2 537 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
ADSL mot fiber ip-telefoni ?
Hej!
Har just i min tankspriddhet insett att jag inte sagt upp mitt adsl-abbonemang som vi har idag (TDC).
Vi kommer flytta in i vårat nya hus under Augusti månad. Därför tog jag idag kontakt med TDC för att höra hur det blir framöver....
Uppsägningstiden är ju för övrigt 3 månader på TDC ADSL abbonemang.
Det roliga är att Telia endast kommer dra in fiber och ip-telefoni i mitt hus, varvid TDC alltså inte kommer kunna leverera sin adsl-tjänst.
Detta gör att jag alltså inte kan flytta min TDC adsl till min nya adress.
TDC kundtjänst menar därför på att jag bör säga upp mitt abbonemang omedelbart för att minimera tiden jag får betala för en tjänst jag inte kan nyttja, vilket skulle blir 2 månader ungefär. Lite märkligt är det ändå att jag får betala för en tjänst som DOM inte kan leverera ?
Men hur kommer detta egentligen bli rent tekniskt. Telia kommer ju förmodligen att avsluta mitt vanliga teleabbonemang/telenummer och sedan skapa någon ny form av ip-telefoni. Borde inte TDC vara tvungna att koppla abbonemanget dom fakturerar mig för gentemot något nummer ?
Jag kommer alltså få betala 2 månader adsl till TDC för en tjänst dom inte kan erbjuda på min nya adress, kopplat till ett telefonnummer som är av typ ip-telefoni?
Eller hur skulle det t.ex. fungera om jag helt plötsligt inte har något telefonnummer alls ? Vart skulle TDC faktuerar gentemot för telefon-anslutning ?
(jag har för övrigt varit kund länge hos TDC)
/V
Har just i min tankspriddhet insett att jag inte sagt upp mitt adsl-abbonemang som vi har idag (TDC).
Vi kommer flytta in i vårat nya hus under Augusti månad. Därför tog jag idag kontakt med TDC för att höra hur det blir framöver....
Uppsägningstiden är ju för övrigt 3 månader på TDC ADSL abbonemang.
Det roliga är att Telia endast kommer dra in fiber och ip-telefoni i mitt hus, varvid TDC alltså inte kommer kunna leverera sin adsl-tjänst.
Detta gör att jag alltså inte kan flytta min TDC adsl till min nya adress.
TDC kundtjänst menar därför på att jag bör säga upp mitt abbonemang omedelbart för att minimera tiden jag får betala för en tjänst jag inte kan nyttja, vilket skulle blir 2 månader ungefär. Lite märkligt är det ändå att jag får betala för en tjänst som DOM inte kan leverera ?
Men hur kommer detta egentligen bli rent tekniskt. Telia kommer ju förmodligen att avsluta mitt vanliga teleabbonemang/telenummer och sedan skapa någon ny form av ip-telefoni. Borde inte TDC vara tvungna att koppla abbonemanget dom fakturerar mig för gentemot något nummer ?
Jag kommer alltså få betala 2 månader adsl till TDC för en tjänst dom inte kan erbjuda på min nya adress, kopplat till ett telefonnummer som är av typ ip-telefoni?
Eller hur skulle det t.ex. fungera om jag helt plötsligt inte har något telefonnummer alls ? Vart skulle TDC faktuerar gentemot för telefon-anslutning ?
(jag har för övrigt varit kund länge hos TDC)
/V
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Du har ingått ett avtal som har 3 månaders uppsägningstid från din sida. Oavsett om dom kan leverera tjänsten eller inte så gäller avtalet.
Det är också du som person som har tecknat avtalet, inte ditt telefonnummer.
Det är också du som person som har tecknat avtalet, inte ditt telefonnummer.
Stämmer som it-snubben säger. Brukar finnas klausuler i avtalet som specifikt säger att du är betalningsskyldig om du flyttar till en address där de inte kan leverera. Tdc utrycker detta på följande vis i sina allmäna vilkor
"24.2 Av tekniska skäl finns inte möjlighet för TDC att tillhandahålla tjänsten på vissa geografiska platser varför flytt kan nekas. Kunden får i sådant fall kvarbli isitt abonnemang eller säga upp detsamma enligt avtalade uppsägningsregler".
