4 241 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
"Snygg" samling av alla ethernetkablar...
Håller på att dra ethernetkablar i hela hus och nu undrar jag hur andra har gjort centralen för att få det lite snyggt och inte bara en massa kabler från resten av huset i ett enda virrvarr...
Bilder och tips uppskattas....
Bilder och tips uppskattas....
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Du drar varje kabel till en samlingspanel med uttag. Kablarna buntas lämpligtvis ihop bakom panelen. Du har alltså inga frihängande kablar med kontakter i centralen.
Min samlingpanel är inte färdigbyggd så jag har inte tagit några kort ännu. Men moderator mats_o har skrivit ihop en alldeles utmärkt nätverksskola som innehåller bilder.
Min samlingpanel är inte färdigbyggd så jag har inte tagit några kort ännu. Men moderator mats_o har skrivit ihop en alldeles utmärkt nätverksskola som innehåller bilder.
Bilder på hur jag gjort ligger på http://picasaweb.google.se/Mattias.Canberger/Network
Har byggt in patchpanel, modem, router switch osv uppe på en garderob i tvättstugan. Har frånluftsventil inne i "inbyggnaden" så det blir inte varmare där än i resten av rummet.
Kablarna går därifrån rakt upp genom taket till vinden för att sedan dras till varje rum på övervåningen samt till vardagsrummet på undervåningen.
Rätt nöjd med det hela.
Kablarna buntas ihop två och två bak på patchpanelen för att inte enbart hänga i kontakteringen.
Har byggt in patchpanel, modem, router switch osv uppe på en garderob i tvättstugan. Har frånluftsventil inne i "inbyggnaden" så det blir inte varmare där än i resten av rummet.
Kablarna går därifrån rakt upp genom taket till vinden för att sedan dras till varje rum på övervåningen samt till vardagsrummet på undervåningen.
Rätt nöjd med det hela.
Kablarna buntas ihop två och två bak på patchpanelen för att inte enbart hänga i kontakteringen.
Klicka här för att svara