Håller på att dra ethernetkablar i hela hus och nu undrar jag hur andra har gjort centralen för att få det lite snyggt och inte bara en massa kabler från resten av huset i ett enda virrvarr...

Bilder och tips uppskattas.... :-)

Du drar varje kabel till en samlingspanel med uttag. Kablarna buntas lämpligtvis ihop bakom panelen. Du har alltså inga frihängande kablar med kontakter i centralen.

Min samlingpanel är inte färdigbyggd så jag har inte tagit några kort ännu. Men moderator mats_o har skrivit ihop en alldeles utmärkt nätverksskola som innehåller bilder.

Bilder på hur jag gjort ligger på http://picasaweb.google.se/Mattias.Canberger/Network

Har byggt in patchpanel, modem, router switch osv uppe på en garderob i tvättstugan. Har frånluftsventil inne i "inbyggnaden" så det blir inte varmare där än i resten av rummet.

Kablarna går därifrån rakt upp genom taket till vinden för att sedan dras till varje rum på övervåningen samt till vardagsrummet på undervåningen.

Rätt nöjd med det hela.

Kablarna buntas ihop två och två bak på patchpanelen för att inte enbart hänga i kontakteringen.

Det såg ju faktiskt helt ok ut. Får nog bli nåt liknande. Smidigt med 19" rack också ju om man nån gång skulle få för mycket pengar över till en rack-server... :-)

Jag fick faktiskt tag på en gammal rackserver... Problemet är att dom är grymt djupa, så dom får inte plats uppe på en garderob... Dessutom låter dom som s*tan

Em vanlig rackserver kan ligga på upp till 80 cm i djup så de får som sagt inte plats i en vanlig garderob

Precis, min 1U:are är djup som attan ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.