Teknik
Bambi: Hej! Nu börjar det klarna även för Bambi;) Men jag har några frågor kvar. Jag har juh satt upp minst ett dubbelt RJ45 uttag i varje rum där jag ska köra IPTV/IPtele/internet, är detta framtiden, man isolerar sig väl inte i något som inte komme slå igenom då kvaliten idag känns väldigt varierad? Elektrikern ska iallafall sätta en "låda" vid switchen som styr dessa uttag som bara
sandhall: Frågan är dock hur framtidssäker en sådan lösning är. HDTV står och knackar på dörren. Klarar distribution via elnätet det? Mitt råd är att dra ett trådbaserat LAN. Har du inte råd/tid med det nu så dra i.a.f. tomrören så att du kan dra det senare.
defrost: Hej ! Jag har just flyttat till ett hus med en AEG Competence spis, i manualen står dett att spis hällen har 3 dubbelkokzoner och en enkel, men när jag ska steka något så är det bara varmt på mitten av stekpannan. Är min spis sönder eller är det någon inställnig ? / okunnig villaägare :)
Casca: Har en DT-550DVR, och tre saker att klaga på, avkodningen av inspelat program kunde de gott ha automatiserat plus att timeshiftknappen sitter på alldeles fel ställe på fjärrkontrollen, sen tappar den ljudet en 5 sek med nån timmes mellanrum. I övrigt tycker jag den fungerar tillfredsställande.
ejwbegysv: Finsn ju fina Access punkter som är enkla att koppla in, eller byta till en bättre antenn... Denna är billig och duger fint om du har ett nätverksuttag närmare altanen.. Accesspunkt
Mats: Precis som de två ovanstående säger så är det ett kombo uttag. En enda antenledning in från antennen. En satelitinstallation kräver en kabel från parabolen till respektive uttag. Nuvarande installation kan vara koplad i serie och måste i sådanna fall byggas om, själva uttagen bör dock kunna användas ändå. Möjligen behöver de anpassas med termineringsmotstånd
puttrix: "I den mottagande telefonen kommer ett regelbundet pip höras. Larmet kvitteras genom att siffran [1,2,4,5,7,8,0,* eller #] (på en tonsändande telefon) trycks ner under 2sekunder. Efter att larmet har kvitterats kommer ett sirenliknande ljud, lägg då på telefonluren. Om kvittens inte registreras av centralapparaten kommer uppringaren lägga på ”luren” och försöka igen."
vespaman: På jobbet använder vi AnywhereUSB, som get fem nya usb-portar ur box som ansluts via nätverket. Fungerar super med tex donglar och serieportar och allt vi har kopplat in. Dock är det förmodligen ett för dyrt alternativ för att lösa detta? Vi köpte våra från dustin.
Mats: Har du någon typ av bredbandsbox så ska den inte ha antensignal utan vanlig ethernet och då är det TP hela vägen som gäller. TP kabel kan således med rätt adaptrar användas som antennkabel men antenkabel kan inte användas som TP
linblekinge: [citat] Köpte en sån här , och får bara säger det stämmer , det "försvinner " knappast någon ting i den .. Har 100Mbit stadsnät och har i princip samma hastighet med som utan router , ca 93Mbit ... Helt nöjd med telias Zyxel 320w router
Mats: 1. NEJ. Har du ett abb mellan 256k och 8 Mbit så märker du ingen som helst skillnad på varken TV eller surfhastighet. TV:ns förbrukning går utanför ditt bredbandsabb och den trafiken är inget du betalar för 2. Nja det finns ett beroende iom att maxkapciteten på tråden är 24Mbit men nej du behöver inte teckna ett 24 abb för att få bra TV mottagning.
