3 913 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
4 Lägenheter
Sida 1 av 2
Hej
Håller på att renovera en fastighet där det blir 2 st lght på övreplan en 2a och en 3a
På nedre plan blir det (om något år) en 2a och en 1a.
Bygger om istortsett allt el vatten golv väggar osv...
Hur löser jag Tele Data TV bäst???
Idag finns inget, tror att det kan finnas Kabeltv i grannhuset, men det kan bli Boxer / Sat
Tankar: Varje lght ska ha en kopplingscentral i en garderob eller liknande, med ett första Telejack och tele vidare ut till varje rum, ett eluttag, och nätverkskablar till varje rum
Frågan är om man ska bygga en Huvudcentral i något avskillt rum dit man drar all inkommande tele för att sedan gå vidare till varje lägenhetskopplingscentral, även data för att kunna dela på en 100mbit lina på de 4lght
TV: Om det blir antenn kan man dra ner den till samma rum och därifrån dela ut till alla uttag (ca 8-10st) som ett stjärnnät eller ska det ligga på en "slinga"
Eller: ska man dra tele direkt till lghts kopplingscentral, ha datanäten separerade
Hur är det med kabeltv satellit boxer är det samma kabeldragning på de olika typerna?
Mycket frågor blir det...
Hoppas på svar på några iaf
Mvh Nicklas
Håller på att renovera en fastighet där det blir 2 st lght på övreplan en 2a och en 3a
På nedre plan blir det (om något år) en 2a och en 1a.
Bygger om istortsett allt el vatten golv väggar osv...
Hur löser jag Tele Data TV bäst???
Idag finns inget, tror att det kan finnas Kabeltv i grannhuset, men det kan bli Boxer / Sat
Tankar: Varje lght ska ha en kopplingscentral i en garderob eller liknande, med ett första Telejack och tele vidare ut till varje rum, ett eluttag, och nätverkskablar till varje rum
Frågan är om man ska bygga en Huvudcentral i något avskillt rum dit man drar all inkommande tele för att sedan gå vidare till varje lägenhetskopplingscentral, även data för att kunna dela på en 100mbit lina på de 4lght
TV: Om det blir antenn kan man dra ner den till samma rum och därifrån dela ut till alla uttag (ca 8-10st) som ett stjärnnät eller ska det ligga på en "slinga"
Eller: ska man dra tele direkt till lghts kopplingscentral, ha datanäten separerade
Hur är det med kabeltv satellit boxer är det samma kabeldragning på de olika typerna?
Mycket frågor blir det...
Hoppas på svar på några iaf
Mvh Nicklas
Hej igen
Har bestämt mig för att bygga allt från ett fastighetsutrymme och kopplingspunkter i varje lägenhet.
Frågor:
1 Kan jag dra nätverkskabeln och en teletråd i samma rör?
2 Vilken nätverkskabel ska jag använda?
3 Vilken teletråd ska jag använda?
Avsånd från fastighetens central till lgh längst bort ca 25m tot
Finns det infälldauttag märkta Data Tele i samma?
NiNo
Har bestämt mig för att bygga allt från ett fastighetsutrymme och kopplingspunkter i varje lägenhet.
Frågor:
NiNo
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
1. Ja, om det får plats. Men dra hellre (minst) 2 nätverkskablar. Telefoni körs gärna i samma typ av kabel/uttag och du har byggt för framtida användning. Det "går" att få i 2 st i ett 16mm-rör men du lär aldrig få ur kablarna igen. 20-rör funkar fint.nino skrev:Hej igen
Frågor:
NiNo
2. Minst cat5e. Vill du framtidssäkra mer så lägger du cat6. Vill du vara ännu mer säker så använder du skärmad kabel. (oskärmad kallas UTP och skärmad kallas STP). Men den är grövre och kräver skärmade uttag och patchkablar för att vara till nytta.
