Teknik
GustavL: Förenklat kan man säga att du behöver 1 huvud (kallat LNB) per kanal. Finns självklart huvuden som klarar flera kanaler, dvs 2, 3 eller 4 utgångar. Anledningen är jätteenkel, och man kan säga såhär: För att välja vilken kanal som ska visas, justerar boxen strömmen i kabeln, eftersom din antennkabel till parabol-huvudet endast har en ledning, kan strömmen bara ha ett visst värde vid
Mats: Jag tror bara det finns lösa drafts ännu. Har inte sett något officielt utan bara "hurra vad vi är bra" från olika tillverkare
Mikael_L: Dessutom tappar man tydligen lite i effekt efter demontering, närmare 33%, från 60W till 40W. Jag antar att det endast är fabriksmontering som ger sådan precision att man uppnår 60W! ;) Jag ser nu att på den bifogade förminskade bilden så syns det inte så speciellt bra. Liten guldstjärna till pefo som har ögonen på skaft, ja ni var väl många som upptäckte detta men inte iddes
imported_Calle: Det är bara via marknätet som SVT HD är kostnadsfri, och det är i princip bara i mälardalen som den går att se. Canal Digital tar betalt för alla de HD-kanaler som de distribuerar. När det gäller fria HD-kanaler via satellit så går de att hitta på www.lyngsat.com/hd/index.html . För de med en "vanlig" parabol så begränsas utbudet till Astra på 19° öst där det finns några
MathiasS: Här tycker jag det finns några intressanta produkter: http://www.exotek.se/fukt.htm BDD Mini eller annan pryl som heter TH-680L
GoForIt: Det kanske kan vara så som det tidigare såg ut i vårt hus, att telefonledningarna var paralellkopplade som ett stjärnnät från vinden? Att det fanns en 4-ledad kabel i vissa jack var kanske bara för att det var vad som "fanns till hands" vid tillfället för installationen..
ollebanan: [citat] Det är klart, vanliga äldre aparater är mycket bättre på att hantera analog signal än nya lcds tvs där signalen helst ska vara helt digital.
Dimmi: Såg att någon annan rekommenderat detta vilket även jag gör. Det smidiga är att man kan göra en enkel schemalagd filkopiering, så om olyckan är framme behöver du inte själva backupprogrammet för att återställa.
ollebanan: [citat] Släng lite belastning på noden så ska man se hur väl det mäter sig.
Hobbyfixarn: Kan det här vara något? Hittade trådlösa Z-Wave prylar på nätet som enkelt(?) kan styra lampor och annat men har inte hittat någon lux mätare så man kan ställa in ljusvärde och styra efter det men det kanske finns på något annat ställe då Z-Wave är en vedertagen standard. Centralenhet http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_115&products_id=2123 USB interface för PC
peter.holm: Har startat planeringen för ett IHC och kollar runt på lämpliga kapslingar att sätta allt i. Kommer att ha allt samlat i garaget och ska ha det infällt i väggen. Tänker mig en 3-4 st infällda normkapslingar lämpligt fördelade. Har någon använt billigihc-kapslingarna? De har bra mått tycker jag.
Kasch: Största fördelen med Logitechen jämfört med många andra lösningar tycker jag är fjärrkontrollen med inbyggd display. Att bara streama musik utan att kunna pausa/spola/byta låtar/bläddra etc där man sitter eller står känns handikappat.
aedwall: [citat] Helt korrekt, om det visar sig att det varit växelspänning på linjen då blir själva Lic:en på stationen automatblockerad för att växelspänningen inte skall förstöra någon utav de andra Lic:arna i stationen. Då görs en omstart var 15:e minut för att försäkra sig om att växelspänningen är borta. Eftersom han redan ringt Telia och de meddelat att det varit en kortis på
Johan Gunverth: [citat] Det är klart att det blir en begränsning om du skall ha datorn kopplat till tv:n. Det är dock inga kvalitetsproblem att köra 720p på en FullHD-panel. Uppskalningen är riktigt bra i bättre apparater. Har en Apple-TV själv (naturligtvis) och kör både ungarnas och mina filmer i den (från server). Kopplat till en Sony 40V2500. Har du server räcker en 40GB-variant långt. Tänk på
ForestC: Jag är också ute efter liknande prylar som Radgul - både HDMI, RCA, Toslink och liknande skulle sitta fint. Nexxias delar är ju enligt brittisk standard vilket ställer till det lite för mig eftersom jag kommer att ha nätverksuttag och antennuttag av svensk standard i närheten av kontakterna vilket nog ser lite skumt ut...
