Medlem
· Västernorrland
· 57 inlägg
Jag lyckas inte få till det med min koppling av ADSL-modemet och telefonen på olika jack.
Första kopplingen är så som jag vill ha det. ADSL-modemet inkopplat på första jacket och telefonen inkopplad på andra jacket. Har gjort en skiss på hur det ser ut.

Men det fungerar tyvärr inte. Telefonen bryter ADSL-modemet och det brusar i telefonen när jag ringer. Rycker jag ur ADSL-modemet så slutar det brusa.
För att allt ska fungera måste jag koppla på detta vis vilket ställer till det för mig med placering av telefonen. Här sitter alltså telefonen utanpå ADSL-modemts plugg som sitter i första jacket.

Kan någon snälla hjälpa mig med en lösning på problemet!? Jag vill få ordning på detta nu...
PS. Måste det vara fyra trådar inkommande på första jacket? Jag har bara två, de andra två är ej inkopplade i skarven i källaren.
Första kopplingen är så som jag vill ha det. ADSL-modemet inkopplat på första jacket och telefonen inkopplad på andra jacket. Har gjort en skiss på hur det ser ut.

Men det fungerar tyvärr inte. Telefonen bryter ADSL-modemet och det brusar i telefonen när jag ringer. Rycker jag ur ADSL-modemet så slutar det brusa.
För att allt ska fungera måste jag koppla på detta vis vilket ställer till det för mig med placering av telefonen. Här sitter alltså telefonen utanpå ADSL-modemts plugg som sitter i första jacket.

