Det låter lite konstigt men jag har faktiskt problem med dem. Jag säkte runt mycket innan och alla verkade vara glada om hur det fungerade och hittade inga klagomål.
Bakgrunden till min varning är följande:
Beställde en hel del saker från dem 060303 på deras hemsida. Tryckte in mina visa kortuppgifter och det gick igenom. Totalsumma är $164.
060304 får jag ett mail från Eric att hans "processor" inte accepterade mina kortuppgifter. Eftersom då många hade bra erfarenheter av dem så gav jag dem kortuppgifter på mitt andra kort. Detta gick tydligen bra eftersom pengarna blev dragna från mitt konto.
De skickar också ett mail om en länk jag kan kolla på "Order information" och där kan jag då se att det är skickat från dem 070307.
Så långt allt väl.
070327 skickar jag ett mail till dem och frågar om hur lång tid det brukar ta att få sakerna. Får svar om att det inte brukar ta så lång tid och att jag skulle kolla med den svenska posten om de har fått in något och att det av någon anledning kanske ligger i tullen. Kollar med posten och de kan inte hitta något till mig, varken brev eller paket!

Eric och jag har ett litet mailutbyte som slutar med följande:

Dag,

I have not heard anything back from the US Postal Service. AirMail is not insured so unfortunately
there is not much we can do if the package is lost. Hopefully soon it will either arrive to you or
be sent back to me for some reason.

Eric

Dag Erlandsson wrote:
> I have checked again with the swedish post and they can't find any mail
> to me during whole march. They have looked both for a mail and a package
> and nothing.
> How do we proceed?
>
> /Dag

Vet inte riktigt hur man skall tolka att US Post Service inte hört av sig. Är det att Eric inte fått något svar alls från dem och därför tycker han att han gjort vad han kan.

Jag kanske får skylla på mig själv eftersom jag inte läste igenom deras "shipping information" ordentligt där det står att det är jag som har ansvaret över sakerna efter de har postat dem!

m.a.o så är jag blåst på $164, och det enda jag kan hoppas på är att sakerna dyker upp förr eller senare.

/Dag

Det låter märkligt att han skickar en så pass dyr försändelse som $164 utan att den är försäkrad.

Det kan ända vara så att han har skickat det med en spårningsbar tjänst så att han kan reklamera det hos USPS.

Det är inte helt uteslutet att grejerna dyker upp, ibland tar paket en omväg runt jorden innan de dyker upp.

Jag har handlat en del från USA och det har även hänt att något USPS paket har försvunnit på vägen för mig.

Har för mig att standard USPS airmail inte är försäkrad så en ev reklamation då ger pengarna tillbaka för frakten

Jag beställde PC-minnen som skeppades via USPS förra året. Det tog nog nästan en månad innan jag fick paketet, så än är hoppet inte ute för dig.

Jag skall väl säga att han sköter det rätt så bra. Var väl rätt så upprörd igår. Vi kommer att vänta lite till för att se om det dycker upp, om det inte gör det så kommer jag att få bra rabatt om jag beställer något igen.
Det står på deras sida att de ansvarar fram till det är postat så där är inget att klaga på igentligen.

/Dag

Har själv dålig erfarenhet av USPS och dess agenter i sverige. Ett paket skickades till mig och dök aldrig upp i sverige. Efter ca 5 månader dök det upp tillbaka hos avsändaren.... Tydligen var det och vände i Malmö där schenker skulle ta över frakten inom sverige. Där skulle de tydligen byta address lappar men något gick galet och la in fel adress till mig. Dock lyckades de ju att få avsändar adressen korrekt som tur var. Grejor för över 3000 kr låg i paketet.

Paket går med schenker. Brev med posten. När USPS skickar till Sverige.

Jag har tagit in rätt mycket grejer med USPS och alltid fått via posten, aldrig via Schenker men det kanske har med storleken på paketet att göra?

En kul grej som hände när jag beställde däck från Tyskland (inte USPSrelaterat) var att jag fick två uppsättningar, den ena via Posten och den andra via Schenker...

//Markus

Fick mina prylar därifrån snabbt och bra, vill minnas ca 10 dgr. 1 wire temp sensorer och en 6 kanals hubb.

Väntar fortfarande på 5 dvd-boxar tv-serier. Futurama, simpsons, frasier, etc. Ett och ett halvt år sedan...

Enligt USPS hade paketet lämnat USA, och enligt Posten hade det aldrig nått Sverige... Ingens ansvar då, tydligen.

Skulle bara uppdatera om slutresultat på denna historia.
Paketet har inte dykt upp.
Hobby Boards har varit tillmötesgående och jag fick 50% rabatt på en "replacement" order. Tyckte att det var OK.
Detta paket har kommit fram OK till mig.

jag "köpte" 1-wire givare gratis från maxim(samples) det tog nog en 2-3 veckor innan dom kom, men det gjorde inget eftersom dom var gratis:)

Undrar om maxim börjar fundera på att det dyker upp så många nya utvecklare i sverige som är intresserade av just 1-wire... :)

Någon som beställt lite dyrare grejer från hobbyboards och har tullerfarenheter?

Har inte beställt för några jättebelopp, men det har i alla fall varit kring 1000 SEK bägge gångerna. På paketen har det alltid stått ett lågt belopp, typ 10 USD. Har hittills klarat mig undan både moms och tull (trors att det ena paketet var ganska stort - vindgivare).

Bra, då ska jag beställa 1-wire anenometern där i från.

Väldigt tråkigt att höra detta ang Hobby Boards, För min erfarnehet
så har dom alltid varit väldigt bra å jag har haft grejerna hem på max 7 dagar
vilket jag tycker e jävligt bra där i från..

Bara hålla tummarna nu då att ingen mer får problem... Fast i detta fallet känns det ju mer som att det e Posten i nått av länderna som inte riktigt är med...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.