2 197 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
superbasic nätverk?
Idiotfråga kanske, men om man tänker sig ett superbasic nätverk med två anslutningspunkter; kan man då göra såhär:
Från ADSL-modemet till en router
Från router, två kontakter ut till vardera infällda RJ45-uttag i vägg
Dessa uttag har var sin sladd som går iväg till RJ45-uttag i två andra rum
Där ansluter man datorerna
Kommer detta att funka?
/Patrik
Från ADSL-modemet till en router
Från router, två kontakter ut till vardera infällda RJ45-uttag i vägg
Dessa uttag har var sin sladd som går iväg till RJ45-uttag i två andra rum
Där ansluter man datorerna
Kommer detta att funka?
/Patrik
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Din förklaring lämnar en hel del till fri tolkning3po skrev:
Som jag har tolkat det så är de första två RJ45-uttagen bredvid routern och de andra två sitter "i andra änden" av kablarna ute vid datorerna? Alltså kabel med ett uttag i varje ände?
Om det är så du har tänkt så är det helt rätt. Det är t.o.m så som vanliga nätverk ser ut. Enda skillnaden är att de uttag som sitter vid routern/samlingspunkt oftast sitter monterade i en panel bland många fler uttag. Men det är vanliga uttag i övrigt.
100 meter gäller helt riktigt för Tvinnad parkabel. 185 meter gäller för ethernet över tunn coax, dock är det en ovanlig standard idag och över tjock koax får man köra 500 meter. Koax standarderna tillåter dock bara 10Mbit
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Räkna med kablar i varje ände också. Dvs 90m max mellan patchpanel och uttag för att tillåta maxlängden upp till 5 meter patchkabel i vardera ände (=100m) 
Nu har vi dragit iväg från huvudfrågan egentligen... Jag är fortfarande nyfiken om 3po hade tänkt som jag tolkade det, eller om det var någon annan lösning han efterfrågade.
Nu har vi dragit iväg från huvudfrågan egentligen... Jag är fortfarande nyfiken om 3po hade tänkt som jag tolkade det, eller om det var någon annan lösning han efterfrågade.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Det är helt upp dig dina planer för framtiden3po skrev:
Jag drar dubbla dit det är praktiskt möjligt att göra det. Rätt var det är så behövs det. Den ökade kabelkostnaden är högst marginell.
Om man har kontakter så finns det inte längre någon garanti för 100m. Möjligtvis är en kontakt med i siffran (kommer inte ihåg), men definitivt inte två. Dock så klarar de flesta tillverkare långt över 100m från första början...
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Klicka här för att svara