ollebanan: [citat] Du kan söka på adressen också för att få fram information om det, dock är det ett mindre administrativt helvete att hålla på med adsl kunder utan pstn.
el_richard: inge fara om det är ett DSC larm, bara att paralell koppla hur mycket du vill, tänk bara på att komma ihåg sabotage motståndet 1 Kohm. se bruksanvisningen, finns även ett kopplingsschema på sista sidan av "installationsanvisning" O.b.s Meningen med ett blixt ljus är att denna även ska Blinka efter att sirenen har tystnat. (max tid på siren som hörs utomhus är 4 minuter, enligt
vedeldaren: Det kan nog vara olika beroende på vilken växelriktare man köper. Dom kan ge allt från ren sinusvåg till fyrkantsvåg beroende på pris. Modifierad sinusvåg kan ju också skilja sig åt mellan växelriktarna.
Mats: kan bli tugnt ja men inte garanterat omöjligt. Hadde det varit cat6 eller skärmat då hadde jag langat in handuken på fläcken :)
Mats: Säger också dra rör och dosor. Det är en form av infrastruktur för huset. Bygger ni nytt så se till att få in ett teknikrum/utrymme dit alla rör går och sen matar ni tv/tele/data därifrån. Även elcentralen i detta utrymme. På så sätt kan ni utnyttja rören till det de behövs för. Jag har skrivit en liten grundkurs i data/telenät för hemmet som ligger klistrad längst upp här i
sax: [citat] Tänkte bara uppdatera med att de har ändrat specarna för denna så nu är det samma ringsignal oberoende av vilken knapp man trycker på: Trådlös dörrklocka med extra kraftig 3-tons ringsignal. Levereras inkl 2st regntäta sändare. Två olika melodier att välja på, dock samma oberoende av vilken sändare man trycker på. Upp till 30 meters räckvidd. Drivs med 3 st R14 (C)
AndersS: Något att tänka på och kolla är hur den du pratar med uppfattar kvaliten då du har lägre uppströms hastighet. På samma sätt fungerar det med eko att du kanske inte har något eko men den du pratar med kanske får ekoeffekter, dvs om den du pratar med kan höra eko så genereras det troligtvis hos dig. Kan vara en dålig övergång digital/analog eller dålig telefon. Prioritering och QoS
Mattias_Jo1: För att skicka HD-material behöver du en antigen DVI ->HDMI/Komponent till TVn finns i längder som funkar bra upp till 15m ännu så länge eller då en media streamer typ. D-link DSM 520 eller vad står lite längre upp i tråden. /Mattias
el_richard: Japp det finns den utgågen på ditt larm, indikerar "skickar ut 12 Volt" när larmet är aktiverat. Oftast är magnetventilerna på 24 volt, men bara att sätt in ett relä mellan och en 24 volt transformator. Tänk på att tvättmaskinen /diskmaskin inte kan lämnas på..... Samt att en droppande varmvattenkran gör så att varmvatten beredaren töms på vatten, och i sin tur kan ge till följd
Mats: Lite tidigare boxar är också en bra lösning då de hadde rf ut igen med den mottagna kanalen på en frekvens. Har byggt en kedja av sådanna för tre mottagare en gång i tiden
Canuto: Tack "Pen". Nu fungerar det! Men jiiiissesss vad Telia kan krångla till det! Som du säger, vem vill titta på de hemska förvrängda bilder som Auto wide ger. Den inställningen borde ge rätt format; den heter ju AUTO wide! Å andra sidan har jag sett många som sitter och tittar så, bara bilden är bred! Något jag inte alls förstår. Kanske för att om man nu har köpt en 16:9 TV så skall
Kasch: Tja, vad det än är så är det som skillnaden mellan natt och dag. Nu puttrar det på för jämnan som det gjorde endast när det gick som bäst innan uppdateringen. Och jag som har gått och svurit över svackorna och flyttat antennen några cm hit och dit.