telefonin. Men några frågor kvarstår fortfarande:
(I grunden har jag parallellkopplat en panel enligt Mats nätverksskola).

* Hur kan jag använda mig av de befintliga telefonjacken, kan jag använda en RJ45 kontakt i ena änden och sen koppla in blå och blå/vit som ingående signal i "gammalt" telejack? (för att sen låta utgående signal gå vidare som det varit innan).

* Min larmkille ska komma och pröva om larmet funkar med IP-telefonin (50/50 att det funkar påstår han). Har ni någon uppfattning om vad som har störst chans att fungera, på första parallellkopplade uttaget som det är eller med seriekopplat?

Tacksam för svar / synpunkter!
Markus

made skrev:
* Hur kan jag använda mig av de befintliga telefonjacken, kan jag använda en RJ45 kontakt i ena änden och sen koppla in blå och blå/vit som ingående signal i "gammalt" telejack? (för att sen låta utgående signal gå vidare som det varit innan).
Ja,det kan du. Det finns inget som hindrar att du har RJ45 i ena änden och gammalt uttag i andra.

made skrev:
* Har ni någon uppfattning om vad som har störst chans att fungera, på första parallellkopplade uttaget som det är eller med seriekopplat?
Spelar nog ingen större roll. Ilarmet sitter ett vanligt modem. Kan kopplas vart som helst. Om det är parallellkopplat så är alla uttag likvärdiga. Om det är seriekopplat så är kanske första uttaget att föredra då larmsändaren då får prioritet före telefonerna. Kanske inget egentligt hot, men en inbrottstjuv skulle kunna vara snabb och lyfta en telefonlur för att hindra larmsändning om larmet sitter efter telefonerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.