Dokumentet finns på http://www.tdc.se/dokument/Allmanna_Villkor_v1.pdf
"24.2 Av tekniska skäl finns inte möjlighet för TDC att tillhandahålla tjänsten på vissa geografiska platser varför flytt kan nekas. Kunden får i sådant fall kvarbli isitt abonnemang eller säga upp detsamma enligt avtalade uppsägningsregler".
Dokumentet finns på http://www.tdc.se/dokument/Allmanna_Villkor_v1.pdf
Jo, jag är helt medveten om detta.it-snubben skrev:
Jag reflekterar endast över situationen. Jag tycker det verkar märkligt att en kund ska behöva kolla upp 3 månader innan en flytt om det går att ta med sig sitt abbonemang eller inte... vilket många gånger inte ens leverantörerna själva kan säga (p.g.a. för lite anslutningar i stationen etc etc + att dom behöver ett telefonnummer att söka på för att verifiera om anslutning går att göra)
Hur skall jag som kund då kunna veta något som dom själva inte ens vet om ?
(jag hade faktiskt gärna flyttat mitt abb. om det hade gått)
Jag vet att jag får uppfylla mina skyldigheter i avtalet och stå för 3 månaders uppsägning, men man skulle ju också kunna ifrågasätta hur pass dom uppfyller sin del av avtalet under de 2 månader dom inte kan leverera till mig. Men det har dom ju såklart friskrivit sig från.
Men som sagt, bara att bita i det sura äpplet... hehe ..
/V
Jo, jag har som sagt läst avtalet tidigare och är medveten om hur dom skrivit.mats_o skrev:Stämmer som it-snubben säger. Brukar finnas klausuler i avtalet som specifikt säger att du är betalningsskyldig om du flyttar till en address där de inte kan leverera. Tdc utrycker detta på följande vis i sina allmäna vilkor
Dokumentet finns på [länk]
Ämnet mer menar som diskussion ifall det är rätt eller fel.. alltså etiskt...
Skall även tillägga att jag inte har någon sorts bindningstid kvar på abbonemanget, endast vanlig klassisk 3 mån uppsägningstid.
/V
I ett flyttfall kan jag förstå vilkoren men då ska det gå att få besked om det går att flytta till en ny plats och få garanti på det svaret.
Anledningen till uppsägningstider osv är att man ska vara garanterad pengarna tillbaka på de kostnader det innebär att koppla i/ur en kund
Anledningen till uppsägningstider osv är att man ska vara garanterad pengarna tillbaka på de kostnader det innebär att koppla i/ur en kund
Jag tycker att det är självklart att det inte är internetleverantörens problem att de inte kan levera bredband till din nya adress. Var glad för att du bara har tre månaders bindningstid på ditt abonnemang.
I all god företagsanda har TDC faktiskt imponerat på mig nu och jag är nöjd.
Kontraktet säger som sagt en annan sak. Men eftersom dom inte kan leverera och jag ska betala för något som dom inte kan erbjuda var dom schyssta och förkortade uppsägningstiden efter att jag pratat med kundrelations-avdelningen.
Imponerande TDC må jag säga.
Nu är även jag en nöjd avlslutande kund hos TDC och kan iochmed detta även rekomendera TDC till andra. Jag förstår att likväl dom som jag önskar ha glada och nöjda kunder även efter avslutat kontrakt.
/V
Kontraktet säger som sagt en annan sak. Men eftersom dom inte kan leverera och jag ska betala för något som dom inte kan erbjuda var dom schyssta och förkortade uppsägningstiden efter att jag pratat med kundrelations-avdelningen.
Imponerande TDC må jag säga.
Nu är även jag en nöjd avlslutande kund hos TDC och kan iochmed detta även rekomendera TDC till andra. Jag förstår att likväl dom som jag önskar ha glada och nöjda kunder även efter avslutat kontrakt.
/V
Klicka här för att svara