Hej. Jag tänker seriekoppla 3 (eller 4) antennuttag i huset. Blir nog totalt ca 35 m kabel. Var idag på Kjell och Co och köpte "antennkabel 1.0/4.8" samt 4 st serieuttag M13 med utkopplingsdämpning 14db. Läste i katalogen att man skulle ha det uttaget om man skulle koppla tre eller fler uttag i serie. Köpte även ett slutmotstånd till sista uttaget.

Blir det bra med de grejerna? Är det rätt dämpning, och duger kabeln osv? Är totalnovis vad gäller sånt här..

Det är kabeltv som kommer in i huset via bredbandsfibern som jag ska dra ut i uttagen om det spelar någon roll i samanhanget.

Skulle också bli glad för en beskrivning av hur själva dragandet och kopplandet går till rent praktiskt.. Vad ska man tänka på? Har fått låna "dragningsfjäder" för ändamålet.

Hmmmmmm

På detta är jag inte helt säker, men då ingen annan har skrivit något. TV via bredband, har du då inte en vanlig nätverkskabel från fibermodemet till någon sorts avkodare bredvid TV:n. Koax kan vara helt fel. Rätta mig den som känner för det.

Rent allmänt så är 35 m långt, kabeln "antennkabel 1.0/4.8" kan den vara 4,8 mm utvändigt? isåfall har den hög dämpning och det blir inte så mycket kvar på slutet.

Uttagen med 14 dB uttagsdämpning innebär att du måste ha 7dB högre förstärkning jämfört med ett stjärnnät.

Nu TROR jag att du ska lämna tillbaka denna material, men säker är jag inte, läs mer om vad som kommer ur fibern. Det gamla antennkabel systemet är snart uträknade.

Prototypen

Fibern kommer in i en konverter som har dels kontakter för data (vanlig nätverkskabel), 2 kontakter för ip-telefon, och så en F-kontakt för kabeltv.

I framtiden blir det väl att se på "riktig bredandstv" som jag ju också kan få till mina Lexcom Home- uttag, men innan det är känns prisvärt eller jag känner ett behov av extra finesser som man kan få via bredbandstv så tänkte jag köra billig kabeltv. Skulle också behöva köpa till en "tv-modul" till Lexcom Home skåpet om jag vill se bredbandstv.

Det finns tomrör dragna till dosor just för vanlig kabeltv.

Ja 4.8 är nog utvändigt och 1.0 innerledaren.

OK, du borde sattsa på en grövre kabel med mindre förlust, annars så kommer det nog att funka som du har tänkt.

Prototypen

Man brukar sänka dämpningen eftersom, se nedan. Kabel dämpar oxå lite gran beroende på hur höga frekvenser som kanalerna ligger.

1:a uttag 13db
2:a uttag 10db
3:e uttag 7db
4:e uttag 4db

Men det som är viktigt! Hur mkt signal har du på inkommande kabel?!

Har du frågor är det bara att skicka ett PM.

På en så kort sträcka som 35m är nog summan av genomgångsdämpningen i uttagen betydligt större än i kabeln du har köpt. Så behåll den, den är helt OK.

Tackar för era svar. Hur vet jag hur mycket signal jag har i kabeln? Är det rätt att anta att signalen är ganska stark eftersom den kommer in via bredbandsfibern?

Kanalfrekvenserna är i alla fall från 154 25 och upp till 280 25 (13 kanaler) om det nu spelar någon roll.

Verkar rimligt att man ska ha mindre dämpning på uttagen ju "längre in" de kommer.
De uttag som Kjell sålde är ju på 14db alla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.