Ja du IT snubben, datorer klarar du nog men elläran var det sämre med, 3 db råkar vara precis en halvering/delning.

Vad jag undrar är vilken uttagsdämpning har du i dina nya uttag?

Om du ska ha fyra nya uttag så får du minst 6 db dämpning om du väljer rätt uttag, dvs en fjärdedel av signalen blir kvar. I praktiken så försvinner en del i förluster också.

Du kan ha monterat uttag för stora centralantennanläggningar och de brukar ha liten genomgångsdämpning och stor uttagsdämpning för att få en enkel kabeldragning i stora hyreshus. Detta kräver en fet signal från början.

Vad har du för kabel, är det sån där tunn ushlig anslutningskabel så försvinner en massa db där också.

Prototypen

Jösses, nu har jag fått lära mig 2 saker idag. :) Att räkna med decibel är tydligen absolut inte mitt område. Håller mig ifrån detta ämne framöver.

db är logaritmiskt och istället för att räkna dämpning och förstärkning i antal gånger så kan man addera db istället (3+3+3+3=12 db alt 2*2*2*2= 16 ggr, effekt), med 100000 ggr så ger det 100db vid spänning och 50 db vid effektangivelse.

Spänningsförstärkning i dB: Av= 20*log|(Uut/Uin)|

dB = 10 * log10(Put/Pin) för effektkvoter
dB = 20 * log(Vut/Vin) för spänningskvoter

Vad som trasslar till det hela är att det blir dubbelt så mycket om man räknar på spänning mot effekt, men man lär sig.

Inom audio är 3 db höjning knappt hörbar/märkbar, men effekten är dubbel.

Prototypen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.