3. Se punkt 1... Annars vanlig 2-ledad.
Skärmat medger ingen högre hastighet än oskärmad än så länge så det är idag bara onödiga kostnader. Skärmat är idag en i princip döende teknik. Den användes i svårt störda miljöer men där drar man idag fiber istället.
I övrigt håller jag med om cat6 och om möjligt max 45 meters kabellängd. Då finns det goda chanser för att kablaget tom kan klara 10Gbit på sikt
I övrigt håller jag med om cat6 och om möjligt max 45 meters kabellängd. Då finns det goda chanser för att kablaget tom kan klara 10Gbit på sikt
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Hoppas att det inte missförstods. Jag menade inte att skärmad ger högre hastighet.
Allt är inte hastighet, eller ens datatrafik, när det gäller tp-kablar.
Det finns t.ex tekniker för att koppla in adaptrar i uttagen (en s.k balun) för att nyttja nätet till annat. T.ex en videobalun för att skicka videosignal över tp-kabel. I det fallet så är skärmningen mycket bra att ha, då det är analoga signaler som försämras med störningar.
Vad kan tänkas komma för "andra" saker framöver? Ingen aning, men viss framtidssäkring kan det kanske ge att tänka tanken.
Nu behöver man ju inte bli paranoid och tro att man "måste" ha skärmat. Så det är precis som mats_o skriver. Om den är utdöende vet jag inte, men jag kan bekräfta att jag under alla mina IT-år inte har sett en många skärmade tp-kablar installeras. Främst för att normal datatrafik inte kräver det i så stor omfattning.
Jag försökte avråda på ett diplomatiskt sätt genom att skriva "Men den är grövre och kräver skärmade uttag och patchkablar för att vara till nytta.
"
Allt är inte hastighet, eller ens datatrafik, när det gäller tp-kablar.
Det finns t.ex tekniker för att koppla in adaptrar i uttagen (en s.k balun) för att nyttja nätet till annat. T.ex en videobalun för att skicka videosignal över tp-kabel. I det fallet så är skärmningen mycket bra att ha, då det är analoga signaler som försämras med störningar.
Vad kan tänkas komma för "andra" saker framöver? Ingen aning, men viss framtidssäkring kan det kanske ge att tänka tanken.
Nu behöver man ju inte bli paranoid och tro att man "måste" ha skärmat. Så det är precis som mats_o skriver. Om den är utdöende vet jag inte, men jag kan bekräfta att jag under alla mina IT-år inte har sett en många skärmade tp-kablar installeras. Främst för att normal datatrafik inte kräver det i så stor omfattning.
Jag försökte avråda på ett diplomatiskt sätt genom att skriva "Men den är grövre och kräver skärmade uttag och patchkablar för att vara till nytta.
"
Sant ska man köra tv kan skärmen göra nytta även om det går bra på vanlig cat6 idag.
Det stora problemet med FTP/STP är att iom de låga volymerna så blir det dyrare matriel och sen måste man verkligen se till att jordningen blir rätt, annars kan man åka på lite "skojiga" problem. Detta är återigen mest en industrifråga för man vill inte ha den typen av störningskälla där man bor......
Jag är för dum för diplomati
Det stora problemet med FTP/STP är att iom de låga volymerna så blir det dyrare matriel och sen måste man verkligen se till att jordningen blir rätt, annars kan man åka på lite "skojiga" problem. Detta är återigen mest en industrifråga för man vill inte ha den typen av störningskälla där man bor......
Jag är för dum för diplomati
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Jo, skärmat blir verkligen dyrare i onödan. Både i kabel, uttag och patchpanel.
Tydligen var jag inte heller särskilt bra på diplomati...
Tydligen var jag inte heller särskilt bra på diplomati...