Kan någon snälla hjälpa mig med en lösning på problemet!? Jag vill få ordning på detta nu...
PS. Måste det vara fyra trådar inkommande på första jacket? Jag har bara två, de andra två är ej inkopplade i skarven i källaren.
Kan det vara så att du inte har "orginal" stickproppen till ADSL modemet instoppat i väggen, d.v.s att mitten stiftet inte finns kvar?
Har du Telia som telefon operatör och bredbandsbolaget som internet operatör då brukar det inte fungera.....
Och det räcker med 2 kablar, anledningen till att du har 4 kablar är att televerket förr i tiden "förberedde" med extra tele-linje.
Har du Telia som telefon operatör och bredbandsbolaget som internet operatör då brukar det inte fungera.....
Och det räcker med 2 kablar, anledningen till att du har 4 kablar är att televerket förr i tiden "förberedde" med extra tele-linje.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Jag tycker det låter som du har ett 1:a uttag som inte beter sig som det ska. Dvs att det inte bryr sig om att bryta ut från in.
Var med om det där bruset hos en kompis en gång, då var adsl-splittern (eller om det var modemet) trasigt.
Testa med annat modem/splitter och se om problemet kvarstår. In inte helt säker på att de 2 över kontakterna ska vara kortslutna, testa att dela dem.
Testa med annat modem/splitter och se om problemet kvarstår. In inte helt säker på att de 2 över kontakterna ska vara kortslutna, testa att dela dem.
Ja, dom kunder som jag har haft problem med ADSL och att det inte går att ringa eller att det är brusar, har haft Telia och bredbandsbolaget.it-snubben skrev:
Hos den första så fick jag felsöka i ca 2 timmar, sedan gav jag upp.
Sedan när dom bytt till bara telia så fungerade det utan anmärkning...
Enligt telía så var inte växeln om kopplad till olika nät, bla bla bla.
Men jag tror att telia gör så där medvetet för att förstöra andra operatörers rykte.
Annars brukar det vanligaste felet med brus eller likn, vara att dom lagt ADSL och telefoner paralellt.....
Medlem
· Västernorrland
· 57 inlägg
Jo, jag har Telia och BBB...
Nu sitter jag och survar enligt bild 2 och telefonen brusar ingenting, nätet funkar perfekt.
Jag har provat med att bryta bort piggen på propparna och satt tillbaka dom igen...
Ingenting tycks hjälpa...
Nu sitter jag och survar enligt bild 2 och telefonen brusar ingenting, nätet funkar perfekt.
Jag har provat med att bryta bort piggen på propparna och satt tillbaka dom igen...
Ingenting tycks hjälpa...
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Lätt att testa om första jacket funkar som det ska.
Dra ur modem och ev telefon från första jacket. Då ska andra jacket fortfarande fungera. Om du sedan stoppar i en blindpropp (en propp, MED pigg, utan telefon) i första jacket så ska andra jacket vara dött.
(Kombinationen Telia+BBB hade jag inte hört talas om förut. Sanning eller myt, vem vet. Hur som helst så borde inte alt 2 fungera heller i det fallet)
Dra ur modem och ev telefon från första jacket. Då ska andra jacket fortfarande fungera. Om du sedan stoppar i en blindpropp (en propp, MED pigg, utan telefon) i första jacket så ska andra jacket vara dött.
(Kombinationen Telia+BBB hade jag inte hört talas om förut. Sanning eller myt, vem vet. Hur som helst så borde inte alt 2 fungera heller i det fallet)
Ovsett vilket så har det som sagt inte med detta att göra utan detta är ett rent kontaktproblem mellan stiften. Har för mig att det har funnits en del "fuljack" där man redan från början har byglat över och nedre stift, kan det vara så illa att det är ett sådant du har råkat ut för?
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Den här tråden t.ex: http://forum.byggahus.se/teknik/69595-vad-goer-kontaktdosan-till-adsl-modemet.html
Hehe... Det ska då vara att mats måste påminna om mig om en tråd jag själv har gjort inlägg i.
Hehe... Det ska då vara att mats måste påminna om mig om en tråd jag själv har gjort inlägg i.
alt 2 ska fungera i fall ADSL sitter först i jacket och sedan telefonen.it-snubben skrev:Lätt att testa om första jacket funkar som det ska.
Dra ur modem och ev telefon från första jacket. Då ska andra jacket fortfarande fungera. Om du sedan stoppar i en blindpropp (en propp, MED pigg, utan telefon) i första jacket så ska andra jacket vara dött.
(Kombinationen Telia+BBB hade jag inte hört talas om förut. Sanning eller myt, vem vet. Hur som helst så borde inte alt 2 fungera heller i det fallet)
brandsaeter
ring och påpeka för telia att du har BBB som internet-operatör och att dom måste fixa till något i sitt skåp.
Jag har mailat en som har haft precis samma fel som du, dom bor i Stuvsta (huddinge, södra stockholm, huvudstaden i sverige, europa, tellus, vintergatan)
sov dags.
Så jag får svar i morgon, så jag återkommer med ett EXAKT svar då.
/Håll ut
ring och påpeka för telia att du har BBB som internet-operatör och att dom måste fixa till något i sitt skåp.
Jag har mailat en som har haft precis samma fel som du, dom bor i Stuvsta (huddinge, södra stockholm, huvudstaden i sverige, europa, tellus, vintergatan)
Så jag får svar i morgon, så jag återkommer med ett EXAKT svar då.
/Håll ut
Du kan få ett EXAKT svar av mig. Först och främst felet sitter inte hos Telia utan felet är hemma hos dig. Dvs det är inte fel i något skåp som Telia behöver koppla om i.
Följande saker kan det vara fel på enligt vad du beskrivit ovan:
*Ditt telefonjack är felaktigt, det finns i väldigt få undantag telefonjack som är paralellkopplade i sig och när du sätter in splittern så går signalen vidare.
*Splittern är sönder (Kan oxå förekomma)
*Det är felkopplat i jacken! Dvs du har inte hittat ditt första jack!
Det är enbart dessa fel som kan förekomma INGA andra.
Personligen tror jag på alternativ 1. Ditt jack är på något sett konstigt och alltid parallelkopplat. 49:- så får du ett nytt jack i en teliabutik!
//Anders
Följande saker kan det vara fel på enligt vad du beskrivit ovan:
*Ditt telefonjack är felaktigt, det finns i väldigt få undantag telefonjack som är paralellkopplade i sig och när du sätter in splittern så går signalen vidare.
*Splittern är sönder (Kan oxå förekomma)
*Det är felkopplat i jacken! Dvs du har inte hittat ditt första jack!
Det är enbart dessa fel som kan förekomma INGA andra.
Personligen tror jag på alternativ 1. Ditt jack är på något sett konstigt och alltid parallelkopplat. 49:- så får du ett nytt jack i en teliabutik!
//Anders
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Tror också på alt 1
Medlem
· Västernorrland
· 57 inlägg
Tack för er hjälp! Jag ska omedelbums ta tag i saken och återkommer med en rapport under helgen.