AndersG: Tack för tipset, det var ju en elegant idé! Lyckades en gång skapa en JSP som fungerade hwelt OK i FF och Opera, men blev blank i IE ;) IE är känslig för va CSSara ligger.
gluecifer: Skönt att det löste sig med en sån enkel grej! Jo, dom lever sina egna liv MS programmen :)
Mats: Det diskuteras lite då och då så jag rekoomenderar sökfunktionen. Några trådar som inledning: http://www.byggahus.se/forum/teknik/62023-inbyggda-hoegtalare.html http://www.byggahus.se/forum/teknik/62750-multi-room-audio.html http://www.byggahus.se/forum/teknik/60998-ljud-i-alla-rum-12-hoegtalare-hur.html
Lassie: Njae, två likadana kablar skall inte vara nödvändigt (Kan vara en fördel om man använder dem efter varandra som förlängning dock). Om din svindyra kabel är försedd med avstörning så brukar det avslöjas genom att det liksom sitter "klumpar" på kabeln några cm från den ena eller båda kontakterna. Dock så är det här med avstörning en hel vetenskap, och det är inte ovanligt att
made: Vi köpte ekfärgade kabellister på Hornbach (gbg) blev mycket snyggt tillsammans med ekparketten. Dock fick vi ingen ordning på den medföljande fästanordningen, men det var inget som inte en ask dyckerts kunde fixa.
made: Tack för det FlyFear, fick beställt ett 48p på elproffset.se igår. Angående kontakteringen så har jag inte direkt något att jämföra med. Men om man jämför med vanliga RJ45 kontakter så var ju modularjacken oerhört mycket lättare.
reiman: jag vet att stamnätet går genom ekeby-almby men jag är nyfiken om någon har varit med om processen att få sin villa uppkopplad. först och främst om det är möjligt. eller behöver man gå ihop med villaägarna i närheten och ansluta flera fastigheter samtidigt? kostnad osv osv... om ingen här i forumet har något erfarenhet av det så får jag väl jaga dom på stadsnätet. har ju
Proverb: Om ni väljer strömbrytarmaterial från en tysk tillverkare, kolla priserna i Tyskland. Man kan tjäna mycket på att anlita en elektriker på lite högre timpeng och skaffa brytarmaterial själv. Jag har beställt material för €3500 från voltus.biz i tyskland. (www.voltus.biz).
Johan Gunverth: Jag hade identiska problem som >kireslin< tills jag bytte splittern. Det var inget fel på den gamla, men när jag gick upp från 512kbit till 8Mbit blev det problem. Kilade därför in på närmaste Teliabutik och köpte en nytt som fungerade utmärkt. Full spätta på både bredband och samtal. :D
kalleknas: Därför är det ju så bra med markkabel (FKKJ/EKKJ), då gäller inga såna isoleringsregler. (Ja, helt säker är jag inte, men det lär aldrig hända ngt iaf.)
Mats: Stjärna och i egna rör. Det går mer kabel men du får en ökad flexibilitet. Vill du i framtiden använda rören till nåt annat så har du möjligheten med en stjärna
Mats: Det bör finnas plats över i teleröret så det enklaste du kan göra är att dra i en telekabel till från den plats du vill ha första jacket på till det uttag som är etta idag. Sen kopplar du ihop två av trådarna från den nya kabeln med de trådar som satt nederst i det gamla första jacket. De två andra trådarna ur den nya kabeln kopplas in på de nedre anslutningarna i det gamla
petersv: Antennen är sannolikt jordad nog via sin apparat eller via infästningen i huset för att dra till sig blixten, även med ett dc-avbrott. De spänningar det är frågan om före ett nerslag räcker för att polarisera hela huset och antennerna sitter oftast dåligt till på tak och annat. Det enda som hjälper mot blixten är ett korrekt utfört åskskydd. Alternativet är att acceptera risken
garanti1: I våra elritningar finns inte datanätet med för att ändringarna från traditionell lösning (koppar, koax) gjordes i upphandlingsskedet. Enkelt skulle man kunna säga att vi har satt dubbeluttagen intill eluttagen i varje rum. Med få undantag behöver nätanslutningen också tillgång till 220-volt. Eletrikern gjorde placeringarna estetiskt och funktionellt! Pontus
Consensus: [citat] Jag litar mer på de vänner jag har på ringlistan till mitt TryggaHem än Securitas/Aroundio. De går inte in, det finns ingen tidsgaranti. Det kostar en månadsavgift utan tydlig nytta. Kompisen rycker ut med Rottweiler och campingyxa inom 2 minuter. :D