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Uppdelningen kopplingscentral i varje lgh och huvudcentral tycker jag är bra. Du vill inte behöva springa och koppla om titt som tätt bara för att någon boende vill flytta sin dator mellan rummen.nino skrev:Tankar: Varje lght ska ha en kopplingscentral i en garderob eller liknande, med ett första Telejack och tele vidare ut till varje rum, ett eluttag, och nätverkskablar till varje rum
Då drar du typ 4 st tp-kablar från "din" central upp till varje lägenhet. På dessa kablar kan du tex patcha in 1 telefon, 1 internet och ha 2 kvar för framtida bruk. Om du drar ett grovt rör (typ markskyddsrör) för dessa kablar så går det ju också att dra i andra kablar i framtiden.
Den boende får sedan bygla telefon och nätverk vidare till det rum den vill ha det alternativt ha en egen router/switch om den har fler datorer.
Hej
Vad kostar cat6 kabeln ungerfär?
Har ju lite begränsad ekonomi och hade tänkt dra en nätverkskabel och en 2 eller 4 ledare till tele.... i samma rör
Har gjort en tankevurpa... har bara dragit 1 16mm vp rör till 2 uttag i olika rum och bara gort en bygling mellan kopplingsdosorna där ska jag även ha med en teletråd... väggarna är uppsatta
Funderar på om jag ska dela nätverkskabeln för man använder väl bara 2 av de 4 paren?
Eller har ni någon smart idee???
NiNo
Vad kostar cat6 kabeln ungerfär?
Har ju lite begränsad ekonomi och hade tänkt dra en nätverkskabel och en 2 eller 4 ledare till tele.... i samma rör
Har gjort en tankevurpa... har bara dragit 1 16mm vp rör till 2 uttag i olika rum och bara gort en bygling mellan kopplingsdosorna där ska jag även ha med en teletråd... väggarna är uppsatta
Funderar på om jag ska dela nätverkskabeln för man använder väl bara 2 av de 4 paren?
Eller har ni någon smart idee???
NiNo
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Ok, du har kommit så långt så att väggar är stängda...
Splitta inte kabelns par till flera uttag. Det finns nog någon annan bättre lösning.
Kan du inte lägga ut en skiss på hur rören är dragna och hänger ihop?
Splitta inte kabelns par till flera uttag. Det finns nog någon annan bättre lösning.
Kan du inte lägga ut en skiss på hur rören är dragna och hänger ihop?
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Hmmm.
Det blir svårt, om inte säga omöjligt att få i 2 nätverkskablar och 2 telekablar (en uppsättning till varje rum) i ett enda rör.
Jag skulle nog säga, beroende på hur långa slangarna är, att du ska försöka dra i 2 st nätverkskablar i ena röret och antenn + 2 tele i det andra.
Det verkar som flexslangarna inte sitter så väl fixerade (på bilden iallafall) vilekt försvårar det hela ytterligare. Det kommer att ta stopp.
Har du ytterligare upplysningar som kan visa på hur slangarna går? Kanske du kan borra dig in i väggen uppifrån eller nerifrån och sätta rot-dosor för nätverket?
Ytterligare en sak: Du verkar ha vp-rör för antennsladden, men flexslang för data. Det är enklare att dra i 2 nätverkssladdar i hårda rör. Kanske du kan tänka om vilka rör som används till vad?
Det blir svårt, om inte säga omöjligt att få i 2 nätverkskablar och 2 telekablar (en uppsättning till varje rum) i ett enda rör.
Jag skulle nog säga, beroende på hur långa slangarna är, att du ska försöka dra i 2 st nätverkskablar i ena röret och antenn + 2 tele i det andra.
Det verkar som flexslangarna inte sitter så väl fixerade (på bilden iallafall) vilekt försvårar det hela ytterligare. Det kommer att ta stopp.
Har du ytterligare upplysningar som kan visa på hur slangarna går? Kanske du kan borra dig in i väggen uppifrån eller nerifrån och sätta rot-dosor för nätverket?
Ytterligare en sak: Du verkar ha vp-rör för antennsladden, men flexslang för data. Det är enklare att dra i 2 nätverkssladdar i hårda rör. Kanske du kan tänka om vilka rör som används till vad?