Håller på att leta första jack samt seriekoppla våra två telefonjack i huset men lyckas inte. Hur ska man göra? Så här såg kopplingarna ut i jacken innan jag började trixa:

V-rum
Turkos/Lila
Vit/Blå

Sovrum
Lila/Turkos
Vit/Blå

Tar tacksamt emot hjälp!

ollebanan: Tack har kikat där innan men tyvärr har det inte hjälpt mig så mycket.

Faidros: Tack! Telias sida var bra men jag får ändå inte till det. Jag har nu kopplat så här och tycker det borde vara rätt men jag får ändå ton i bägge uttagen då jag använder splitterpluggen som bredbandsbolaget skickade med...

Sovrum (Tror att jag lokaliserat det som första jack)
Lila/Turkos (utgående)
Vit/Blå (inkommade)

V-rum
Lila/Turkos (inkommande)

Om du drar ur ingående trådar i det ena av jacken och du inte få kopplingston i något av jacken så har du hittat det första jacket. Sen torde det bara vara att koppla enligt ovanstående länkar.

/Nuno

Nuno: Japp det är så jag gjort =) Men hur vet jag att det är vit/blå som sitter som inkommande och inte turkos/lila eller spelar det ingen roll?

Jag har gett mig 17 på att fixa detta nu innan mannen kommer hem =)

Testade med fröken ur och jag hör henne så klart i bägge telefonerna... Får nog inte till det här ändå.

Så länge du håller rätt på vilket trådpar som är vilket så kvittar färgen lika.
Dina telefoner är parallellkopplade iom att du hör fröken ur i båda. Du borde ha två trådar var på de två nedre skruvarna i det ena jacket just nu.

Har du det ska det flyttas en tråd från varje sida till de övre skruvarna. Sen vilka det är? Testa att flytta blå/vit par. Blev det nu tyst i jacket så var det del och du får göra tvärtom.

mats_o: Det är just det jag inte har, jag har bara ett par trådar på det nedre paret (en vit och en blå)... Jag blir inte klok på detta. Kan det ha nåt att göra med hur det är kopplat uppe på vindan?!?

Om du inte har mer än ett par trådar så kan det inte vara riktiga första jacket. Kommer telefonledningen in uppe på vinden? I så fall så kan det vara parallellkopplat i en dosa redan där.

it-snubben: Trådarna ner till jacken kommer uppe från vindan så jag antar att ledningen kommer in där. Det är nog som du säger att det är där uppe som det är parallellkopplat för nu har jag provat allt här nere =). Hur ser jag om det är parallellkopplat där uppe? Och hur fixar jag i så fall till det till seriekopplat?

Oj, det kan se ut hur som helst där. Förhoppningsvis sitter det någon form av kopplingsbox där inkommande telefonkabel har kopplats samman med ledningar till varje jack.

Men du beskrev tidigare att du hade två par kablar i jacket i sovrummet. Om du kopplar ur samtliga kablar i det jacket, fungerar fortfarande övriga jack då (vardagsrummet)?

Jag skrev ihop ett litet dokument som förklarar ganska noggrant hur du skall koppla, det är iof ett par år gammalt, så det har kanske kommit nya sorters doser. Du kan juh ta en titt!

http://www.edwall.nu/telejack.doc

it-snubben: Det här känns ju lite skumt. Provade att koppla ur jacket i sovrummet och hade bara jacket i vardagsrummet ikopplat. Då fungerade inte det jacket?!? Så tydligen måste jacket i sovrummet vara första jack och därifrån tas signalen till vardagsrummet. Men varför fungerar dom som parallellkopplade ändå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.